به گزارش تبریزبیدار، عباس خطیبی عصر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: طرح احداث راه آهن میانه _ بستان آباد _ تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
وی افزود: بخش اول این خط آهن حد فاصله میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر از ایستگاه موجود میانه شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمنچای و تیکمه داش به ایستگاه بستان آباد اتصال می شود که این بخش در سال ۱۳۹۸ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اذعان کرد: بخش دوم نیز از ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران در شهر تبریز ۴۴ کیلومتر طول دارد که هم اکنون اتمام یافته و در حال حاضر شاهد بهره برداری از آن می باشیم.
وی در ادامه گفت: با توجه به کاهش ۴ ساعتی زمان سفر و ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر و به تبع آن کاهش آلودگیهای زیست محیطی این محور با عنوان سبزترین محور ریلی ایران نام گرفت.
خطیبی در مورد اهداف طرح ریلی جدید میانه _ تبریز بیان کرد: کاهش ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر اتصال مرکز شمالغرب کشور به شبکه ریلی سراسری، کاهش ۴ ساعت زمان سفر با قطار، افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر و افزایش ظرفیت جابجایی حمل و نقل بار و مسافر می باشد.
وی افزود: کاهش آلودگیهای زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقای شاخصهای حمل و نقل ریلی و اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه از مزایای دیگر این پروژه می باشد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در رابطه با مشخصات کلی این پروژه خاطر نشان کرد: ارزش افزوده این پروژه ۶۰ هزار میلیارد ریال بوده و تعداد قطعات آن ۳ قطعه بوده و دو خطه می باشد .
وی در مورد مزایای این طرح اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلاینده های هوا ، اشتغال زایی در دوره ساخت، کاهش خسارت سوانح، جابجایی مسافر ، جابجایی کالا ، در آمد حاصل از ترانزیت و کاهش میزان ترافیک از مزایای این پروژه می باشد.
انتهای پیام/
