تبریزبیدار بررسی می کند؛

کلید قفل ترافیک تبریز دست کیست؟

با اینکه طی سال های اخیر زیرگذرها و روگذرهای متعددی در مناطق پرتردد شهر ساخته شده اما آنچنان که باید نتوانسته است گره ترافیک خیابان های اصلی تبریز را باز کند.

سرویس شهری تبریزبیدار: طاهر خیری / ترافیک تبریز در سال های اخیر به یکی از مهمترین معضلات این شهر تبدیل شده و هر روز که می گذرد بر دامنه این معضل افزوده می شود. وقت شهروندان تبریزی در ترافیک سپری شده و روح روان شان آسیب می بیند. اگر برنامه ریزی ها و راهکارهای مناسب برای برون رفت از این ابرچالش انجام نشود باز کردن گره ترافیک این کلانشهر سخت و حتی ناگشودنی خواهد بود.

در همین حال امام جمعه تبریز در خطبه های نماز جمعه ۱۲ آبان با انتقاد از وضعیت ترافیک این کلانشهر گفت: ما باید زحمت مردم را کم کرده سیاست شهری ما هم نیاز به بازنگری جدی دارد از این‌رو باید از ظرفیت نخبگان در این خصوص استفاده کرد و اجازه ندهیم بخشی از زمان مردم در ترافیک بگذرد.

طبق آخرین آمار روزانه به طور میانگین ۸۵۰ هزار خودرو در سطح شهر تبریز تردد می کنند که از این تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد و ۱۱ هزار تاکسی هستند. همچنین روزانه بیش از ۳ میلیون سفر شهری صورت می گیرد که ۶۰ درصد سفرها با خودروی شخصی است.

واقعیت این است که اغلب خیابان های شهر قدیمی بوده و بدون تفکر آینده نگر کم عرض ساخته شده اند و امروز کشش و ظرفیت لازم برای تردد و پارک ماشین ها را ندارند. به واقع نه تنها خیابانها که تمام محلات تبریز پارکینگ خودروها شده است.

با اینکه طی سال های اخیر زیرگذرها و روگذرهای متعددی در مناطق پرتردد شهر ساخته شده اما آنچنان که باید نتوانسته است گره ترافیک خیابان های اصلی تبریز را باز کند. حتی زوج و فرد شدن تردد ماشین ها در هسته مرکزی شهر نیز کارساز نبوده و ما همچنان شاهد شلوغی و ترافیک در خیابانها به خصوص بعد از ظهرها هستیم.

مراکز درمانی شامل بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و مطب پزشکان از متهمان اصلی به وجود آمدن ترافیک هستند. مثال عینی آن وجود ۷۷۰ مطب پزشک بدون احتساب داروخانه و آزمایشگاه در مسیر ۱۷ شهریور تا چهارراه باغشمال است که خلاء پارکینگ باعث قفل شدن تردد ماشین ها در این منطقه می شود.

به نظر می رسد دغدغه مدیریت شهری باید توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و تسریع در تکمیل خطوط متروی تبریز باشد تا از بار ترافیکی خیابان ها کاسته شود. همچنین اگر هسته مرکزی تبریز و خیابانهای اطراف بازار به صورت پیاده راه و سنگ فرش شود دیگر خبری از ترافیک نخواهد بود و مردم نیز با خیال راحت خرید و گردش می کنند.

البته همانطور که حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفتند سیاست گذاری های شهری در دهه های گذشته این وضعیت را به وجود آورده است و این رویه همچنان ادامه دارد. لازم است این سیاست ها در شورای شهر تبریز بازنگری و به شهرداری اعلام شود.استفاده از ظرفیت نخبگان و همفکری کارشناسان شهری در باز کردن گره های ترافیک تبریز راهگشا خواهد بود.

 

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *