مسعود سعادتی در گفتگو با تبریزبیدار در خصوص وضعیت کمبود معلم در مدارس تبریز و سطح استان اظهار داشت: کمبود معلم یک موضوع سراسری است و موضوع تازه ای نیست. با توجه به وضعیت نیرو و بازنشستگی در آموزش و پرورش، کمبود معلم طبیعتا قابل پیش بینی بود.
وی ادامه داد: از اواسط دهه ۹۰ صحبت این بود که بخشی از نیروهایی که در دهه ۶۰ و۷۰ وارد آموزش و پرورش شده بودند، به سن بازنشستگی رسیده اند که طیف وسیعی از معلمان را شامل می شد و پیش بینی می شد که سالانه ۳۰۰ هزار نفر معلم در کل کشور بازنشسته شوند که عدد بزرگی بود و برای اینکه ما این عدد را درک کنیم، باید گفت ظرفیت ماکسیمم دانشگاه فرهنگیان ۳۰ هزار نفر است.
چرا برخی مدارس اول مهر معلم داشت و بعدا بی معلم شد؟
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در مورد راهکارهای جبران کمبود معلم در مدارس استان گفت: با چند روش می توان کمبود معلم را جبران کرد؛ یکی استفاده از ظرفیت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است که آن هم در اوایل دولت قبلی، تضعیف شده بود ولی تقریبا در اواخر دولت قبل به دلیل تاکید رهبر انقلاب، ظرفیت دانشگاه بیشتر شد و الان هم توجه ویژه ای به آن می شود. اما نهایتا مجموع نیروهایی که از دانشگاه در سراسر کشور فارغ التحصیل می شوند، ۴۰ هزار نفر می شود در حالی که نیاز به نیرو گاها تا ۱۵۰ هزار نفر نیز می رسد. استان های بزرگ عمدتا چندین سال است که با این چالش مواجه هستند و امسال استان ما نیز جزو ۶ استانی بود که پیش بینی می شد از لحاظ نیروی انسانی دچار چالش خواهد شد.
وی با بیان اینکه چالش نیروی معلم در استان آذربایجان شرقی مدیریت شده، افزود: نمی گوییم ۱۰۰ درصد این مسایل را حل کردیم ولی می توانم ادعا کنم که در بین ۶ استان بزرگ، بیشترین و بهترین نتیجه از آن ما بود. اما مثلا پیش می آید که یک مدرسه در مهرماه معلم داشته ولی الان ندارد؛ علتش این است شاید معلم آن کلاس بازنشسته یا جابجا شده است. چنین موردهای مصداقی وجود دارد اما در حوزه کلان، آمار و ارقام در دست داریم.
جبران کسری با بازنشسته ها و خرید خدماتی ها
سعادتی اضافه کرد: بنده شخصا در شهریور ماه با کارشناس ها، معاونین آموزشی و حوزه طرح و برنامه ۲۵ منطقه و ناحیه استان که پیش بینی می کردیم در آنها مشکل کمبود معلم به وجود بیاید، صحبت کردیم و می دانستیم کمبود معلم تا چه اندازه است و توانستیم بیش از ۲۵۰۰ نفر تا این لحظه نیرو جذب کنیم و حدود ۴۰۰ نفر هم از طریق ماده ۲۸ جذب می شوند و تقریبا ۱۱۰۰ نفر هم از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد بدنه آموزش و پرورش شده است و از طرفی حدود ۴۰۰۰ نفر هم بازنشسته شده و یا خواهند شد. این فاصله موجود را هم توانستیم از طریق بکارگیری معلمان بازنشسته و خرید خدمات و برخی تدابیر دیگر جبران کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اظهار داشت: در مدارس تبریز و استان توانستیم مهر و آبان را با کمترین تنش در حوزه کمبود معلم رد کنیم.
جهش در ساخت مدرسه / مدرسه سازی در تبریز نیازمند توجه بیشتر
وی در پاسخ به سوال دیگر تبریزبیدار در مورد افزایش فضای آموزشی در استان گفت: از نظر فضای آموزشی شاید بیشترین اقداماتی که در حوزه ساخت مدرسه اتفاق افتاده، در سال اخیر بوده است و مخصوصا اینکه کمک های دولتی قابل توجه بود. در دوسال اخیر بیش از ۵۵۰ کلاس درس در استان ما احداث شده که نزدیک به ۱۵۰ مورد از این کلاس ها، مربوط به سال جدید است که در هفته دولت افتتاح شد و بعضی از آنها نیز در آستانه افتتاح هستند.
سعادتی خاطر نشان کرد: وقتی از افتتاح ها و ساخت مدارس جدید صحبت می کنیم، به این معنی نیست که ما به نقطه مطلوب رسیده ایم، همین الان ۳۵۰ مدرسه در حال ساخت داریم که نیازمند کمک است. در سفرهای استانی دولت رقم قابل توجهی برای احداث مدرسه پیش بینی شده است.
وی در مورد اعتبارات دولتی برای ساخت مدارس جدید گفت: ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دوساله پیش بینی شده که دولت برای ساخت مدرسه در استان آذربایجان شرقی اختصاص دهد. این ها عمدتا برای پروژه هایی هستند که بخشی از آنها را خیرین انجام داده اند اما بخش تعهدات دولتی آنها مانده است. اگر این اتفاقات بیفتد ما از نظر میانگین ایمنی مدارس که قبل از این دولت از میانگین کشوری کمی پایین تر بودیم، در پایان امسال با میانگین کشور برابر می شویم و یا حتی میانگین را هم رد کنیم اما جا دارد که روی شهر تبریز بیشتر از این ها کار شود.
انتهای پیام/
