یادداشت تبریزبیدار: طاهر خیری/ همچنان که مصرف سیگار و قلیان در بین بانوان ایرانی رو به فزونی است، مصرف لوازم آرایشی نیز همین روند را طی می کند. به طوری که طبق برآوردها ایرانی ها بیش از ۴ درصد درآمد سالیانه خود را برای خرید لوازم آرایشی هزینه می کنند. داده های آماری نیز نشان می دهد ایران در بین کشورهای خاورمیانه جزو پرمصرف ها در این زمینه محسوب می شود.
واقعیت این است که اغلب محصولات آرایشی موجود در بازار یا قاچاق است و یا در کارگاه های زیر پله ای تولید می شود و به دست مصرف کننده می رسد که کیفیت لازم را ندارند و سلامت جامعه را تهدید می کنند. محصولات آرایشی زیرپله ای اغلب با نام برندهای خارجی تولید و روانه بازار می شوند و استفاده کننده از این لوازم آرایشی تقلبی بی کیفیت دچار عوارض پوستی و چشمی می شوند.
به گواه آمار سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود که نزدیک به ۳ میلیارد دلار آن محصولات آرایشی و بهداشتی است. لوازم آرایشی کم حجم و با ارزش هستند و همین عامل برخی را وسوسه می کند تا این کالا را در چمدان شخصی گذاشته و قاچاقی وارد کنند. همچنان که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز اذعان کند که ورود کالاهای تقلبی و قاچاق به بازار زیاد است و مصرف کننده این محصولات طبقات با درآمد پایین می باشند. پرسش این است که بعد از سال ها مبارزه و برخورد سلبی با پدیده قاچاق کالا چرا همچنان کالای وارداتی به خصوص لوازم آرایشی بالا است؟
جوانی جمعیت از یک طرف و تغییر سبک زندگی مردم از طرف دیگر باعث شده است مصرف لوازم آرایشی در بین دختران و زنان ایرانی سیر صعودی داشته باشد. امروز داشتن تحصیلات عالیه و تخصص تنها مزیت برای بانوان نبوده و زیبایی به این مزیت ها افزوده شده است. ارزش های انسانی نه در باطن که در ظاهر جستجو می شود و برخی ها منزلت و جایگاه اجتماعی را در آرایش کردن و زیبایی تصور می کنند.
غفلت متولیان فرهنگی از تغییر ذائقه و سبک زندگی بانوان
البته نفوذ شبکه های اجتماعی و تماشای برنامه های ماهواره ای در تغییر ذائقه و سبک زندگی بانوان تاثیرگذار بوده است و متاسفانه باید گفت متولیان فرهنگی کشور از پوست اندازی جامعه در سالهای اخیر غفلت کرده اند و همچنان ناظر این تغییرات هستند.
جامعه شناسان معتقدند کسانی که دارای شخصیت نمایشی هستند و دوست دارند تحسین شوند تمایل به زیبایی و آرایش ظاهر دارند. حتی آنهایی که مشکلات روحی و ناکامی در زندگی داشته اند با آرایش غلیظ و خودنمایی در جامعه بر مشکلات شخصی خود سرپوش می گذارند.
انتهای پیام/
