سرویس اجتماعی تبریزبیدار/ تجربه دفاع مقدس، جهاد سازندگی، کرونا و امثالهم نمونه های بارزی از حضور مردم در عرصه هایی هستند که به نظر پرچالش می آمد اما وقتی مردم پای کار آمدند، گره ها باز شدند. در اقتصاد هم اگر تعارف را کنار بگذاریم، همه می دانیم که شعار سال یعنی رشد تولید و مهار تورم با تغییر سربرگ نامه ها و بنرهای ادارات محقق نمی شود و باید مردم پای کار بیایند.
تولید و پویایی اقتصاد محل کنشگری مردم
به گفته صاحب نظران عرصه اقتصاد، بخش مهمی از رشد تولید به صورت مستقیم مربوط به گروه های مردمی است؛ اینکه مردم به میدان بیایند، کارآفرینی کنند، تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و چرخ دنده های رشد تولید باشند، به تعبیری اقتصاد و تولید محل نقش آفرینی و کنشگری مردم است و مسئولین باید تسهیل گری کنند؛ چه در صدور مجوزها و چه در تامین اعتبارات و دیگر حمایت ها.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دهه اخیر نامگذاری شعارهای سال را بر پایه چالش های اقتصادی اعلام کرده اند، سال های قبل که گذشت و امسال نیز به روزهای پایانی خود نزدیک میشود، اینکه صرفا بنشینیم و تحلیل کنیم که آیا منویات رهبر انقلاب و تاکید ایشان محقق شده یا نه و آیا دست اندرکاران و مسئولان ذیربط دغدغه رونق گرفتن تولید را دارند؛ راهگشا نیست و باید با پرداختن به مصادیقی از گره گشایی مردم از تولید، موجی از امید را در دل جوانان باانگیزه و جویای کار ایجاد کرد.
بسیاری از کارگاههای تولیدی کوچک و پربازده از دل خانوادهها و یا گروه های کوچک مردمی بر میآید و کسب و کارهای کوچک مسیر بیحاشیهتری را نسبت به کارخانجات و شرکت های بزرگ طی میکنند. اما نکته مهمی که در این رابطه برای رونق گرفتن چنین کسب و کارهایی به چشم میآید حمایت دولت و بخشهای خصوصی است که با دادن وام بلند مدت و کم بهره میتوانند در این خصوص چنین کارگاههایی را حمایت کنند.
آهنگ تولید و کارآفرینی در کارگاه های کوچک مردمی
البته همیشه برای شروع کار نیاز به کمک است، چه بسا با گذشت زمان و با برنامهریزی و تلاش، همین کسب و کارها به بازدهی لازم می رسند و بی نیاز از هرگونه مساعدت می شوند، ولی برای شروع کار و ایجاد و راه اندازی باید دست آنها را گرفت.
آهنگ تولید و کارآفرینی در کارگاه های کوچک مردمی نوید بخش پویایی اقتصاد، اشتغالزایی و جامه عمل پوشاندن به شعار سال بوده که در این گزارش چند نمونه موفق از آنها روایت شده است.
آقای صادقی فعال اقتصادی در صنعت چرم است که با تسهیلات بانکی تبصره ۱۸ توانسته کارگاه کوچک اما زودبازده راه اندازی کند، او به تبریزبیدار می گوید: شروع فعالیت ما با وام ۱۰۰ میلیون تومانی از صندوق کارآفرینی امید بوده و اکنون بعد از طی مسیر پر جهش، در تولید کیف چرمی دست دوز در بازار برند هستیم.

اقتصاد پویا با کارگاره های کوچک و بازاریابی
به گفته وی، حقیقت رونق تولید از گذرگاه بازاریابی و فروش می گذرد و هر چه مسئولین نسبت به بازاریابی تولیدات کارگاه های کوچک و برپایی نمایشگاه های عرضه و فروش کمک کنند، اقتصاد پویا شده و از آسیب های اجتماعی کاسته می شود.
آقای صادقی علاوه بر مربیگری و آموزش حرفه خود برای هنرجویان، در کارگاه خود برای بانوان نیازمند سرپرست خانوار کارآفرینی کرده تا برکت کسب و کار او علاوه بر تاثیر بر رشد تولید، به متنعم کردن سفره چند خانه نیز بینجامد.

بانوی جوان روستایی؛ از نوآوری در تولید تا صادرات
شگفت انگیز است اگر بدانید بانویی در یکی از روستاهای شهرستان شبستر توانسته با تسهیلات وام کم بهره، کارگاه پرورش کرم میل ورم راه اندازی کرده باشد و اکنون به صادر کننده این محصول حیوانی و کشاورزی به خارج از کشور تبدیل شده است.
شیوا پابخشِ ۲۵ ساله با تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال ۱۴۰۰، علاوه بر اینکه توانسته خود را خودکفا کند، برای چند نفر نیز در کارگاه خود اشتغالزایی کرده است.
او به تبریزبیدار می گوید: قبلا در کارخانه ای به عنوان حسابدار کار می کردم اما تصمیم گرفتم خودم تولید کننده و کارآفرین باشم و دوست داشتم حرفه ای انتخاب کنم که تازگی و نوآوری داشته باشد.
این کارآفرین جوان که از صبح تا غروب در کارگاه مشغول به کار است و گذر زمان را حس نمی کند، معتقد است هر کس تلاش و پشتکار داشته باشد و بخواهد، می تواند موفق شود.
خانم پابخش، دوره آموزشی را در اصفهان و کاشان سپری کرده و اکنون علاوه بر خود برای ۵ نفر دیگر به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی ایجاد کرده است.
او در مورد حرفه خود می گوید: کرم میل ورم برای غذای پرنده های زینتی کاربرد دارد که جایگزین سویا شده و کود فرآوری شده آن نیز در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. برای پرورش این نوع کرم حدود دو تا سه ماه زمان نیاز است تا برداشت و مورد استفاده قرار گیرد و بستگی به شرایط محیط و غذایی که مصرف می کند دارد.
این فعال عرصه تولید در مورد بازاریابی کار خود می گوید: سفارش داخلی خوبی داریم و محصولات را به صورت زنده و خشک شده به بازار عرضه می کنیم و برای سفارش خارج از کشور از طریق واسطه به ترکیه و عراق می فرستیم.
کسب و کاری که کام مردم را شیرین می کند
«سخت کوشی»، «سرمایه» و «حمایت» سه محور اصلی تولید کننده ای است که می خواهد کام مردم را شیرین کند که اتفاقا او هم اهل روستایی در شبستر است.
رحمان شیری یکی از اهالی روستای دریان است که از سال ۸۵ در زمینه پرورش زنبور عسل فعالیت دارد، علاقه فراوانی به طبیعت دارد و اغلب وقت خود را در کوه و دشت سپری می کند.
او در سال ۸۵ به کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان شبستر مراجعه کرد و با دریافت ۱۰ میلیون تومان وام، به پرورش زنبور عسل مشغول شد و در حال حاضر علاوه بر راه اندازی کسب و کار تولیدی برای خود، زمینه برای فرصت شغلی دو نفر را نیز ایجاد کرده است.
آقای شیری می گوید: در ابتدا پرورش زنبور عسل را با تعداد ۱۰۰ کندو شروع کردم و بعد از اینکه در سال ۱۴۰۰ دوباره ۵۰ میلیون تومان از کمیته امداد وام دریافت کردم، کندوها را به تعداد ۵۰۰ کندو افزایش دادم.
این کارآفرین، افزایش عسل تولیدی را لطف خدا، سختکوشی خود و حمایت کمیته امداد دانسته و می افزاید: برای اشتغالزایی بیشتر و صنعتی کردن پرورش عسل به سرمایه بیشتری نیاز است.
نبوغ علمی برای رقابت با تولید خارجی
«در حال حاضر به طراحی و تولید دستگاه های ورزشی بدنسازی مشغول هستیم و نمونه های تولید شرکت ما از لحاظ کیفیت و کارایی بهتر از نمونه های خارجی است»، احسان باقری نخبه علمی و مدیر شرکت دانش بنیان، پس از شرح مسیر موفقیت کسب وکار خود، راز موفقیت را در حمایت مسئولین و اعطای تسهیلات دانسته و می گوید: سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان از محل صندوق کارآفرینی امید وام دریافت کرده و در تولید سرمایه گذاری کردیم.
او می افزاید: قیمت تمام شده محصولات ما برای فروش یک سوم قیمت نمونه خارجی می باشد، فعلا در شرکت خود برای ۶ نفر جوان فعال فرصت شغلی ایجاد کرده ایم که در صورت توسعه کار و افزودن دستگاه های جدید برای تعداد بیشتری اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.
«تشکل های مردمی باید بدانند که سنگ اندازی ها، وام های بانکی و وعده ها، هیچ کدام تضمین کننده موفقیت نیست»، او با گفتن این جمله ادامه می دهد: جوانان در زندگی هدف داشته باشند و برای رسیدن به آن تلاش و پشتکار به خرج دهند که در این صورت قطعا به هدف خود خواهند رسید.
گره های ذهنی در اقتصاد با وام میلیاردی هم باز نمی شود
کارآفرین دیگری که او نیز روستازاده ای در تسوج است، نمونه دیگری از فعالین عرصه تولید محسوب می شود، از بدو تولد به علت بیماری پدر، طعم فقر را چشید و بعد از رسیدن به ۱۸ سالگی و از دست دادن نعمت پدر، تصمیم گرفت راه او را در خرده فروشی خشکبار ادامه دهد اما این شغل را توسعه داده و اکنون توانسته برای ۳۵ نفر کارآفرینی کند.
آقای رضایی می گوید: اغلب مردم در حوزه تولید، دچار گره های ذهنی هستند. باید پیش از هر چیز بر فرهنگ سازی کار متمرکز بود تا مردم بدانند اگر منابع را مدیریت نکنند، موفق نخواهند شد، حتی اگر وام میلیاردی بگیرند.
او که با تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی تبصره ۱۸ و طی مشاوره با کارشناسان اشتغال، طرح فراوری محصولات کشاورزی را ایجاد کرده، با بکارگیری جوانان روستای خود برای ۲۰ نفر به صورت ثابت و ۱۵نفر نیز به صورت متغیر اشتغالزایی کرده است.
به گفته خود با عنایت خداوند متعال و تلاش شبانه روزی در چند ماه کار را به جایی رساند که در امر صادرات نیز فعال شده و محصولات تولیدی خود را به کشورهای عراق، امارات، قزاستان، صربستان و الجزایر صادر می کند.
تعلق خاطر خانوادگی برای کارگاه کوچک تولیدی
خانم فهیمه راحتی یکی دیگر از صاحبان کارگاه های تولیدی کوچک است که سری به او زده ایم، بیش از یک دهه است که به قلم کاری، اره کاری و حکاکی روی نقره و مس مشغول بوده و در بازار به فروش می رساند.

او با تاکید بر ضرورت تعلق خاطر به کسب و کار می گوید: سال گذشته با ۱۰۰ میلیون تومانی کارگاه تولیدی راه اندازی کردیم، هر چند برای توسعه و بقای کار نیاز به حمایت های زیادی داریم.
خانم راحتی که با همسرش به صورت خانوادگی، کارگاه تولیدی را اداره می کند، به ما می گوید: ۵ نفر از دوستان نیز در کنار خودم برای این شغل آموزش دیده اند اما شاگردان همسرم بیشتر از کارآموزان بنده است و حتی به خواهر و برادرهای خودش هم آموزش داده و الان آنها نیز در همین کار مشغول هستند.

او تاکید می کند: باید شرایط اقتصادی را به گونه ای پیش ببریم که جوانان ترجیح دهد به جای فعالیت در مشاغل کاذب، در حوزه تولید و صنعت فعالیت کنند.
تلاش برای رفع موانع تسهیلاتی در چرخه کار
به گفته مدیرعامل بنیاد حیات -که یکی از دستگاه های حمایتی در حوزه تولید و استغال به ویژه برای اقشار محروم است-، سال گذشته حدود ۸۶ درصد از منابع مصوب مجلس شورای اسلامی برای اشتغال نیازمندان جویای کار، توسط بانکها محقق شد که عدد قابل قبولی است و برخی موانع در فرآیند پرداخت تسهیلات مشکلاتی را ایجاد کرده که امیدواریم با رفع این موانع به ویژه تامین ضمانتنامههای قانونی، همه مددجویان نهادهای حمایتی که توانمند اشتغال هستند، بتوانند به چرخه کار و تولید بازگردند.

مرتضی فیروزآبادی در گفتگو با تبریزبیدار، راهاندازی بازارچههای فصلی، تفاهمنامه با سکوهای فروش اینترنتی و تاسیس صندوق ضمانت اشتغال را از راهکارهای توسعه مشاغل خانوادههای تحت حمایت نهادهای حمایتی دانست و اضافه می کند: اشتغال پایدار مبتنی بر زنجیره تولید، طرحهای دانشبنیان، مشاغل نوین و فناورانه و هوشمند بر بستر سامانهها، توسعه بازار فروش و توسعه مهارتآموزی برای کودکان و نوجوانان در دستور کار قرار دارد.

او خاطر نشان می کند: از محل تبصره ۱۸ پرداخت تسهیلات و خودکفایی با هدف توانمندسازی خانوادهها و تامین معاش آنها در حال انجام است و امیدواریم در مدت زمان کوتاه فرصت خودکفایی و اشتغال مطلوب برای این خانوادهها فراهم آید.
گزارش از الهه مهدوی
انتهای پیام/
