در گفتگوی تبریزبیدار با فیلمسار برگزیده جشنواره فجر؛

«آپاراتچی» داستانی از دل دهه ۶۰ تبریز / جشنواره فجر انتظارات را برآورده نکرد

فیلمسار تبریزی که جایزه ویژه‌ کارگردانی فیلم اولی را در جشنواره فیلم فجر به دست آورد، به تبریزبیدار گفت: جشنواره فجر انتظارات را برآورده نکرد.

قربانعلی طاهرفر در گفتگو با تبریزبیدار در خصوص فیلم خود که در جشنواره فجر درخشیده، اظهار داشت: فیلم «آپاراتچی» یک داستان از دل دهه ۶۰ تبریز است و قهرمان قصه هم یک قهرمان واقعی است؛ آقای جلیل طایفی که در دهه ۶۰ در تبریز زندگی می کردند قهرمان قصه هستند. ماجرای پیدایش جلیل طایفی هم از اینجا بوده که دفتر مطالعه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تبریز یک پژوهش برای مربیان پرورشی شروع می کند و مربیان پرورشی وقتی تاریخ نگاری می کنند، در خاطراتشان در کنار اردو و سرود و تئاتر، نمایش فیلم هم در دهه ۶۰ دارند.

وی ادامه داد: آقای جلیل طایفی چهره ناشناخته است و دوستان در پژوهش های خود به آقای جلیل طایفی می رسند. پژوهش های آقای طایفی و تاریخ شفاهی آن، به کتاب آپارتچی تبدیل شده که به قلم دکتر روح الله رشیدی است که الان هم منتشر شده و استقبال خوبی هم از آن شده و به چاپ مجدد رسیده است. این کتاب به صورت اتفاقی به دست آقای حسین تراب نژاد که نویسنده هستند می افتد و ایشان با کتاب ارتباط می گیرد. ایشان نویسنده فیلم «ماجرای نیم روز» بودند و آخرین کار ایشان هم سریال «بازپرس» است و خیلی هم نویسنده قهاری هستند. آقای تراب نژاد با همراهی بنده و مجری طرح این فیلم آقای ملکی، پس از کلی ویرایش و بازنویسی این داستان، طی یک سال پروسه فیلمنامه نویسی، فیلمنامه «آپاراتچی» را کامل می کنند و ما هم از مرداد ماه کلید پیش تولید «آپاراتچی» را شروع کردیم و فیلمبرداری آن تا آخر آذرماه تمام شد و بقیه مراحل فنی آن را هم به سرعت انجام دادیم که بتوانیم آن را به جشنواره فیلم فجر برسانیم.

این کارگردان تبریزی در خصوص سطح چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به تبریزبیدار گفت: جشنواره آنطور که باید انتظارها را برآورده می کرد، برآورده نکرد. علتش هم این است که جشنواره محل نمایش فیلم است نه عرصه سیاست گذاری تولید! سیاست گذاری تولید برای سازمان سینمایی و سایر نهاد های تولید است که به کارنامه یک ساله فعالیت آنها بر می گردد که صد البته آنها هم متکی به هنرمندان و سینماگر ها هستند.

وی اضافه کرد: سینماگران در نقطه اصلی تعیین کننده حرکت سینمای کشور در یک سال هستند. با اینکه ویترین جشنواره فجر از تمام موضوعات، ابعاد، ژانرها و موضوعات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی پر بود ولی انتظارات ما را برآورده نکرد. انتظارات از جشنواره فجر خیلی بالا رفته و بیشتر شده است.

طاهرفر گفت: جشنواره فجر به عنوان یک جشنواره بین المللی که ۴۲ دوره برگزار شده است، قطعا به اصطلاح یک جشنواره الف است و در جشنواره الف هم فیلم های ضعیف اجازه حضور ندارند. ولی امسال نمی دانم چه ساز و کاری وجود داشت، آنطور که به ما در مرحله انتخاب گفتند، بسیاری از فیلم ها به صورت کامل ارائه نشده بود به خاطر همین برای انتخاب بعضی از فیلم ها، به بخشی از فیلم نگاه کرده بودند. در نهایت، تابلویی که جشنواره امسال ارائه کرد، انتظارات را برآورده نکرد و چالش ها و علامت های سوال بسیاری وجود داشت.

این برگزیده جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: فیلم ها در جشنواره فجر در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو ارائه می شوند. بخش نگاه نو بخش رقابتی نیست و رقابت فقط در کارگردانی و تهیه کنندگی است. نگاه نو یک رتبه پایین تر از سودای سیمرغ است. بخش اصلی ما سودای سیمرغ است. کلی سوال وجود داشت که چرا بعضی از فیلم ها در سودای سیمرغ هستند و بعضی ها نیستند؟! یا به بیان دیگر چرا بعضی از فیلم هایی که باید باشند نیستند و بعضی از فیلم هایی که نباید باشند هستند؟ ما هم آنطور که باید، به یک نتیجه قانع کننده نرسیدیم. بنده خودم یکبار هم اعلام کرده بودم که اگر قرار ما نگاه کلی باشد، رضایت بخش نیست ولی اگر قرار باشد ما سلیقه ای نگاه کنیم و گلچینی از این فیلم ها را از سبد برداریم، آنگاه رضایت بخش می شود و شما می توانید سبدتان را از فیلم ها ژانر های مختلف با سلیقه خودتان پر کنید اما وقتی از یک تابلوی کامل حرف می زنیم، من تابلوی کاملی ندیدم.

 

گفتنی است فیلم «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر، فیلمساز تبریزی توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه‌ کارگردانی فیلم اولی را در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

 

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *