یادداشت تبریزبیدار؛

نقش رسانه ها در رفتار انتخاباتی و تقویت مشارکت

رسانه ها بعنوان بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم و علی القاعده به عنوان رکن چهارم دمکراسی و مردم سالاری قابلیت هدایت افکار عمومی بسمت مشارکت بالا و نیز انتخاب صحیح را دارند.

یادداشت تبریزبیدار: سیدحمید موسویان / جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز اسکو و آذرشهر و یا به عبارتی چهل و یکمین انتخابات کشور در طول حیات جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

شجره طیبه انقلاب در طول حیات بابرکت ۴۵ ساله خود تاکنون ۴۱ انتخابات موفق را برگزار کرده، یعنی تقریبا سالی یک انتخابات. مقایسه میزان مشارکت مردم در ایران بعد از انقلاب با میزان مشارکت مردم سایر نقاط جهان حاکی از بالا بودن آن است بطوری که می توان اذعان نمود این آمار برگزاری انتخابات و مشارکت مردم نه تنها در منطقه غرب آسیا بی نظیر است که در جهان هم کم نظیر می باشد.

از طرفی رسانه بعنوان یکی از اجزای مهم ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و بعنوان مهم ترین پل ارتباطی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی از اولین انتخابات نقش مهمی در این عرصه ایفا نموده است. بخصوص در سال های اخیر با رونق شبکه های اجتماعی و پیشرفت چشمگیر ابزارهای رسانه ای، نقش مهمتر و حیاتی تری را در افزایش و یا کاهش میزان مشارکت بخود گرفته است.

یکی از مصادیق اخیر کارکرد رسانه، پوشش رسانه ای طوفان الاقصی و تحقیر امنیت پوشالی رژیم صهیونیستی و سپس مخابره مظلومیت مردم غزه در جنایت های وحشیانه رژیم غاصب بود که اثرات آن امروز نه تنها در جوامع اسلامی بلکه در قلب جوامع غربی یعنی دانشگاه های آمریکا و اروپا به وضوح دیده می شود.

نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عملیات تنبیهی و مجازات اسرائیل، بعد از انتخابات دور اول مجلس دوازدهم باعث افزایش عزت، غرور و اعتماد ملی شد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که اگر این عملیات در آستانه انتخابات دور اول انجام می شد می توانست مشارکت تقریبا پایین را به بالاترین حد برساند. آن همدلی و اتحاد در ببین مردم بعد از عملیات وعده صادق و بی اعتناعی به تهدیدهای اتاق جنگ رژیم صهیونیستی، حقیقتا در نوع خود کم سابقه بود. در واقع می توان ادعا نمود موج های رسانه ای بعد از این عملیات غرورآفرین می توانست با تقویت همبستگی ملی عرصه انتخابات را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به هرحال امروز رسانه های حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو می توانند با بازسازی روایت رسانه ای عملیات وعده صادق آن همدلی و اتحاد را دوباره شکل داده و موجب بالا رفتن اصل مشارکت در انتخابات شوند.

چرا که رسانه ها بعنوان بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم و علی القاعده به عنوان رکن چهارم دمکراسی و مردم سالاری قابلیت هدایت افکار عمومی بسمت مشارکت بالا و نیز انتخاب صحیح را دارند.

از طرف دیگر علاوه بر نقش رسانه ها در امکان افزایش دادن مشارکت در دور دوم با تاکید بر بازپحش نتایج عملیات وعد صادق، می توان به کارکرد رسانه ها از منظر دیگری در انتخابات دور دوم پرداخت.

می دانیم که برخی از مردم دور دوم انتخابات را خیلی جدی نمی گیرند و این امر موجب کاهش مشارکت و بالتبع کاهش هزینه تخلفات انتخاباتی خواهد بود. با توجه به اینکه هر چقدر میزان مشارکت بالا باشد نقش بداخلاقی ها، تخلفات و پول پاشی ها و سایر کمتر و کمتر خواهد شد لذا رسانه ها می توانند با تاکید بر این طرف ماجرا، زمینه ساز مشارکت بالا شوند و در صورت ایفای این نقش مهم در این انتخابات می توان ادعا نمود رسانه های تبریز جهاد فساد ستیزی و اثرگذاری حرفه ای را توامان انجام داده اند.

 

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *