سرویس اجتماعی تبریزبیدار/ هرچند مسئولان نهادها و سازمان ها از افزایش تعداد ورودی گردشگران نوروزی به تبریز خبر می دهند و بر روند رشد روز افزون آن تاکید دارند، اما بازدید میدانی و مقایسه آمارها، از عقب ماندگی محسوس تبریز نسبت به شهرهایی مثل اصفهان و شیراز و… خبر می دهد.
برای نمونه به این مقایسه دقت کنید؛ مقبره الشعرا مزار استاد شهریار و آرامگاه ۴۰۰ تن از شعرای و ادیبان نامدار به عنوان قطب مهم فرهنگی و گردشگری تبریز از پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است و از سوی دیگر مصادیق مشابه آن را می توان در شیراز در مزار حافظ و سعدی جستجو کرد.
حافظیه شیراز به عنوان مزار شاعر پرآوازه ایرانی بعد از تخت جمشید پربازدیدترین مکان گردشگری در نوروز امسال بود و سومین رتبه پربازدیدترین اماکن گردشگری هم برای سعدیه شیراز است در حالی که مقبره الشعرا در ردیف های خیلی پایین تر قرار گرفته است. این سوال پیش می آید که اساسا ظرفیت مقبره الشعرا در جذب گردشگر قابل مقایسه با حافظیه و سعدیه هست یا نه؛ و اگر چنین است چرا اهتمام لازم برای پذیرایی از مهمانان نوروزی صورت نمی گیرد؟
نگاه ملی به ابنیه تبریز وجود ندارد
روح الله رشیدی عضو شورای شهر تبریز در گفتگو با تبریزبیدار در مورد مقایسه مقبره الشعرا با حافظیه و سعدیه تبریز در جذب گردشگران نوروزی می گوید: مساله مقبره الشعرا با حافظیه، سعدیه و ابنیه تاریخی-فرهنگی دیگر، از جهات مختلف متفاوت است و مهمترین تفاوتش هم اینست که به آن محل ها و مکان ها، از اول به دید ملی نگاه شده و هرگونه اقدام و تدبیر در آن حوزه ها، متاثر از نگاه و رویکرد ملی بوده و متولیان امور ملی هم جایگاه این مکان ها را تقویت کرده اند و آنها را به عنوان سمبل فرهنگ و هنر و ادب ایران مطرح کرده اند.
وی می افزاید: مقبره الشعرا با وجود اینکه از چند جهت ارزشمندتر و فاخرتر و دیرپاتر از حافظیه و سعدیه است، متاسفانه به دلیل فقدان نگاه ملی در مسئولین ملی و محلی، هیچگاه جایگاه خودش را پیدا نکرده است. این فقدان نگاه ملی را می توان در تدابیر توسعه ای دید که چگونه بدون تدبیر اندیشی و اقدام عقلانی، آنجا را میدان آزمایش و خطای سیاست های عمرانی کرده ایم.
تشتت و آشفتگی مدیریت در مقبره الشعرا
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز ادامه می دهد: در اوایل دهه ۹۰ شهرداری تبریز در تفاهم با ادارات کل میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی، تقبل می کند که در این محل اقدامات توسعه ای انجام دهد ولی متاسفانه هیچکس آن زمان جلوی این کار را نگرفته که این اقدام توسعه ای نباید مستلزم تخریب فضا باشد که گودبرداری های عجیب و غریب در اینجا انجام دادند و آثار و بقایای این مقبره الشعرای تاریخی را از بین بردند و الان بیش از یک دهه است که در اینجا به نام اقدامات توسعه ای، این تخریب را انجام داده اند و هر سال هم می شنویم که برای اینکه پروژه تمام شود، صدها میلیارد تومان پول لازم است تا این پروژه تکمیل شود. پروژه ای که می شد اصلا شکل نگیرد چون نیازی به آن نبود، شما وقتی به حافظیه یا سعدیه می روید، در کدامیک از این بناها دیده اید که اینگونه اقداماتی لنجام دهند تا آنجا را به یک مکان مهم تبدیل کنند؟!
وی با انتقاد از تشتّت و آشفتگی در مدیریت مقبره الشعرا، می گوید: به خاطر هزینه ها هیچکس مسئولیت قبول نمی کند و این بنا مدام بین نهادها دست به دست می شود؛ اداره ارشاد نمی تواند قبول کند و در توانش هم نیست پول خرج کند. میراث فرهنگی هم به همان دلیل نمی تواند قبول کند. شهرداری هم در یک برهه قبول کرد ولی بعد دید که چرا باید برای یک پروژه ملی، اینقدر از منابع محلی هزینه شود.
برج سازی در محدوده تاریخی
رشیدی به ساخت و ساز اطراف مقبره الشعرا اشاره کرده و می گوید: ساختمان دو قلوی ۱۱ طبقه بین موزه قاجار و مقبره الشعراء، درست در کانونی ترین نقطه یک منطقه بکر و درجه یک تاریخی در دهه ۹۰ درست شده؛ متاسفانه با هماهنگی شهرداری و میراث فرهنگی، این کار اشتباه را انجام دادند و نه الان و نه آن زمان، کسی پاسخگو نبوده و نیست که چگونه در یک محدوده تاریخی که بنای به این زیبایی در آنجا وجود دارد، اجازه احداث چند ساختمان داده شده که قناس بودن و بدقواره بودن آن کاملا معلوم است! از همین مسئله معلوم می شود که ما چگونه به مقبره الشعراء نگاه می کنیم. فلذا اگر بخواهم مقایسه کنم، نوع رفتار ما با این محوطه، تشتت ما در مدیریت این مجموعه، به مخاطب، گردشگران، مهمانان ما و حتی به اهالی شهر تبریز این پیام را می رساند که اینجا همیشه ریخت و پاش و کارگاه عمرانی است که هیچگاه تمام نمی شود و همیشه ناقص و نیمه تمام و پر از گرد و خاک است؛ مردم این پیام را به یکدیگر می رسانند و ما نمی توانیم هیچ تصویر جذابی از اینجا مخابره کنیم و این وضعیت باعث شده حتی نمی توانیم رویداد قابل اعتنایی هم در اینجا برگزار کنیم.
عض.و شوای شهر تبریز با بیان اینکه دولت باید هرچه زودتر مسئولیت این مکان را قبول و تامین مالی کند، می افزاید: در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی وعده هایی شنیده بودیم که در سفر استانی اعتباراتی به اینجا تخصیص دادند که مقداری از آن هم هزینه شد و شهرداری هم باید در حفظ و نگهداری از محدوده و محوطه ای که تبدیل به پارک شده است و یک مکان عمومی است، تلاش کند. حتما باید نگاه ما ملی باشد تا اینجا هم به یک نماد ملی و محلی با جایگاه ملی و بین المللی شناخته شود و در آن صورت مطمئنا از نظر جذابیت، بالاتر از حافظیه و سعدیه قرار خواهد گرفت.
عقب ماندگی در زیرساخت ها
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در گفتگو با تبریزبیدار، نبود اقامت گاه های مناسب برای مسافران را از جمله دلایل مهم کاهش سفرهای نوروزی به تبریز عنوان کرده و می افزاید: طی سال های اخیر شهرهای شیراز و اصفهان مقصد اکثر سفرهای مسافران نوروزی بوده اتفاقی که با برنامه ریزی چند ساله اتفاق افتاده است. برای دست یافتن به موقعیت شهرهایی مثل شیراز باید از لحاظ زیر ساختی خود را بالاتر ببریم.
نعمت الله پایان ادامه می دهد: چون از قدیم تبریز در تعطیلات نوروزی هوای سردی داشته بنابراین برنامه ریزی خاصی برای مسافران در این مقطع زمانی انجام نمی شد و اکثر برنامه ریزی های توریستی برای بعد از خرداد انجام می شد؛ موردی که بنده هم به آن انتقاد دارم و از زمانی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر شدم بدنبال تغییر در رویکردها هستم.
وی در رابطه با ضعف زیر ساختی تبریز می گوید: متاسفانه در تبریز اقامت گاه متناسب با جیب مردم نداریم، یا مسافر خانه هست یا هتل! اگر در شهر اقامت گاه های ارزان قیمت تری داشته باشیم قطعا مسافران می توانند در تبریز بیشتر بمانند. در شهرهایی مثل شیراز و اصفهان مکان هایی برای چادر زدن مسافران ایجاد شده که امر اسکان گردشگران را سهولت بخشیده است.
او در رابطه با مقایسه عمارت مقبره الشعرا با حافظیه و سعدیه شیراز برای جذب برنامه های گردشگری نوروزی می گوید: امسال در مقایسه با سال های قبل استقبال از مقبره الشعرا بیشتر بوده و برای پیشرفت بیشتر باید برنامه های هنری و فرهنگی در خود مقبره الشعرا برگزار کنیم. همچنین اصلاح فرهنگی منطقه و حصارکشی اطراف مقبره نیز در اولویت است که برای آن برنامه بلند مدت و کوتاه مدت ۳ ساله داریم.
روی فرهنگ سازی و بازاریابی کار نکردیم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار تبریزبیدار در مورد عقب ماندگی تبریز از شیراز و اصفهان در جذب گردشگر نوروزی می گوید: استان ما دارای ظرفیت های فرهنگی و تاریخی و طبیعی بسیاری است اما با سه مشکل اساسی رو به هستیم که برای حل آنها باید برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم.
احمد حمزه زاده در تشریح این موانع می گوید: اولین مورد بحث ایجاد زیرساخت های گردشگری است. در حال حاضر ما ۱۱۷ پروژه گردشگری در حال ساخت با حجم سرمایه گذاری بالای ۴۵ هزار میلیارد در حال اجرا در استان داریم که ۳۴ مورد از آن هتل، مجتمع های گردشگری و بوم گردی ها است.
وی ادامه می دهد: دومین مورد هم بحث فرهنگ سازی گردشگری است که در این حوزه هم برنامه ریزی هایی داریم. مهم تر از همه بحث بازاریابی تبلیغات و معرفی استان است. باید آذربایجان شرقی را بیش از پیش به کشور و دنیا معرفی کنیم که ابن امر با برگزاری نمایشگاه ها و تورها عملی می شود تا بتوانیم پذیرای مهمانان بسیاری باشیم.
گزارش از صابر عیسی پور و ابوالفضل روزه
انتهای پیام/
