به گزارش تبریزبیدار، اصغر باقریفر روز در حاشیه هفتمین تور رسانهای شهرداری تبریز و بازدید از خطوط ۲ و ۳ قطارشهری، در نشست خبری با خبرنگاران گفت: از مجموع اعتبار تخصیصی سال جاری، تاکنون ۵۱ هزار میلیارد ریال تأمین و ۳۱ هزار میلیارد ریال هزینه شده است و تلاش میشود تا پایان سال باقیمانده اعتبار نیز جذب و صرف پروژه شود.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی ترافیک کشور افزود: چهار خط شهری و یک خط حومهای برای قطارشهری تبریز به تصویب رسیده است.
افزایش چهاربرابری اعتبارات در مدیریت جدید شهری
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری توجه ویژهای به توسعه حملونقل درونشهری شده است، گفت: اعتبار پروژه قطارشهری نسبت به سالهای گذشته حدود چهار برابر افزایش یافته است.
باقریفر با اشاره به افتتاح چهار ایستگاه ۹، ۱۳، ۱۵ و ۱۶ خط یک در دوره جدید مدیریت شهری، افزود: هماکنون ۹۸.۴ درصد از این خط تکمیل و به بهرهبرداری رسیده و تنها برخی ایستگاهها دارای نواقصی در آسانسور، پلهبرقی و تجهیزات مخابراتی هستند که با صرف حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال برطرف خواهد شد.
جابهجایی روزانه ۷۰ هزار مسافر در خط یک
وی خاطرنشان کرد: براساس سامانه ترددشمار، در حال حاضر روزانه بهطور متوسط ۷۰ هزار مسافر در خط یک قطارشهری تبریز جابهجا میشوند و با بهرهبرداری از خط دو، ظرفیت پذیرش و جابهجایی مسافر افزایش چشمگیری خواهد داشت.
احیای خط دو پس از سالها رکود
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز درباره خط دو گفت: عملیات اجرایی این خط از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود اما بهدلیل مشکلات قراردادی و کمبود منابع مالی، چند سال با رکود مواجه شد، با این حال، در دوره جدید مدیریت شهری و با حمایت شورای شهر، اجرای خط دو دوباره فعال شده است.
وی افزود: خط دو به طول ۲۲.۴ کیلومتر و با ۲۰ ایستگاه در حال اجراست و تاکنون ۱۷.۵ کیلومتر از تونل این خط در فازهای اول و دوم حفاری شده است. همچنین با پیشروی ۵۲۰ متری دستگاه دوم حفاری، این دستگاه در بهمنماه از تونل خارج شده و حفاری فاز دوم به پایان میرسد.
خط سه؛ محور کاهش ترافیک شمال تا جنوب تبریز
باقریفر با اشاره به وضعیت خط سه قطارشهری اظهار کرد: در سالهای گذشته اقدام قابلتوجهی برای این خط انجام نشده بود اما طی دو سال اخیر مدیریت شهری تمرکز ویژهای بر آن داشته است، چراکه خط سه تنها کریدوری است که میتواند نقش مؤثری در کاهش ترافیک شهری ایفا کند و شمال تبریز را به جنوب متصل میکند.
وی افزود: بهدلیل تراکم جمعیت در مسیر، این خط سهم بالایی در پذیرش مسافر خواهد داشت. حفاری آن آغاز شده و تاکنون حدود ۱۵۰ متر پیشروی داشته است. دستگاه دوم حفاری نیز بازسازی شده و از هفته آینده عملیات حفاری را آغاز میکند.
پیشرفت ۹۵ درصدی مطالعات خط چهار با رویکرد تراموا
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه حفاری خط سه تا سه سال آینده به اتمام میرسد، گفت: خط چهار بهصورت روسطحی و با استفاده از سیستم حملونقل تراموا اجرا خواهد شد و مطالعات آن در مراحل نهایی قرار دارد؛ بهطوری که بیش از ۹۵ درصد مطالعات این خط انجام شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شده در بودجه سال ۱۴۰۵، اعتبار لازم برای اجرای خط چهار پیشبینی شود تا فاز نخست این خط از فرودگاه و میدان آذربایجان تا میدان نصفراه به طول ۸.۵ کیلومتر، همراه با تأمین ناوگان مورد نیاز، به اجرا درآید.
انتهای پیام/
