سرویس فرهنگی تبریزبیدار؛
ابتدای هفته جاری بود که «محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش توییتی مبنی بر اینکه قصد کاهش استرس و اضطراب در دانشآموزان ابتدایی را دارد، نوشت و یک روز بعد از این قید ابهام، مساله را با اعلام حذف آزمون مدارس خاص همچون نمونه دولتی و سمپاد(تیزهوشان) پاسخ داد.
در این مدت سخنان بسیاری در خصوص چرایی این کار زده شده است برای نمونه حمیدرضا حاجی بابایی ، وزیر اسبق آموزس و پرورش طی یادداشتی نظرش را اینگونه بیان کرد:
رویکرد شعار گونه بازگشت نشاط به دوره ابتدایی، بهانهای شده است برای تاختن به دوره متوسطه اول و حذف مدارس سمپاد، این طرح در حالی ارائه می شود که گفته شده حتی پیش نویس دستورالعمل آزمون سال ۱۳۹۷ نوشته شده و در مستند سازی وزارت آموزش وپرورش در انتظار طی مراحل قانونی بود.
از سوی دیگربازنگری شدن آیین نامه مصوب مدارس استعدادهای درخشان شورای عالی آموزش و پرورش در انتظار امضای رئیس جمهور بود،که در برابر دیدگان متحیر فرهنگیان ودانش آموزان به یک باره صحبت مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش درخصوص حذف مدارس سمپاد در فضای تعلیم تربیت کشور پیچید.
پس از این مصوبه همه مدیران ارشد آموزش و پرورش از بازگشت شادی به دوره ابتدایی اظهار خوشحالی کرده و از حذف در دوره متوسطه اول کمتر صحبت شد، ظاهرا به ظن برنامه ریزان دوره ابتدایی تنها قاتل نشاط در دوره ابتدایی مدارس استعدادهای درخشان در متوسطه اول بودند، جالب است این موضوع از سوی کسانی مطرح می شود که تا دیروز ارزشیابی توصیفی را زیر سوال می بردند و فریاد می زدند، دانش آموزان را بی مسئولیت تربیت می کنید.
حال سوالاتی پیش می آید که باید مسئولین مربوطه بدان پاسخ دهند. آیارزشیابی توصیفی درست اجرا می شود؟ آیا به ارزشیابی های فرایند محور و نتیجه محور که برای سطوح مختلف آموزش ابتدایی به روشنی در سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش( که با صدها پشتوانه پژوهشی و ده ها فراتحلیل موضوع های مختلف مبتلا به آموزش وپرورش تدوین شده است)، آمده است؛ به گونه ای علمی توجه می شود؟ چه اهتمامی برای اجرای صحیح آن صورت گرفته است؟
حتی در خوشبینانه ترین حالت که جشن نشاط دوره ابتدایی را بگیریم،باید به جای پاک کردن صورت مساله به حل مساله پرداخته می شد، به جای ریشه کن کردن درخت مدارس سمپاد، شاخ و برگ آن هرس میشد، اگر هدف نشاط دانش آموزان ابتدایی بود، باید با مطالعات تطبیقی و انجام چندین پژوهش علمی و فراتحلیلهای متعدد، در بطن آموزش وپرورش ایران طرح جایگزین آزمون برای شناخت و هدایت استعداد ارایه می شد، ظاهرا طرح شهاب پر رنگ شده است، کدام پژوهش علمی نشان داده است این طرح در شناسایی استعدادها و پرورش آن موثر بوده است، نتایج کدام پژوهش نشان داده است در فلان مدرسه روستایی پس از اجرای شهاب استعدادهای دانش آموزان هدایت شده است؛ آزمون هوش چندگانه گاردنر که مبنای اجرای طرح شهاب است ،چه زمانی در جامعه ایرانی برای فرهنگهای مختلف نرم کشوری شده است.

اما این طرح موافقانی نیز دارد، موافقان حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی روی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید دارند و معتقدند که با این تصمیم وزیر آموزش و پرورش بخشی از اهداف سند عملی شده است؛ همچنین «حذف استرس و اضطراب» کلیدواژه مشترک موافقان است. «علیرضا زرافشان» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یکی از موافقان است. او در گفتوگو با همشهری با بیان اینکه هر سال ۲۵۰هزار دانشآموز، داوطلب شرکت در آزمون مدارس سمپاد و ۳۵۰هزار نفر داوطلب شرکت در آزمون مدارس نمونهدولتی هستند، گفت: چنین رقابت سنگینی در کنکور سراسری دانشگاهها هم وجود ندارد و این رقابت سنگین اصل تعلیم و تربیت در مدارس ابتدایی را به حاشیه برده است.
معاون آموزش متوسطه با بیان این استدلال که در هیچ کجای دنیا مدارس آنقدر متنوع نیست و همه دانشآموزان در مدارس یکسان درس میخوانند، افزود: با توجه به پوشش تحصیلی در همه مناطق شهری و روستایی، وجود این مدارس دیگر هیچ توجیهی ندارد.
فارغ از نکات ذکر شده به نظر می رسد با حذف مدارس سمپاد یک خطر بیش از همه موارد در کمین است و آن سودای مدارس غیرانتفاعی است، والدینی که میخواهند فرزندشان را هر طور شده به “مدارس خاص” و نه “دولتی عام”، بفرستند، دچار سرگردانی شده و در این میان آنهایی که از نظر تمکن مالی شرایط خوبی دارند، یکی پس از دیگری به سمت مدارس خاص و غیردولتی که حالا اسم و رسمی پیدا کرده اند، می روند، آن هایی هم که شرایط مالی خوبی ندارند، برخلاف میلشان به مدارس دولتی رفته و بعضاً احساس سرخوردگی می کنند.
در انتها گفتنی است نظام آموزشی پایه یک کشور محسوب می شود و به تبع این موضوع لزوما در تصمیمات اتخاذ شده باید تمامی جوانب در نظر گرفته شود.
تبریز بیدار در روزهای آتی جوانب این طرح را با کارشناسان امر درمیان گذاشته و بررسی خواهد نمود.
