سرویس اجتماعی تبریزبیدار؛
پلان اول
انفجار معدن زغال سنگ یورت آزادشهر
طی انفجاری که روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، در معدن زغال سنگ یورت رخ داد ۴۳ معدنچی جان باختند. ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۶، رئیس کل دادگستری استان گلستان اعلام کرد براساس جمع بندی گزارش کمیته حقیقت یاب، مقصر حادثه کارفرما بوده است.
سقوط اتوبوس مسافربری پل جاجرود با ۱۱کشته
براثر سقوط اتوبوس مسافربری در پل جاجرود در ۲۱ شهریورماه امسال ۱۱تن از هم وطنان کشته و ۲۷ نفر نیز بهشدت مصدوم شدند.
در این حادثه یک دستگاه اتوبوس بین شهری با ۳۹ مسافر در مسیر حرکت به سمت یکی از شهرهای شمالی، به دلایل نامعلومی از مسیر اصلی منحرف و به دره سقوط کرد.
زمین لرزه کرمانشاه
زلزله ای به بزرگی ۷٫۳ در مقیاس بزرگای گشتاوری شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران رخ داد.
تلفات این زلزله بسیار زیاد بود به طوریکه تعداد کشته ها در ایران به ۵۷۴ نفر رسیدهاست، بنا بر گزارش ها ۹٬۳۸۸ نفر نیز مصدوم شدهاند. بیشترین آمار کشتهها و زخمیها از شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شدهاند. بر اثر این زلزله برخی از منازل دچار خسارتهای مالی شدهاند. مرکز درمانی سرپل ذهاب نیز تخریب شده.
آتشسوزی و غرق شدن نفتکش سانچی
۱۶ دیماه جاری، کشتی فله بر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰ هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.
در این حادثه، نفتکش سانچی با ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امدادرسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد و سرانجام، در ۲۴ دیماه خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی «سانچی» اعلام شد.
سقوط هواپیمای پرواز تهران یاسوج
هواپیمای ای تی ار ساعت ۸ صبح یکشنبه (۲۹ بهمن) از فرودگاه مهرآباد تیک آف کرد و حدود ۵۰ دقیقه بعد به دلیل شرایط جوی به کوه دنا برخورد کرد. تمام مسافران و خدمه این پرواز کشته شدند. این هواپیما حامل ۶۰ مسافر، ۲ مهماندار، ۲ نفر امنیت پرواز و دو نفر خلبان و کمک خلبان بود.
پلان دوم
با وجود افزایش ایمنی و روند رو به کاهش آمار تلفات جاده ای در ایران، این تصادفات همچنان مهمترین عامل مرگ و میر در کشور بحساب می آیند. فرمانده پلیس راهور ناجا، در مهرماه امسال در همایش یاد بود قربانین حوادث رانندگی، از کشته شدن روزانه ۴۳ نفر در تصادفات جاده ای در ایران خبر داد.
سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت نیز اخیرا اظهار داشته بود: آمار سال ۲۰۱۶ سازمان بهداشت جهانی از مرگ سالیانه ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر ایرانی در اثر آلودگی هوا در کلانشهرها گزارش میدهد.
پلان آخر
در پلان اول ما شاهد اتفاقات شاخص سال ۹۵ بودیم که جمع کشته شدگان این حوادث نزدیک به هفت صد و پنجاه نفر می رسد اما در پلان دوم حوادثی برشمرده شدند که تلفاتشان چند برابر پلان اول و به صورت روزمره است.
نکته جالب توجه اینجاست، تا یکی از موارد پلان اول در کشور اتفاق می افتد کل کشور نسبت به آن اتفاق واکنش نشان می دهد و هر کسی به نوعی ابراز همدردی می کند درحالیکه تنها واکنش ما نسبت به وقایعی از جنس پلان دوم صرفا ساخت جوک و بعضا انتشار تلخ نوشته هایی که بوی سیاسی کاریش بیشتر به مشام می رسد.
این که در هر مصیبتی ابراز همدردی می کنیم نه تنها جلوه بدی ندارد بلکه یکی از راهکارهای ایجاد وفاق ملی نیز به شمار می رود اما نباید فراموش کنیم تلفات یک روز جاده ای برابری می کند با تعداد کشته شدگان سقوط هواپیمای دیروز ولی به نظر می رسد شنیدن اخبار تصادفات رانندگی بجزئی از اخبار روزمره ما تبدیل شده است و هیچ کنش اجتماعی قابل ملاحظه ای برای اصلاح و بهبود وضع موجود شکل نمی گیرد.
طبق ادعای اکثر کارشناسان یکی از دلایل عمده بالا بودن مرگ و معلولیت در تصادفات جاده ای کشورمان پایین بودن استانداردهای کیفی تولیدات خودرویی داخل می باشد و مسئولانی که از نوآوری صرفا تعویض چراغ عقب ماشین را آموخته اند و یک روز با بهانه تحریم و روز بعد با بهانه نوسانات بازار ارز قیمت خودرروها را افزایش می دهند باید به یاد داشته باشند در مقابل جان مردم مسئولند حال خود مردم گوشزد بکنند یا نه.
