گزارش تبریزبیدار از روزگار پهلوی به روایت فعالین فرهنگی و رسانه ای:؛

از نابودی معماری آذری تا ظهور حاشیه نشینی / تناقض دهه هشتادی ها بدلیل روایت های اشتباهی

خرده روایت های فعالین رسانه ای و فضای مجازی تبریز از رژیم پهلوی با عنوان «روزگار پهلوی» ظهر امروز با حضور جمعی از این فعالین برگزار شد.

به گزارش تبریزبیدار، بهزاد شهلا چشم فعال فرهنگی و کارشناس حوزه عمران در این نشست صمیمی طی سخنانی اظهار داشت: بحث هویت و تجددگرایی رضاخان را می توان یکی از ریشه ای ترین مسایل دانست که بر تمام حوزه ها تاثیر می گذارد. این عقیده تجددگرایی ازاواخر دوره قاجار شروع و تا اواخر دوره پهلوی ادامه داشت که می توان دوران اوج این عقیده را دوران حکومت پهلوی دانست.

از نابودی معماری آذری تا ظهور حاشیه نشینی

وی افزود: به گفته متخصصان بیشترین عقب ماندگی ایران در حوزه عمران شهری، معماری، شهرسازی، محتوا و… در این دوره اتفاق افتاد که نسبت به سایر حکومت های ایران چشمگیر بوده است.

 

 

شهلاچشم با بیان اینکه تفکر غالب بر عملکرد پهلوی را می توان در چهار مرحله تقسیم بندی و تحلیل کرد، اذعان کرد: مرحله اول هویت زدایی و باستان گرایی در محور تغییر عقیده مردم بود که تخریب آثار تاریخی و فرهنگی معماری آذری از نظایر آن است، و در پی آن سبک معماری آذری که از دوره صفویان به جا مانده بود نابود شد.

این فعال فرهنگی افزود: مرحله دوم تمرکز روی طراحی شهر بود و این مرحله از عقاید ساخت شهرهایی مدرن نظیر تهران منشا می گرفت.

شهلا چشم در ادامه اظهار داشت: مرحله سوم که شاید مهم ترین اتفاقی بود که در حال حاضر هم اثراتش در جامعه مان باقی مانده است شهرسازی جدیدی که بر اساس منطقه بندی اجتماعی و درآمدی بود که شاهان پهلوی معتقد بودند شهرها باید براساس سطح درآمد مردم منطقه بندی شوند که واژه های بالاشهر و پایین شهر باقی مانده های این دوران هستند.

وی گفت: مرحله چهارم که تیری خلاص بر پیکر نظام عمران شهری ایران بود که قصد اجرای سبک اروپایی را در ایران داشتند و از اقدامات این مرحله حجاب زدایی از مهم ترین آنها بود.

شهلا چشم در پایان گفت: این اقدامات که با قوانینی مصوب اجرایی می شدند در دهه چهلم به اوج خود رسیدند و حاشیه نشینی از این دوره در ایران آغاز شد.

ولخرجی های اقتصادی و ضریب جینی بی سابقه

فرزاد نریمان زاده، فعال رسانه ای و هنری در این نشست اظهار داشت: در سال ۴۲ میزان فروش نفت ۴ میلیارد دلار بود که در سال ۵۶ به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رسید.

وی افزود: تغییر برنامه پنجم توسعه از سال ۵۲ تا ۵۷ و دو برابر کردن بودجه گسترش صنعتی سازی و ولخرجی های اقتصادی که نتایج منفی داشت و  در سال های قبل از انقلاب تنها ۷۵ درصد شهرها به نفت دسترسی داشتند.

 

 

نریمان زاده با بیان اینکه اصلاحات ارضی و برهم‌خوردن تعادل صادرات از کشاورزی، وابستگی شدید به نفت و بالا رفتن درآمد های نفتی، واردات را به شدت افزایش داد، اعلام کرد: یک سال پیش از انقلاب واردات از مرز ۲۵ میلیارد دلار فراتر رفت که بیشترین حجم واردات در سال های پیش از انقلاب به حساب می آید.

وی در پایان افزود: علی رغم درآمد های سرشار نفتی در دهه ۵۰ بی سابقه ترین ضریب جینی در سال ۵۴ روی داده است و قطبی ترین حالت اقتصادی کشور در قرن گذشته در سال ۵۴ رخ داده است.

کم کاری در روایت درست انقلاب اسلامی

رضا نورزاد، فعال رسانه ای در ادامه این نشست اظهار داشت: ما در بحث نفت و فروش آن غفلت کرده ایم و دلیل آن اطلاعات عظیم در این باره بود که اطلاعات جزئی از این قبیل در میان آنها پنهان شدند.

وی با بیان اینکه فروش نفت در زمان محمدرضا پهلوی اوج گرفته بود و توانست در حدود سال پنجاه و پنج، ۶ میلیون بشکه نفت به فروش برساند، اذعان کرد: در حال حاضر ما حداکثر می توانیم دومیلیون بشکه نفت به فروش برسانیم که بخشی از آن هم مصرف داخلی است.

نوید ناصر رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی اظهار داشت: در روایت درست انقلاب اسلامی کم کاری کرده ایم و آن چیزی که امام درمورد تاریخ نگاری از ما انتظار دارند نتوانسته ایم بنا کنیم.

 

 

وی گفت: درمورد تاریخ خود آذربایجان نیز نتوانسته ایم محصولی درخور و شایسته رونمایی کنیم.

خداوردی زاده معاون فضای مجازی صدا و سیمای آذربایجان شرقی اظهار داشت: در بعضی موارد انسجام خوبی به وجود نمی آید و این نبود انسجام باعث جزیره ای شدن و یکرنگ شدن آن ها می شود و همه از یک زاویه این موضوعات را می بینند و تنوعی حاصل نمی شود.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم مبانی خود را در موضوعات مختلف به درستی تشخیص دهیم و به یک پک رسانه ای تبدیل کنیم می توانیم هر بخش را به گروهی واحد تبدیل کرده و ضریب گیری و اولویت بندی را به درستی انجام دهیم تا تاثیر آنها در جامعه بیشتر شود.

تناقض دهه هشتادی ها بدلیل روایت های اشتباهی

وحید رضایی، دیگر فعال فرهنگی در ادامه این نشست صمیمی اظهار داشت: ما اگر بخواهیم در این حوزه کاری انجام دهیم ابتدا باید تولید صورت بگیرد و در سوی دیگر باید به بحث رسانه ای که اهمیت آن بیشتر از تولید نیز هست توجه داشت به این دلیل که تولیدات خوبی در زمینه های مختلف مانند کتاب، مستند و فیلم و سریال صورت می گیرد اما دیده نمی شوند و تلاش کردن در زمینه دیده شدن و معرفی این تولیدات باید در اولویت ما قرار گیرد.

 

 

وی گفت: به عنوان مثال در حوزه پهلوی چندین فیلم به پرده سینما آمده اند اما به دلیل اطلاع نداشتن مردم اسقبال خوبی شاهد نیستیم که این دیده نشدن به چرخه تبدیل شده که ضربه زیادی به ادامه تولیدات وارد می کند.

پس می توان با معرفی این تولیدات کارگردانان زیادی رابرای ساخت چنین کارهایی تشویق کرد.

آرش رضازاده، فعال فرهنگی گفت: اگر به مسئله مبعث پی نبریم و فلسفه بعثت را ندانیم نمی توانیم دوران پهلوی و جمهوری اسلامی را روایت کنیم، اگر هم روایت کرده باشیم روایت ناقصی خواهد بود.

 

 

وی افزود: در رابطه با دوران پهلوی اگر بخواهیم تاریخ آن ایام رو مرور کنیم باید به ضرورت های آن پی ببریم.

وی با بیان اینکه در مورد روایت های پهلوی روایتی انجام نشده است، خاطر نشان کرد: اگر هم روایتی شده خیلی محدود بوده است در مورد جمهوری اسلامی و شهدا روایت شده است ولی از زمان پهلوی (شیطان) نگفته ایم.

فعال فرهنگی در ادامه افزود: چون دوران پهلوی روایت نشده هست بخاطر همین دهه هشتادی ها دچار تناقص شده اند و برای آنان روایت های اشتباهی داده اند که در زمان پهلوی در مدارس موز و بیسکوییت داده می‌شد ولی در زمان ما نیست.

رضا زاده در ادامه اظهار داشت: نیاز وجود دارد که روایت های خرد و کلان انجام بگیرد و باید روایت ها را از زمان قاجار شروع کرده و ببینیم چرا پهلوی ها به وجود آمدند و چرا در مقر حکومتی دولت ایران آمدند و پهلوی شاه ایران شد ؟

وی افزود: باید روایت های ما از پهلوی اول باشد که رضا شاه خائن و ملعون چه کاری انجام داده است و روایت های اقتصادی، اجتماعی و صنعتی این قضایا گفته شود و خیانت هایی که در حوزه های مختلف افتاده است.

 

 

 

رضازاده در ادامه افزود: اگر بخواهیم برای نسل جوان ، دوران پهلوی را بشناسانیم یکی از سوال هایی که می تواند به چالش بکشاند که وقتی اینها به عرصه وارد می شوند وضعیت اقتصادی چگونه بود و وقتی رضا قولدور رفته است وضعیت اقتصادی چگونه بوده است و به محمد رضا چه چیزهایی ارث گذاشته است.

وی گفت: رضا شاه زمانی که به عرصه حکومت وارد شد از جمله کارهایی که انجام می دهد املاک می باشد و در شمال کشور به زور املاک را مصادره می کند

رضا زاده در ادامه افزود: اسنادی که به شخص نام پهلوی می باشد و باغاتی در شمال و خود آذربایجان شرقی به نام خود زدند و هتل داری که شخص رضا شاه انجام داده است و بعضی از کاخ های آنان مانده است .

وی در پایان اذعان کرد: می توانیم سیره زندگی چهار رهبر رضا شاه، محمد رضا شاه و حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آقا را با یکدیگر مقایسه کنیم و باید این قیاس ها را روایت کنیم و سبک زندگی مردم در آن زمان چگونه بوده است و نوع شیوه حکومت داری آنان را بررسی کنیم.

آوار چهل ساله پهلوی روی دوش جمهوری اسلامی

مرتضی بزرگی، فعال رسانه ای در این نشست گفت: دستگاه پهلوی در بحث حاشیه در شهر ها کاری انجام داده که چهل سال بعد از جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند آن را حل کند.

وی گفت: حوزه های علمیه به ۴ گروه تقسیم می شدند و ۴ تفکر نسبت به دوران پهلوی و جمهوری اسلامی داشتند، یک گروهی که کاملا با امام خمینی(ره) کاملا مخالف بودند و حتی برای براندازی نهضت سنگ اندازی بر مسیر نهضت و همکاری با دستگاه پهلوی انجام می دادند.

 

وی افزود: یک گروهی هم موافق بودند اما موافقت آنان مشروط بود.

وی بابیان اینکه یک گروهی هم موافق بودند، افزود: آن گروه می گفتند تا زمانی حمایت کرده و شعار می دهیم که خون نریزد و نباید خون شیعیان و مسلمانان بریزد.

بزرگی اظهار داشت: یک گروهی هم وجود داشت که بر اصالت اعتقاد داشتند و پرچمدار این نهضت امام خمینی (ره) بودند و می گفتند اگر اسلام از بین برود هم خون ها ریخته می شودو هم اصالت حوزه از بین خواهد رفت و حوزه ای دیگر نخواهد ماند و حضرت امام از اصالت اسلام حمایت کردند.

وی در پایان گفت: جریان شناسی حوزه های علمیه در ۱۰۰ سال اخیر یک اصل می باشد چون حضرت آقا در تمدن سازی به گام دوم اشاره می کند و گام دوم بدون مرجعیت و بدون نظریه اقتصادی و سیاسی که حوزه های علمیه در کنار دانشگاه ها یک نهاد قطعی است که باید به حوزه ها ورود پیدا کند حاج قاسم هم این آسیب شناسی را میبیند و در وصیت نامه خود خطاب به حوزه های علمیه اشاره می کند.

 

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *