به گزارش تبریز بیدار، ارسلان فتحی پور در گفت و گو با خانه ملت درباره نشست امروز کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در جلسه امروز اعضای هیئت مدیره بانک ها، نمایندگان قطعه سازان و مدیران عامل شرکت های ایران خودرو و سایپا حضور داشتند و مسائل و مشکلات قطعه سازان خودرو بررسی شد.
نماینده مردم کلیبر، خدا آفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نشست امروز تصمیم گرفته شد به قطعه سازان زمان بیشتری برای تسویه بدهی های بانکی داده شود همچنین شرایط قانونی برای استفاده از ظرفیت های صندوق توسعه ملی تسهیل شود.
فتحی پور ادامه داد: زمان دادن به قطعه سازان برای تسویه بدهی های مالیاتی و پرداخت مطالبات تامین اجتماعی از دیگر تصمیمات جلسه امروز بود.
وی گفت: استفاده از ظرفیت ستاد سوخت و فراهم آوردن شرایط برای وصول مطالبات خودروسازان از کشور ونزوئلا و همچنین ارائه 3000 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به متقاضیان خرید خودرو از دیگر تصمیمات امروز کمیسیون اقتصادی مجلس بود.
فتحی پور افزود: مقرر شد کارگروهی در کمیسیون اقتصادی با حضور نمایندگان وزارت صنعت و بانک ها تشکیل شود تا تصمیمات جلسه امروز را پیگیری و تا دو هفته آینده گزارشی به رئیس مجلس و نمایندگان درباره مسائل قطعه سازان ارائه دهد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین مقرر شد تسهیلاتی که در شورای پول و اعتبار مصوب شده به خودرو سازان پرداخت شود تا آن ها بتوانند بدهی های خود را به قطعه سازان پرداخت کنند.
ارز باید شناور باشد
وی درخصوص تک نرخی شدن بهای ارز و تاثیر آن در صنعت خودرو،گفت: شاید تکنرخی شدن ارز در کوتاه مدت ممکن است به سود تولید کننده باشد؛ولی در بلندمدت به سود آن نیست.ارز باید شناور باشد و بازار همه چیز را تعیین کند.
موضوع رکود منحصر به صنعت خودرو نیست
علی علیلو،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به رکود بازار خودرو، گفت: موضوع رکود منحصر به صنعت خودرو نیست و در خیلی از بخشها ما شاهد رکود هستیم. بخش عمده آن به سیاست سازمان دارایی و بانک مرکزی برمیگردد که متاسفانه با اعمال سیاستهای خودشان، راه اشتباهی را میپیمایند.
وی با اشاره به اینکه دولت به شکل افراطی و بدون نگاه به رونق اقتصادی بر کاهش تورم تمرکز کرده است، گفت: ما توازنی میان این دو محور اقتصادی شاهد نیستیم یا تورم بالا میرود یا رکود افزایش مییابد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ارائه راهکارهایی برای خروج از رکود،تصریح کرد: ابتدا خودروسازان باید بهدنبال تغییر بروند و بهدنبال رقابتیکردن بخش تولید باشند؛دیگر اینکه باید از زنجیره تامین خودرو حمایت کنیم، قطعهسازان خودرو از اصلیترین گروه این زنجیره تولیدی هستند. خودروسازان باید لیست درستی از وامها و تسهیلات ارائه دهند و بانکها براساس لیست ارائه شده،آن را به خود قطعهسازان پرداخت کنند و اینگونه میتوان شاهد رونق بخش تولید در صنعت خودرو شد.