پایگاه اینترنتی اوراسیانت نوشت:

آیا طالع باقرزاده، شیخ نمر آذربایجان است؟

اعدام روحانی مخالف، باقر النمر در عربستان سعودی، موجب واکنش های دنیای اسلام شده است. در این میان، در جمهوری آذربایجان نیز یک روحانی شجاع شیعه دیگر، پشت میله های زندان قرار دارد.

سرویس قفقاز و غرب آسیا تبریزبیدار؛ 

پایگاه اینترنتی اوراسیانت در تحلیلی تحت عنوان «آیا طالع باقرزاده، شیخ نمر آذربایجان است ، نوشت: « اعدام روحانی مخالف، باقر النمر در عربستان سعودی، موجب واکنش های دنیای اسلام شده است. در این میان، در جمهوری آذربایجان نیز یک روحانی شجاع شیعه دیگر، پشت میله های زندان قرار دارد.» 

در این مقاله که به قلم «الدار محمدوف» مشاور گروه سوسیالیست ها و دموکرات ها در پارلمان اروپا و به عنوان دیدگاه شخصی وی منتشر شده، آمده است : « رهبران جمهوری آذربایجان باید از تجربه سعودی در اعدام النمر و حوادث پس از آن، در مقابله با چالش شیعه خود درس عبرت بگیرند. »
اوراسیا نوشته است : « این نخستین بار نیست که مقامات جمهوری آذربایجان باقرزاده را دستگیر می کنند. او در ماه جولای گذشته پس از تحمل دو سال و نیم زندان به اتهام ساختگی مواد مخدر، آزاد شده بود. » 

در تحلیل اوراسیانت افزوده شده است : « سخنان شدیداللحن باقرزاده در انتقاد از دولت علی اف، علت اصلی دستگیری وی به شمار می رود. او با این ویژگی خود ، یادآور شیخ النمر است. »

اوراسیانت نوشته است : « باقرزاده و النمر  به جناح صریح اللهجه روحانیون شیعه تعلق دارند که آیت الله خمینی ، بانی انقلاب اسلامی ایران نیز به این جناح متعلق بود.» 

اوراسیانت افزوده است : « با آنکه باقرزاده نیز همانند النمر با حکومت اقتدارگرا مخالفت می کند، اما هیچ یک از آنها  لیبرال دموکرات نیستند. گزارشی که در ویکی لیکس از گفتگوی النمر با یک دیپلمات آمریکایی در سال ۲۰۰۸ منتشر شده، نشان می دهد که او حامی نظام حکومتی ایران بود. باقرزاده پس از آزادی از زندان در ماه جولای گذشته، اظهارات محتاطانه تری داشته است. او اذعان می کرد که جمهوری آذربایجان در شرایط کنونی برای تبدیل شدن به یک جمهوری اسلامی آمادگی ندارد، اما مخالفتی هم با نظام سیاسی ایران اظهار نمی کند. در واقع، او تاکید می کند که این کشور (جمهوری آذربایجان) تا قرن نوزدهم با قوانین شرعی اداره شده است. 

اوراسیا افزوده است : « همانند مشابهت میان دیدگاه های النمر و باقرزاده،  زندانی کنندگان آنها نیز بطور مشابهی رفتار کرده اند.  در نگاه ظاهری، میان پادشاهی وهابی عربستان سعودی و جمهوری آذربایجان لائیک ، جهات مشابه اندک است. اما، شیوه های رهبران این دو کشور برای حفظ حاکمیت در دستان خود، مشابه است. در هر دوکشور، نظام خانوادگی حاکم است؛ در سعودی بطور رسمی و در جمهوری آذربایجان بطور عملی. هر دو با نارضیان با شدت عمل برخورد می کنند. گرچه، در سعودی اعدام گسترش دارد، در جمهوری آذربایجان حکم اعدام لغو شده است.  به علت اینکه هر دو کشور وابسته به نفت هستند، ارزان شدن قیمت طلای سیاه، ریاض و باکو را با مشکلات مالی مواجه کرده است. در نتیجه در هر دو کشور، اوضاع اجتماعی با تهدید مواجه شده است.  »
اوراسیا افزوده است : « برخلاف اظهارات مقامات رسمی،  النمر و باقرزاده  نه به دلیل ایران گرا بودنشان ، بلکه بخاطر حمایتشان از نارضایتی عمومی ، منبع خطر محسوب می شوند. آنها برای طبقه حاکم ریاض و باکو، تهدید اجتماعی ایجاد می کنند. این مساله، هم اکنون تهدیدی ویژه است. زیرا، این رژیم ها در اجرای وعده های خود به جامعه دچار مشکل شده اند. رژیم سعودی برغم اینکه بروز خشم اجتماعی را در واکنش به اعدام این روحانی شیعه ، پیش بینی می کرد، به منظور انحراف افکار عمومی از مشکلات اقتصادی کشور، به استقبال یک بحران منطقه ای رفت.  اما، کاهش منابع مالی و فقدان حمایت دیپلماتیک و نظامی بین المللی ، مانع از انتخاب چنین گزینه ای توسط باکو می شود.  بحران روسیه – ترکیه و ایران – سعودی، باکو را نیز با وضعیت دشواری مواجه می کند و باکو در شرایطی که دردهای اقتصادیش شروع شده است، برای پرهیز از خشمگین کردن همسایگانش ، تلاش دارد که با احتیاط رفتار کند.  اگر حساسیت موجود در ایران در ارتباط با  سرنوشت روحانیون شیعه را در نظر بگیریم،  باکو باید  در مورد باقرزاده ، کاملا متفاوت از رفتار سعودی در خصوص النمر رفتار کند.  اگر پرونده ای که علیه باقرزاده گشوده شده است، مبنای حقوقی دارد، باید  در دادگاه عادلانه بررسی شود.» 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.