یادداشت وارده تبریزبیدار؛ احمد بایبوردی
در تعریف پارکبان در ایران ، به شخصی گفته میشود که از خودروهای پارک شده نگهبانی و مراقبت میکند و به ازاء این کار با صدور قبض مبلغی پول دریافت میکند.این در حالیست که وجود پارکبان در خیابانهای شهر با مشکلاتی هم روبرو بوده است .
فضای نابههنجاری در پارکبانی استان حاکم است، دریافت پول اضافی، برخورد نامناسب با مردم وغیره بارها گزارش شده است.از دیدگاه شورای اسلامی شهر تبریز و شهرداری این کلانشهر باید حقوق مردم در نظر گرفته شود و نیم ساعت اول پارک به صورت رایگان در نظر گرفته شود.پنج هزار جای پارک خودرو در شهر تبریز توسط سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری مدیریت می شود وحدود دوهزار و ۴۰۰ جای پارک به صورت مکانیزه کنترل می شود.
جناب مهندس آدی بیگ عنوان می فرمایند: «پارکینگ های حاشیه ای با انتظام بخشی به پارک خودروها در حاشیه معابر و تقسیم عادلانه فضاهای پارک مانع ایجاد ترافیک در معابر می شود. طرح پارکبانی به منظور رعایت قوانین و افزایش امنیت خودروهای پارک شده در پارکینگ های حاشیه ای راه اندازی شده است و با دستور و سیاست گذاری های اخیر شهردار محترم کلانشهر تبریز در نظر داریم کلیه مسیرهای پارکبانی شهر تا پایان سال از سیستم دستی خارج و با سیستم اپلیکیشن و هوشمند مدیریت شود.با راه اندازی سیستم اپلیکیشن و هوشمند، ارتباط بین پارکبانان و شهروندان حذف و از طریق سیستم های مختلفی که تنظیم شده، عملیات پارکبانی انجام می گیرد که امیدواریم در سال جاری توسط فراخوان از طریق اداره سرمایه گذاری شهرداری، این طرح به مشارکت واگذار شده و به تبع اجرای آن بتوانیم تنش های موجود بین همشهریان را به صفر برسانیم.»
البته این گفته تاکنون که بهار سال ۹۸ در حال سپری شدن است در حد وعده والفاظ قشنگ باقی مانده است. هر روز مواجه با خرابی دستگاه های الکترونیکی کارت خوان در نقاط مختلف شهر مواجه هستیم که بنا به گفته برخی کارشناسان به عمد خراب می شوند تا پول دستی توسط پارک بان ها دریافت شود یعنی شما برای پارک ده دقیقه تا یک ساعت باید دو هزار تومان پول پرداخت فرمایید که مغایر با عقل ومنطق وحقوق شهروندی می باشد.
درمنطقه ولیعصر تبریز بارها شاهد گذاشتن وسایل وموانع توسط صاحبان مغازه ها در محل جای پارک خودرو بوده ام و وقتی علت آن را از پارک بان ها سوال می کنم جواب می دهند ما اهرم قانونی برای برخورد با این قانون شکنی نداریم!! پارک حاشیهای صدمات زیادی به روند ترافیک شهر وارد می کند، از اینرو نباید سیاستگذاری های ما در مسیر افزایش جذابیتهای پارکهای حاشیهای باشد. رایگانکردن نیم ساعت اول و پایین بودن تعرفه پارک حاشیهای باعث شده مردم به سمت استفاده از پارکینگهای عمومی نروند و سرمایهگذاران علاقهای به ایجاد پارکینگ نداشته باشند که این موارد بر افزایش تقاضا در پارک حاشیهای می افزاید و جریان ترافیک شهر را مختل می کند.سیاستگذاری ها و نظام تعرفهگذاری باید بهگونهای باشد که شهروندان با میل و رغبت به سمت پارکینگهای عمومی بروند. از طرفی شهروندان نیز باید درنظر داشته باشند که تخلفات و دریافت وجه بیش از تعرفه پارکبانها را به سامانه ۱۳۷ گزارش دهند و حتما با پارکبانهای متخلف برخورد خواهد شد.
سیستمهای پارک حاشیهای باید بهصورت مکانیزه و هوشمند در شهر تبریز اجرایی شود. مادامی که پول نقد در ازای پارک دریافت شود این مشکلات نیز وجود خواهند داشت از اینرو انتظار می رود حوزه حملونقل و ترافیک راهکارهای هوشمندسازی پارک حاشیهای را هرچه زودتر در شهر تبریز عملیاتی واجرایی نماید.
