در نشست روحانیون صاحب نظر در حوزه تعلیم و تربیت با مدیرکل آموزش و پرورش استان چه گذشت؟

نشست علما و روحانیون صاحب نظر در حوزه تعلیم و تربیت به منظور بررسی برنامه های تدوین شده در خصوص مسائل پرورشی و تربیتی در جهت ارتقاء سطح کیفیت و پیاده سازی سند تحول بنیادین و تقویت باورهای اعتقادی دانش آموزان با محوریت منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی ) شامگاه روز شنبه ۱۲ آذر ماه برگزار شد.

به گزارش تبریزبیدار، علیرضا صیادی در این نشست در مقدمه ای گفت: بهره مندی از ارشادات خیرخواهان تربیتی و تعامل حداکثری با آنها جزو اولویت دستگاه تعلیم و تربیت استان می باشد تا چالش های مختلف نظام تعلیم و تربیت کشور مخصوصا استان بررسی گردد و نقایص و موارد پنهان با توجه به ارتباط روحانیون با مردم بعنوان مرجع دینی بیان و پیگیری شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود:  نیازمند هستیم تا از فرصت و ظرفیت علما جهت اعتلای آموزش و پرورش بهره مند شویم و در ادامه پیشنهاد داد این جلسات در بازه های زمانی مختلف تشکیل شده تا ضمن واکاوی مسایل، موانع شناسایی و رفع شود.

صیادی افزود: نگاه های متفاوتی نسبت به آموزش و پرورش وجود دارد و متاسفانه نگاه های غیر تخصصی که سبقه تعلیم و تربیت ندارند آسیب های جدی ایجاد می کنند و ضروری است جریان های فکری و سیاسی به سمت چگونگی عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و وصایای شهدا در پیشبرد اهداف عالی انقلاب و اسلام در لایه های مختلف سوق داده شوند.

وی با تاکید بر لزوم بهره مندی از نظرات متخصصان حوزه تعلیم و تربیت با اتخاذ رویکرد صحیح انقلابی و منصفانه خاطرنشان شد: برای اقناع نسل جدید باید منطق های دینی به درستی و با زبان نسل فعلی بیان شود.

همفکری آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه برای تحقق بیشتر سند تحول بنیادین

صیادی در ادامه مطرح کرد: هدایت صحیح  دانش آموزان با توجه به ارزش های اسلامی امری ضروری است و دنیای فعلی با انبوه اطلاعات تنها با تدریس کتاب های درسی این امر میسر نمی باشد بنابراین باید از ارشادات اساتید حوزه در دانشگاه فرهنگیان نیز برای توانمند سازی دانشجو معلمان بهره مند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش در ادامه افزود : البته سند تحول بنیادین تمامی این موارد را بیان کرده است و برای تحقق بیشراین سند طبق فرمایشات رهبری همفکری آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه لازم است.

علیرضا صیادی در این نشست، با تشریح اقدامات شش ماهه اخیر در حوزه پرورشی از فعال شدن ستاد همکاری آموزش و پرورش و حوزه خبر داد و گفت: طی نشست ها و هماهنگی های صورت گرفته نزدیک به ۸۰۰ روحانی از طرح امین در مدارس استان فعالیت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بلاغی نیز با ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشستی بعد از گذشت چندین سال بر بکارگیری افکار علما برای بهره گیری در حوزه تعلیم و تربیت به صورت علمی و مطالعه شده تاکید کرد و گفت: اقدامات  در مدارس دولتی و غیردولتی همپای هم پیش برود.

مبلغ مسائل دینی توضیح داد: این نسل ادامه نسل شهدا و دفاع مقدس است و باید برای بروز جریان های غیر دینی آسیب شناسی جدی صورت گیرد و طرز تعلیم و پرورش بروز شود و مادامی که کار اساسی ، بنیادی و اعتقادی در این زمینه اجرا نگردد سوالات این نسل بی پاسخ خواهد ماند.

آیت الله فاضلی هیدجی نیز در این نشست  به بحران معنویت اشاره کرده و گفت: در جهاد تبیین امیدواری، نقش اساسی دارد که با تقویت ایمان ، معنا دهی به زندگی و پاسخ گویی درست به شبهات با تکیه بر علوم مختلف کارساز است.
استاد سطح عالی حوزه ادامه داد: فرهنگ دینی نباید فدای مسایل سیاسی و اقتصادی شود و قشر دلسوز معلم باید در این وضعیت موجود به پای کار بیایند.

مدرسه جایگاهی برای تبلیغ دین با حضور افراد کاربلد

حجت الاسلام قدوسی فعال حوزه دانش آموزی گفت: مدرسه بهترین جایگاه برای تبلیغ دین است و باید با شناخت زبان مخاطب این کار صورت گیرد و برای این کار افراد متخصص بکارگیری شود.

عالم فعال حوزه دانش آموزی توضیح داد: طرح مدارس «امین»، طرحی است که روحانیون حدود ۳۰ ساعت در هفته، در مدارس فعالیت فرهنگی و تربیتی داشته باشند و برای این هدف روحانیون باید متناسب با نیازهای پایه های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم آموزش ببینند و گزینش شوند.

در ادامه مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا در این خصوص تصریح کرد: روحانیون پس از گذراندن دوره های آموزشی و تخصصی و اخذ مدرک در مدارس متقاضی اجرای طرح امین حضور پیدا کرده و برنامه ها  براساس توافق آموزش و پرورش تعریف و حیطه کاری روحانیون مشخص می شود تا موازی کاری و تداخلی با سایر برنامه های مدرسه ایجاد نشود.

حجت الاسلام و المسلمین سرایی بر تعامل بین حوزه، دستگاه های فرهنگی و تشکل های انقلابی تاکید کرد و گفت: برنامه های مختلفی نیز در کنار اجرای طرح امین به صورت گسترده در این شرایط برای جامعه لازم است.

در ادامه حجت الاسلام روشن تن مدیر حوزه های علمیه استان گفت: روحانیون در قالب طرح امین ضمن مشاوره در حوزه های فرهنگی، پرورشی، مذهبی، پاسخگوی سوالات دانش آموزان در موضوعاتی همچون نماز، بلوغ و شبهاتی دینی هستند.

وی افزود: گاهی اوقات دانش آموزان در مدارس نیازمند اطلاعاتی درباره دین هستند تا بتوانند به آموزه های دینی از جمله نماز و احترام به والدین علاقمند شده و اگر دانش آموزان ارتباط موثر قلبی و روحی و روانی با روحانی آموزش دیده، داشته باشند، بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند و کادر آموزشی مدرسه هم مشتاق خواهند بود که روحانی در تمام روزها در مدرسه حضور داشته باشد.

 

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.