به گزارش تبریزبیدار، جلسه امروز شورای شهر تبریز به ریاست حجت الاسلام رسول برگی و با غیبت بابایی اقدم و اسوتچی و تاخیر دهقان نژاد، صادقی، زعفرانچیلر و هادی تشکیل شد.
این جلسه با تاخیر ۱۵ دقیقه ای به دلیل حد نصاب نرسیدن اعضای شورا شروع شد.
دستور جلسه اول
دستور اول جلسه امروز شورا به بررسی مصوبه کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی کلانشهر تبریز در خصوص ارتقاء فرهنگ فعالیت بدنی و ورزش همگانی، افزایش سرانه ورزشی و افزایش نشاط اجتماعی در پارک های شهری پرداخت.
پرویز هادی، عضوشورا در این رابطه گفت: پارک ها فضایی هستند که خانواده ها می توانند از امکانات ورزشی آن استفاده کنند. در پارک های جدید، امکانات ورزشی احداث خواهد شد و در کلانشهر های دیگر این اتفاق افتاده است.
وی افزود: هدف ما بیشتر ورزش های خانوادگی و بومی محله ای است که خانواده ها دور هم باشند.
احد صادقی، عضو دیگر شورا نیز تصریح کرد: طراحی فضای سبز و پارک ها موضوع مهمی است و در بعضی از شهر ها اداره ای برای این موضوع اختصاص داده اند ولی در همه پارک ها نمی شود دوچرخه و اسکیت راه اندازی کرد در این رابطه باید سازمان زیبا و منظر شهرداری هم همکاری کند.
سید کاظم زعفرانچیلر، عضو شورا در ادامه اظهار داشت: از تربیت بدنی درخواست کرده بودیم ورزش هایی که قابلیت اجرایی دارند را معرفی کنند و آنها هم ۲۸ ورزش را پیشنهاد کرده اند. این ورزش ها هزینه های خاصی ندارد و می توانیم فضای آنها را در پارک ها ایجاد کنیم.
لازم به ذکر است که این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد.
معاینه فنی رایگان برای تاکسی ها
دستور جلسه دوم
دستور دوم جلسه امروز شورا در رابطه با بررسی لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تامین هزینه های ارائه خدمات رایگان معاینه فنی برای تاکسی های تحت پوشش سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تبریز با قید یک فوریتی بود.
زعفرانچیلر خاطرنشان کرد: در تبریز روزانه ۷ هزار خودرو در حال تردد است که بخش عظیمی از این جریان ترافیک مربوط به سوختگیری است و بار ها این موضوع را مطرح کرده ایم تا به این موضوع رسیدگی شود.
وی افزود: در منطقه آزاد ارس امکان استفاده از تاکسی های برقی وجود دارد. اگر به صورت آزمایشی نیز جایگاه های برقی برای تاکسی های برقی در سال ۱۴۰۲ ایجاد کنیم میتواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.
وی تاکید کرد: امکان ایجاد تاکسی های برقی در تبریز بر اساس زیرساخت های مورد بررسی قرار گفته امکانپذیر است.
عبدالرحیم قاصدی، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی نیز اذعان داشت: ۱۲۰۰ نفر از نوسازی ناوگان حمل و نقل استقبال کرده اند و این روند ادامه دارد.
یعقوب هوشیار، شهردار کلانشهر تبریز در ادامه این دستورجلسه گفت: در بحث حمایت از نوسازی ناوگان تاکسی توانستیم ۴ هزار دستگاه تامین منابع انجام دهیم و بر اساس ثبت نام های صورت گرفته در سامانه باز هم تامین منابع خواهیم کرد؛ از صندوق محیط زیست هم کمک مالی گرفته ایم و امیدواریم این سیاست ادامه پیدا کند.
وی افزود: رانندگان تاکسی زحمتکش هستند و خدمات آنها با ارزش است و در حال کمک به استفاده بیشتر مردم از حمل و نقل عمومی هستند ولی این رانندگان از نظر مالی نیازمند حمایت هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
شهردار تبریز خاطرنشان کرد: در بحث ظرفیت تاکسی های برقی بصورت جدی پیگیر موضوع در مصوبه دولتی هستیم در نوبت هیئت دولت برای بررسی موصوبه قرار گرفته ایم.
وی در پایان تاکید کرد: قرار است معاینه فنی برای ناوگان تاکسی رایگان صورت گیرد.
لازم به ذکر است که این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد.
تبریز از رشد جامانده / ترافیک سرسام آور و عقب ماندگی اتوبوسرانی
دستور جلسه سوم
در دستور سوم جلسه امروز شورا، سخنرانی جبار علی ذاکری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی صورت گرفت.
جبارعلی ذاکری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در این خصوص گفت: شورای شهر و متولیان شهر در منطقه شمالغرب باید یک برنامه بلند مدت تدوین کنند تا در جایگاه تبریز و شان تبریز باشد.
وی افزود: در چهل سال گذشته اقدامات موثری انجام گرفته ولی باید برنامه های بلند مدتی داشته باشیم. تبریز به دلیل اینکه در چند سال گذشته مهاجر فرست بوده و یا بدلیل برنامه های دیگر کلانشهرها، از رشد دور مانده است.
وی تصریحکرد: ترافیک تبریز از جمله مشکلات اساسی است که باید سال های قبل به این مساله رسیدگی می شد و امروز این مساله باعث آلودگی هوا شده است.
ذاکری خاطرنشان کرد: هماهنگی هایی برای نوسازی تاکسیرانی انجام گرفته که جای تقدیر دارد.
وی اظهار داشت: فاصله وضعیت مناسب اتوبوس های تبریز با شهرهای دیگر بغرنج است و انتظار می رود این خلا جبران شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در پایان تاکید کرد: اعتبارات بودجه ای شهر تبریز باید به گونه ای رقم بخورد که بتوانیم برای رشد تبریز کوشش کنیم.
یاسین بجانی، عضو شورا در ادامه گفت: شهر ما با معضل ترافیک مواجه است که حاصل مدیریت غلط در سال های قبل است. مدیران و مسئولین سازمان های دیگر نیز باید به صورت جهادی تلاش کنند تا باعث آبادی شهر شوند.
زلزله خوی، تلنگری برای تبریز
وی همچنین اذعان داشت: لازم است در طرح آبدار کردن مهرانه رود، تبادل دیزل آباد به آزاد راه پیامبر اعظم، تبادل ارس و مناطق حاشیه نشینی تدابیری اتخاص شود.
وی تاکید کرد: بحث زلزله خوی یک تلنگر است اگر خدای نکرده در تبریز اتفاقی بیفتد چکار باید بکنیم؟
تبریز خودش یک متروپل است!
روح اله دهقان نژاد، عضو دیگر شورا در رابطه با آلودگی هوا گفت: هر ساله این مشکل وجود دارد. باید هر سال واحد های آلاینده را به صورت رسمی اعلام نمایید.
وی افزود: ساخت و ساز های غیر مجاز دغدغه بزرگ است و تبریز یک متروپل است.
عضو شورا خاطرنشان کرد: در شهر به صورت جدی دو پل غیرهمسطح در مدت زمان خیلی کوتاه احداث شد ولی هنوز چراغ راهنمایی به همان مدت زمان قبلی باقی است.
هوشیار نیز در ادامه جلسه تصریح کرد: حاشیه نشینی غیر رسمی است و شورا و شهرداری برنامه هایی در این رابطه دارد ولی این مسئله جزو تکالیف دولت هم می باشد.
مشهد زرنگ تر از تبریز در جذب کمک بلاعوض دولتی!
وی اظهار داشت: برای شهر مشهد کمک های بلاعوض داده شده است و مجددا در بودجه سال جاری تکرار شده است ولی برای تبریز انجام نشده است.
وی تاکید کرد: باید پیگیری های لازم انجام شود تا این بودجه برای تبریز لحاظ شود.
ذاکری در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص بودجه ریزی، رایزنی های نمایندگان اثر گذار است.
وی افزود: ساختمان های فرسوده مشکل و معضل شهر هستند اقدامات قانونی و توافقاتی با میراث فرهنگی انجام شده است و در مورد بافت تاریخی چهار جلسه متمرکز حتی با حضور وزیر در خصوص رسیدن به یک تفاهم مشترک برای شهر تبریز داشته و تقریبا به توافق اولیه رسیده ایم.
ذاکری در پایان اذعان داشت: باید قسمت رکودی بافت تاریخی شهر را از این وضعیت خارج کنیم.
انتهای پیام/