حجت الاسلام سینا خدمتی در گفتگو با تبریزبیدار در خصوص اهمیت و فضیلت روز عرفه اظهار داشت: عرفه روز طلب بخشش به درگاه بینیاز ذات اقدس است. روایات بسیاری روز عرفه را به عنوان روزی ویژه برای بخشایش گناهان و استجابت دعا معرفی کردهاند. حتی براساس برخی روایات «وتر» که خداوند در آیه ۳ سوره فجر به آن سوگند یاد کرده (وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ) همان روز عرفه است.
وی افزود: با اقرار به گناهان و اظهار عجز و ناله و انابه؛ توبه (بازگشت حقیقی به سوی خدای متعال) تحقق میابد. معرفت و عرفان ادراک یک چیز همراه با تفکر و تدبر در آثار آن است و «عَرَفَه» نام مکان مخصوص است و به این جهت که آدم و حوا پس از هبوط در این سرزمین مجدداً یکدیگر را یافته و شناختند به این نام نامیده شده است.
این کارشناس مذهبی گفت: باشد که در این روز با راز و نیاز و اظهار عجز به درگاه خدای متعال و ادراک فقروجودی و درک صمدیت خدای متعال به شناخت از خود که مقدمه شناخت و سفر به سوی محبوب ازلی است؛ دست یابیم و به هدف و مقصود خود از خلقت یعنی کنه آیه شریفه «ما خلقت الجن و الانسن الا لیعبدون ای لیعرفون» نائل آییم.
مهمترین خواسته بنده از خدا در عرفه چه می تواند باشد؟
وی در پاسخ به این سوال که مهمترین خواسته بنده از خدا در عرفه چه می تواند باشد، گفت: با امعان نظر به اینکه در روایات آمده است کسی که در شب قدر بخشیده نشود به طور قطع در روز عرفات بخشیده خواهد شد. توجه به اینکه عرفه از ریشه عرفان و معرفت به معنای شناخت آمده و معرفت و تفکر به تمام حرکات و سکنات ما جهت میدهد و احساسات فقط سرعت میدهند با این مهم پس جهت گیری ها در زندگی فردی و اجتماعی و تصحیح نگاه های معرفتی نجات بخش انسان تشنه کمال است.
حجت الاسلام خدمتی ادامه داد: پس مهم ترین طلب در این روز آمرزش خواهی گناهان برای طهارت و رشد معنوی و معرفتی است که پرده های ظلمانی و حجاب های نفسانی با نور ایمان و معرفت درنوردیده شود و این مهم در اعمال این روز که با ذکر فضیلت بسیار برای روزه این روز آمده که اگر مانع از خواندن دعای عرفه شود، مکروه است، چرا چون دعای عرفه مملو از نکات معنوی و توحیدی از لسان مبارک امام معصوم علیه السلام است که اگر نصب العین قرارگیرد موجب عاقبت بخیری و خصوصا در آخرالزمان موجب نجات و راهیابی در زمره نوکران و منتظران حضرت قائم (عج) می گردد.
وی تصریح کرد: پس تصحیح نگاه های معرفتی از طریق تدبر در لسان ادعیه که موجب یقضه (بیداری و خودآگاهی معنوی) و جرقه و آغاز صعود به درگاه معنوی گردد از مهم ترین حاجات مؤمنین و حجاج می باشد. به طور کلی معنای دعا و نیایش واقعی که نقطه اوج آنها در روز عرفه است به این معناست که یک نیاز مطلق دست به دامان یک بی نیاز مطلق شود و این انسان را سعادتمند می کند.
وی با بیان اینکه عرفه علم توأم با یقین است، تاکید کرد: روز عرفه روز شناخت خود و سپس شناخت خدای خود است چرا که عده ای در خود گمشده اند و خدای خود را نشناخته اند و می توان گفت هر دو گروه گمراهند.
چه کنیم تا توفیق توبه در عرفه بدست بیاید؟
این کارشناس مذهبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کنیم تا توفیق توبه در عرفه بدست بیاید، گفت: ما همه بندگان گناهکار خداییم، باید در این روزها خود را مشمول خاص رحمت خدا قرار دهیم که قرائت دعای عرفه یکی از این فرصت ها به شمار می آید و باید بدون هیچ گونه غفلت در مسیر رحمت قرار گیریم.
وی ادامه داد: با تامل در عبارات معنوی دعای عرفه به شناخت های حداقلی معرفتی ذهنی راه می یابیم و اگر فطرت خداجو بیدار شود از عمق جان شعله طلب و محبت الهی بجوش و خروش خواهد آمد.
حجت الاسلام خدمتی با بیان اینکه یکی از خروجی های دعا و نیایش، احساس فقر درونی است، افزود: این احساس دو گونه است؛ عدهای احساس فقر نسبت به دیگران می کنند که احساس فقر مذموم به شمار میآید. اما احساس فقر در مقابل ذات مقدس قادر متعال به انسان تنبه میبخشد و روح را جلا می دهد و یقظه (بیداری از عمق جان و تنبه از گناهان) ببار می آورد.
وی اضافه کرد: پوینده راه حقیقت باید با خدای خویش رابطه عاطفی برقرار کند و در دل شب با او درد و دل کند، تضرع و زاری داشته باشد، با خدای مهربان اظهار قصور و تقصیر داشته باشد و بالاخره نظیر عبد کوچکی که در مقابل مولای بزرگ خویش قرار دارد، همیشه یک ذلتی در مقابل خداوند تعالی داشته باشد. و به واسطه این رابطه عاطفی، توبه کند.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: شرط دیگر «توبه»، شناخت غفلت، خطا و گناه (معصیت) باشد؛ تا کسی نعیم و نعمت را نشناسد، نمیتواند شکر نعیم را بابت نعمتش به جا آورد، و تا کسی متوجه نشود، دقت نکند و خطا و گناه خودش را نشناسد، توبه – بازگشت از گناه به سوی خدا، برای او معنا، مفهوم و مصداقی نخواهد داشت و فقط لفظش باقی میماند!
انتهای پیام/
