به گزارش تبریز بیدار، محمدصادق پور مهدی امروز با بیان اینکه با وجود مشکلات مالی دولتی امسال در زمینه اعتبارات استانی ۷۶۰ میلیارد تومان مصوب داشتهایم، اظهار داشت: ۵۱ درصد این اعتبارات تخصیص یافته و بخش عمدهای نیز به ادارات داده شده و تعدادی پروژه در دهه فجر افتتاح شده که اطلاعرسانی کامل صورت خواهد گرفت.
معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی افزود: این اعتبارات در پروژههای نیمه تمام تخصیص مییابد تا این پروژهها هرچه سریعتر به بهرهبرداری برسد.
وی با اشاره به پروژههای مصوب سفر ریاست جمهوری گفت: از یک هزار میلیارد مصوب سفر رئیس جمهور، ۵۰ درصد تخصیص یافته و پرداخت شده است و در اولویت ما نیز پیگیری این اعتبارات است تا در توسعه استان هزینه شود.
پورمهدی ادامه داد: امیدواریم تا بقیه تخصیصها نیز تا پایان سال صورت گیرد تا پروژهها نیز در زمان لازم به اتمام برسد و البته در این زمینه از منابع استانی و مشارکت مردمی و توان شهرداریها برای اتمام پروژهها بهره گرفتهایم و در این میان شهرداریها همکاری خوبی داشتهاند.
آغاز مدول دوم تصفیهخانه فاضلاب تبریز
معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی افزود: دولت نیز به شهرداریها و دهیاریها کمک خوبی کرده و دهیاریها نیز توانستهاند مشارکت مردمی را جلب کنند که در این زمینه در آبهای مرزی احداث سدهایی در حال انجام است و جادههای مرزی جایگزین نیز در حال احداث هستند.
پور مهدی ادامه داد: پروژههای دشت جلفا و آبرسانی از جلفا به مرند و نهایتا آبرسانی به تبریز در حال انجام است و ۴۵۰ میلیارد تومان پروژه در حال انجام است و اعتبار آن داده شده که امیدواریم این پروژهها تا بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان نیز برسد.
وی با اشاره به انجام تصفیهخانه آذرشهر و تبریز گفت: تصفیهخانه آذرشهر در روزهای آتی کلنگزنی میشود و مدول دوم تصفیهخانه تبریز نیز در اولویت است تا فاضلاب تصفیه شده به دریاچه ارومیه هر چه سریعتر هدایت شود.
ریلگذاری راهآهن بستانآباد- میانه در سال ۹۵
وی یادآور شد: تلاش داریم تا زیرساختهای استان در زمینههای مختلف از جمله حمل و نقل در اولویت قرار گیرد و به عنوان یک تکلیف پیگیر هستیم و در حال حاضر نیز راهآهن تبریز میانه در مسیر میانه تا بستانآباد در ۱۲۰ کیلومتر در حال انجام است که ۱۰۰ کیلومتر آن در مراحل آخر بوده و خرید ریلهای طرح جدید در حال صورت گرفتن است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی افزود: ریلگذاری از میانه تا بستانآباد تا سال ۹۵ صورت خواهد گرفت و اگر ریلگذاری این مسیر صورت گیرد بقیه مسیر نیز بر طبق برنامه زمانبندی شده در حال انجام است.
بزرگراه تبریز ـ اهر تا پایان سال ۹۵ به خط پایان میرسد
وی با اشاره به جاده اهر ـ تبریز گفت: ۹۰ میلیارد تومان در سالجاری و سال آتی از طرف دولت به این جاده اختصاص یافته و تا پایان سال ۹۵ نیز این جاده به اتمام میرسد و در حال حاضر نیز ۳ پیمانکار دراین جاده فعال هستند و سهم اعتبار سالجاری ۳۵ میلیارد بوده که ۷ میلیارد تومان داده شده و دولت نیز متعهد است که منابع لازم را در زمان تعیین شده پرداخت کند.
پورمهدی افزود: در حال حاضر حدود ۴۰ میلیارد پروژه توسط پیمانکاران در این مسیر انجام شده و منتظر اعتبارات دولتی نماندهایم و در سال جاری و سال آینده از طرف اعتبارات دولتی بدهی پیمانکاران را خواهیم داد.
حل مشکل مالیاتی اتوبان- تبریز- مرند – بازرگان
وی خاطرنشان کرد: اتوبان تبریز – مرند – بازرگان نیز دارای مشکلات مالیاتی بود که این مسائل نیز در حال حل شدن است و کارهای مقدماتی انجام شده و پس از حل مسائل و مشکلات اداری انتظار داریم تا این پروژهها هرچه سریعتر به پیش رود.
اعلام اصلیترین مشکل اتوبان تبریز- سهند
پورمهدی با اشاره به وضعیت اتوبان تبریز ـ سهند گفت: اصلیترین مشکل این اتوبان بروکراسی اداری است و ماهها برای این پروژهها معطل ماندهایم.
وی گفت: در ۸ ماهه سالجاری ۵۵ میلیارد تومان برای دهیاریها و ۱۸۰ میلیارد نیز برای شهرداریها کمک دولتی کردهایم که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد نیز افزایش داشتهایم و در یکی دو سال اخیر به شهرداریها توجه بیشتری میشود.
خط چهارم متروی تبریز که از میدان آذربایجان حرکت میکند رو زمینی و تراموا خواهد بود
پورمهدی با اشاره به ادامه روند متروی تبریز بیان کرد: در ۶ ماهه اول سالجاری سازمان قطار شهری استان متعهد شده است تا مترو به میدان ساعت برسد که ۵ واگن به تبریز رسیده و ۵ واگن دیگر نیز تا اردیبهشت ماه سال آینده برسد تا فاز اول به بهرهبرداری برسد و البته شهرداری عقبماندگیهای گذشته را جبران کرده است.
وی گفت: توسعه حمل و نقل ریلی و مترو عین عدالت بوده و همه امکان استفاده از آن را دارند و مترو در عین هزینه زیاد در عین عدالت است.
وی یادآور شد: خط سوم نیز به صورت سرمایهگذاری خواهد بود و مذاکراتی نیز صورت گرفته است زیرا مترو باید درآمدزا بوده و بتواند سودآوری نیز داشته باشد چنانچه در حال حاضر بسیاری از متروها در شهرهای مهم جهان درآمدزا هستند.
منبع: فارس
