۱۷ دی ۱۳۹۴ 0:00 ق.ظ شناسه خبر: 1053665
به گزارش تبریزبیدار، سازمان اتوبوسرانی تبریز از معدود سازمان های شهرداری می باشد که علی رغم کمبود بودجه، بدون حاشیه به کار خود ادامه می دهد و به فکر رفاه حال مسافران می باشد. در این خصوص تصمیم گرفتیم تا گفتگویی صمیمی را با فیروزیان، مدیرعامل این سازمان داشته باشیم. آنچه می خوانید مشروح گفتگوی ما با مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تبریز و حومه می باشد.
در ابتدا سوالاتمان را با چند انتقاد مطرح شده از سوی مردم آغاز می کنیم. بی نظمی در رسیدن اتوبوس ها به ایستگاه ها، برخورد بد برخی رانندگان و کادر اجرایی با مسافران و عدم زمان بندی دقیق و بی نظمی های رایج در ایستگاه ها به همراه برخورد نامناسب راننده و کادری که در اتوبوس مشغول به کار هستند. نظر شما درباره این انتقادات چیست؟
به نام خدا. بنده هم سلام عرض می کنم خدمت تحریریه تبریزبیدار و مخاطبان فهیمتان. در پاسخ به این انتقادات بایستی بگویم که از باب زمانبندی با توجه به بُعد مسافت از مبدا تا مقصد و ترافیک موجود در مسیر و تعداد ساکنین در مبدا و مقصد وهمچنین گلوگاه هایی از جمله تقاطع ها که در شهر وجود دارد را لحاظ کرده و براساس این موارد تصمیم می گیریم که چه تعداد اتوبوس و باچه زمان بندی به آن مکان تخصیص دهیم. حدود ۷ ماه قبل که بنده میهمان تبریزبیدار بودم اعلام کردم که در مسیر brt میزان انتظار مسافرها برای رسیدن اتوبوس ۳ دقیقه بود و امروز مفتخرم تا اعلام نمایم که این رقم به ۲ دقیقه کاهش پیدا کرده است چرا که به حول و قوه الهی ۱۶ اتوبوس دو کابین به مسیر brt اضافه کردیم که این ۱۶ اتوبوس به اندازه ۳۲ اتوبوس تک کابین ظرفیت مسافر را دارا می باشد.
اما در رابطه با زمان بندی ایستگاه های دیگرمان نیز اگر بخواهیم مصداقی صحبت کنیم مثلا در مسیر باغمیشه انتظار هر مسافر در ایستگاه به اندازه ۱۴ یا ۱۵ دقیقه است ولی در زمانهای اوج ترافیک مسیر زیرگذر منصور تا بازار و از دمشقیه تا فلکه دانشگاه، اتوبوس ها اسیر ترافیک می شوند و این مشکل از سوی ما نیست چراکه زمان بندی تنطیمی از سوی ما می تواند ۶۰ درصد برنامه ها را اجرایی نماید و ۴۰ درصد بقیه را سایر مسائلی که در حیطه اختیارات ما نیست تشکیل می دهند.
البته نباید از بی احتیاطی برخی رانندگان اتوبوس هایمان هم غفلت نماییم چرا که آن ها هم در ترافیک ها موثر هستند. یا در کنار اکثر ایستگاه های اتوبوس خوردروی شخصی توقف می کند و این مشکلات، رانندگان را مجبور می کند که در ایستگاه ها دوبله نگه دارند. در کنار اینها یکی از مدل های موفق ما در مسیر چهارگانه ائل گلی است که ایستگاه ها جیب پارک شده است و این امر باعث گردیده تا خودروی شخصی در آن مکان توقف نکند.
همچنین سال گذشته پروژه های عمرانی در میدان راه آهن، زیرگذر حمید، و میدان قونقا در زمانبندی ما تاثیر گذاشته و سرعت اتوبوس های brt ما را کاهش داده بود ولی الان به جز میدان قونقا ما در دیگر موارد مشکلی نداریم در حالیکه سال گذشته این ها مشکلات بزرگی برای ما به حساب می آمدند.
همچنین ما اتاق کنترل هوشمند داریم و اگر راننده ای تخلفی کرد مسئولانمان در باجه های کنترل تعرفه بر اساس دستگاه کنترل هوشمند به راننده اخطار می دهند که در ایستگاهی که باید توقف نمیکردی چرا ایستادی وملاک ارزیابی راننده خوب و بد براساس همین دستگاههای هوشمند صورت می گیرد. شما حساب کنید ما ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و اگر این کنترل هوشمند نبود نمی توانستیم آنها را کنترل کنیم.
آیا برای ارتقای فنی و اخلاقی رانندگان و کادر اجرایی کاری انجام می دهید؟
بله. خلأ های رانندگان را با کلاسهای اموزشی پوشش می دهیم، ما هر هفته با ابزارهای تشویقی، رانندگان را به کلاس اموزش دعوت می کنیم و محتوای کلاسمان در قالب مشتری مداری می باشد و برکات جلسات آموزش پودمانی را در قالب اضافه کاری، پاداش ، لوح و ارتقای گروه دوباره به خود رانندگان برمی گردانیم.
در این بین ما مشکلاتی را داریم به عنوان مثال باید باورهای قبلی یک تعداد از افراد را از بین ببریم و دوباره با آموزش دادن آنها را آماده نماییم، حوزه ایجاد فرهنگ یک مقوله زمانبر است، مثل بتن ریزی یا سایر کارهای عمرانی نیست که بگوییم پروژه را بهره برداری کردیم و تمام شد، امروزه که به نتایج کلاس های آموزشی نگاه می کنیم شاهد هستیم که آمار شکایت به اتوبوسرانی نسبت به سال گذشته تا حدود زیادی کاهش یافته است. ما رانندگانی را می شناسیم که اگر پیرمرد و یا پیرزنی پول همراهش نباشد از او طلب پول را نمی کنند و این قابل تحسین است.
معاونت اجرایی ما نیز اخیراً برای فرهنگ سازی کارت زدن در اتوبوس ها، عکس نوشت هایی را تنظیم کرده و نصب کرده اند که این ها نیز کمک شایانی در این زمینه برای ما انجام داده است.
مسئله بعدی این است که بعد از تغییرات در شهرداری ، مدیریت جدید تصمیم به تغییر ایستگاه های اتوبوس گرفت و این سوال در ذهن مردم ایجاد شد که هزینه ای که برای تغییر این ایستگاه ها انجام گرفته کمی غیر ضرور و به نوعی اسراف می باشد. نظر شما چیست؟ و اگر لازم بوده آیا تأثیر مثبتی در جهت خدمات دهی به شهروندان صورت گرفته است؟
سلایق و نیازهای مردم شناور است و هر روز تغییر می کند و این رفتارها و موارد را از طریق نامه نگاری تلگرام و سایت شرکت اتوبوسرانی، دریافت کرده و اعتقاد داریم که همیشه یک راه خوب وجود دارد به همین علت ما هر هفته جلسه ای با محتوای کمیته حمل و نقل بعد از وقت اداری برگزار می کنیم و در این موارد مطالعه کرده و سعی می کنیم تا به آنها جواب دهیم. اعتقاد ما این است اگر به پیشنهاد شهروندان اهمیت ندهیم باید منتظر هیاهو و اعتراض آنها باشیم. ما در آن جلسات تصمیمات لازم را می گیریم و با یک یا دو نظر، تصمیم به حذف یا اضافه کردن ایستگاه نمی گیریم.
ما طبق نظر خواهی مردم و سلایق آنها این تصمیم را گرفتیم در ایستگاههای جدید صندلی طراحی نشده بود و باور طراح این پروژه این بود که وقتی در هر ۳ دقیقه اتوبوس می آید دیگر نیازی به صندلی نیست که بنده به این طراح که در خارج از شرکت اتووبوسرانی مشغول است گفتم این فکر شما اشتباه است چون شهروندی که به ایستگاه می آید بعد از کار و بازارگردی و … خسته به ایستگاه می رسد و نیاز به استراحت دارد و تو باید صندلی برای ایستگاه را طراحی می کردی تا درهمین ۲ یا ۳ دقیقه انتظار، او استراحت می کرد و آستانه تحملش بالا میرفت. پس از این رایزنی ها ما تصمیم به گذاشتن صندلی گرفتیم و این تصمیم احترام به شهروندان است و دومین مسئله شیشه های اتوبوس هایمان بود که هدف ما هم تبلیغات در راستای فرهنگ شهروندی و هم عایق بودن شیشه از نظر صوت و تابش خورشید است و این موارد در هفته بعد تمام می شود. همانطور که فراخوان داده بودیم ما طبق نیاز سنجی و مطالعه و تحقیق تصمیم به زدن ایستگاه ها کردیم همچنان که ما در سال بعد تصمیم به پروژه های جدید گرفتیم که بیشتر بر مبنای فانتزی بودن است.
مسئله دیگری که وجود دارد این است که گاهی خبرهایی به دست ما می رسد که در بحث حقوق کارگرانی که برای کشیدن کارت در ایستگاه ها گذاشته اید، برخی از پیمانکاران به آنها می گویند برگه دریافت حقوق را امضا کنید که شما حقوقتان رادریافت کرده اید در حالیکه هیچکدام حقوق دریافت نکرده اند و بعد مبلغ کمتر از حقوق آنها را می دهند و کارگران را تهدید می کنند اگر برگه را امضا نکنید اخراج خواهید شد آیا به نظر شما این مسئله صحت دارد؟ و اگر درست است آیا قول پیگیری برای رسیدگی به این مورد را می دهید؟
ما پیمانکاران کنترل فروش و تراکنش را توسط آگهی ها و روزنامه ها جذب و انتخاب می نماییم و از باب قانونی، ما صلاحیت کنترل آنها را نداریم و سازمان های ذیربط مثل اداره کار و تأمین اجتماعی مسئول رسیدگی به این موارد هستند مواردی که برای ما مهم است این می باشد که اولا پیمانکار مواردی که در آگهی ها نوشته ایم را باید درست انجام دهد و در ثانی پیمانکار جلوی هدر رفت های پرداختی را بگیرد.
هم اکنون چه تعداد اتوبوس در سطح شهر تبریز داریم ؟
نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس در اختیارمان است و در این ۸ ماه اخیر ۳۲ دستگاه اتوبوس فرسوده و دودزای بخش خصوصی را از رده خارج و و اتوبوس های بازسازی شده صفر تا صد را جایگزین آن کردیم.
اما نکته ای که جالب است تا برایتان بیان نمایم این می باشد که اگر شما به اتوبوس های بازسازی شده و جدید ما نگاه کنید مشاهده خواهید کرد که صندلی ها همگی از پلاستیکی به مخملی تغییر کرده اند و ما در نظافت اتوبوس از شیوه سنتی به مکانیکی بودن تغییر کرده و به جای جارو دستی از بخارشور و جاروبرقی استفاده کرده و هر روز از ساعت ۲۳ شروع به نظافت می نماییم تا صبح مسافران، اتوبوس های تمیزی را شاهد باشند همچنین با فرهنگ سازی هایی که در چند سال اخیر صورت گرفته کاهش شکستگی صندلی ها و نریختن آشغال در ماشین را شاهد بوده ایم که بر خود لازم می دانیم از فرهنگ بالای شهروندان تبریزی تشکر کنیم.
تعداد اتوبوس در دیگر کلانشهرها چقدر است؟
در مشهد ۲۴۰۰ دستگاه ، اصفهان ۱۸۰۰ دستگاه ، شیراز ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد، من این مسئله را در شورا مطرح کردم و وقتی افزایش قیمت کرایه را به جلسه شورا که فرماندار هم در آن جلسه حضور داشتند بردم به آن ها اعلام کردم ما به اندازه هزینه گازوئیل و یا پرداختی به تامین اجتماعی هم بلیط نمی گیریم حالا ما چقدر باید پول جمع کنیم تا اتوبوس جدید بخریم؟
اتوبوس های جدید را با تلاش شهرداری و نمایندگان مجلس که از ریاست جمهوری بودجه گرفته اند توانستیم بخریم. در سال ۹۳ هزینه بلیط ما ۳ میلیارد و پنجاه میلیون تومان بوده و هزینه پرداختی ما به تأمین اجتماعی ۳ میلیارد و صد و پنجاه میلیون بوده است در حالیکه در کنار تأمین اجتماعی، هزینه گازوئیل و لوازم یدکی و پرداخت حقوق کارکنان و رانندگان نیز وجود دارد.
در کشور ما رفتارهای پوپولیستی جواب نمی دهد برای ما دستورالعملی آمد که اتوبوس ها را از سوخت دیزلی به گاز سوز تبدیل کنید ما هم در تحقق این امر هزینه زیادی کردیم ولی متأسفانه جوابی نگرفتیم و الان ۲۵ دستگاه اتوبوس گاز سوز ما خراب شده که می خواهیم به سوخت دیزلی تبدیل کنیم.
بودجه سال بعد برای شرکت اتوبوسرانی چقدر خواهد بود؟
در بودجه سال بعد خرید ۱۱۱ دستگاه اتوبوس را پیش بینی کردیم و در ضمن به علت قیمت پایین و هزینه نگهداری کم مینی بوس، در مسیرهایی که مسافر کم است تصمیم به خرید مینی بوس گرفته ایم.
با وجود اینکه مسئولان می خواهند تبریز را قطب گردشگری کنند پس باید به زیرساخت های آن توجه داشته باشند یکی از این زیرساخت ها مربوط به شما می شود مثلا در مشهد داخل اتوبوس نام و ترتیب ایستگاه ها را نوشته و کار مسافر را راحت کرده اند آیا شما در این زمینه تمهیداتی خواهید کرد؟
به نظر کارشناسان ما، گردشگر به اقتصاد شهری کمک می کند ما در این زمینه در ایام عید و تابستان اتوبوس رایگان در خدمت گردشگران گذاشتیم و مطلب دوم این است که ما قصد داریم برای اولین بار ایستگاه و سایبان مانیتورینگ در شهر درست کنیم که به مسافران اطلاع دهد که چه زمان اتوبوس به ایستگاه می رسد البته درایستگاه های مقبره الشعرا، دانشگاه تبریز، خیابان جمهوری (ایستگاه ۱۱۰ ولیعصر و ۱۱۶ شمس تبریزی) و میدان فهمیده این پروژه را شروع کردیم و قصد داریم همۀ ایستگاه ها را مجهز به پروژه مذکور کنیم همچنین قصد داریم در ایستگاه هایمان چی پی اس گوشی ها را فعال کنیم تا به مسافرانی که در ایستگاه منتظر اتوبوس هستند اطلاع دهد که در کدام منطقه از شهر قرار دارند و با وارد کردن مقصد خود مسیر های منتهی به آن مکان را به او اطلاع دهد و زیرساخت های آن را انجام داده ایم.
تعویض ایستگاه ها به قول منتقدان الگوبرداری از تهران بوده که درست کپی برادری نشده است چون سایبان این پروژه به علت ارتفاع زیاد جلوی نور را نمی گیرد و این طرح مناسب با حوزه شهری تبریز نبوده و یک پروژه شکست خورده است غیر از اینکه سلیقه عوض شد ما نتیجه دیگری ندیدیم، نظر شما در این مورد چیست؟
ما در مقابل عمل انجام شده توسط مدیریت قبلی قرار گرفتیم یک سری سرمایه ملی در آنجا هزینه شده بود که نمی توانستیم حذف یا خراب کنیم اما ما برای مفید و مناسب کردن این پروژه با حوزه شهر تبریز شروع به تکمیل پروژه از جمله گذاشتن صندلی و لایت باکس کرده ایم همچنین روشنایی در ۲۱ ایستگاه را آغاز کرده ایم.
در شهر اصفهان در قسمت بالای صندلی بسته پلاستیکی حاوی مطالب آموزنده در زمینه اجتماعی ، فرهنگی و قابل استفاده دیگری است که از صندلی جدا نمی شود و می توان در مناسبت های مختلف نیز استفاده کرد و مسافران در زمان سپری کردن مسیر خود از این بسته ها استفاده کنندآیا شما از این طرح استقبال خواهید کرد؟
بله من هم از این طرح استقبال می کنم و این قضیه باعث می شود تا مسافران وقت خود را در داخل اتوبوس بیهوده تلف نکنند و حتما این پیشنهاد شما را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
در فصل تابستان با توجه به افزایش رفت و آمد و اینکه مردم بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند آیا شما هم افزایش ماشین خواهید داشت؟
ما امسال تا ساعت ۲۱:۴۵ دقیقه اتوبوس هایمان فعال بودند و همچنین اتوبوس های خط شبانه داریم تا مسافران را از راه آهن تا ائل گلی به مقصد هایشان برساند اما به دلیل کاهش مسافر از ساعت ۱۹ به بعد ما هم برای مقرون به صرفه بودن، اتوبوس های خود را کاهش می دهیم.