به گزارش تبریز بیدار، رونمایی از کتاب “آسیب شناسی و بسترشناسی فرق” با حضور نویسنده اثر و جمعی از فعالان فرهنگی و خبرنگاران برگزار شد.
در ابتدای مراسم حسن جوادی با اشاره به اینکه کتاب حاضر دومین اثر با این حد کیفیت در سطح کشور است توضیح داد: در تالیف کتاب “آسیب شناسی و بستر شناسی فرق” نه بر اساس گفتهها و شنیدهها بلکه با استناد به منابع قوی به بررسی آسیب شناسی فرقهها پرداخته و کار خود را با نقد دو اثر مهم فرقهی شعور کیهانی، یعنی “انسان از منظری دیگر” و “عرفان کیهانی” آغاز کردیم.

وی ادامه داد: دو کتاب فوق، اثرهایی هستند که در کشور ما مجوز چاپ ندارند اما در جاهای دیگر چاپ شده و حتی در برخی ارگانهای کشور ما نیز بین اعضای سازمان توزیع میشوند.
خواندن کتاب “آسیب شناسی و بسترشناسی فرق” مخاطب را صاحب تحلیل میکند
نویسندهی کتاب خاطرنشان کرد: این اثر دارای چنان سبک و سیاقی است که خواننده پس از مطالعهی آن صاحب تحلیل شده و میتواند با کسب آگاهی کافی در مورد فرقههای مورد نظر در برابر آنها موضع گیری نماید.
ترس از این دارم مجبورمان کنند که بر سر دین، اعتقادات و ارزشهای خود نیز به مذاکره برویم
وی در خصوص انگیزهی خود راجع به پرداختن به بحث فرق اظهار کرد: ترس از این دارم همان طور که مجبورمان کردند در بحث هستهای پای میز مذاکره رفته و سر حق مسلم خود با دشمن مذاکره کنیم و در آخر از خیلی چیزها نیز پسروی کنیم، مجبورمان کنند که بر سر دین، اعتقادات و ارزشهای خود نیز به مذاکره برویم و در مواجهه با فرقههای مختلف از اعتقادات دینی خود پسروی کنیم!
جوادی بیان داشت: هرچند در برخی زمینهها پیشرفت دینی داشتهایم اما در اثر نفوذ فرقههای متعدد از بعضی مباحث دینی خود به طور نامحسوس پسروی کردهایم و ناخواسته این شرایط نامطلوب را تحمل می کنیم.
اگر به موقع به مقابله نپردازیم باید در آینده با فرقهها تعامل کنیم
وی افزود: در واقع اگر در برابر فرقه های مختلف در زمان مناسب آن اقدام نکرده و به مقابله بر نخیزیم پس از قوت گرفتشان، مجبور به تعامل می شویم در حالی که باید به موقع آگاه شویم و به موقع قدم برداریم تا مبادا چانه زنی های دینی را بر ما تحمیل کنند.
این جامعه شناس اظهار داشت: البته فرقه مقولهای منحصر به کشور ما نیست بلکه به عنون یک مقولهی جهانی در تمام کشورها مطرح است و عمل فرقه سازی به صورت سیستماتیک در همهی جوامع پیش می رود اما فرق ما با کشورهای دیگر در این است که جوامعی که دین را در کنج خانهها و به عنوان یک اعتقاد فردی دنبال می کنند، از جانب فرقه ها احساس خطر نمی کنند اما برای کشور ما که دین در تمامی عرصه ها در متن قضیه قرار دارد، خیلی خطرناک است.
وی با تاکید بر اینکه مسائل و مشکلات اجتماعی در بلند مدت به جوامع رخنه کرده و ضربات سنگینی را وارد می کنند، توضیح داد: تاثیر فرقه ها به عنوان یک مساله ی اجتماعی پس از گذشت چند نسل خود را نشان می دهد که البته در ابتدا ظاهری زیبا، مودبانه و شکیل به خود می گیرد و با گذشت زمان چنان آسیب هایی وارد می کند که به راحتی قابل رفع نیستند؛ لذا باید به موقع آگاه شده و به موقع اقدام کنیم.
جوادی تاکید کرد: البته این روزها دیگر فرقه ها با عنوان فرقه اعلام وجود نمی کنند بلکه با عناوین دیگر عرصه را برای خود مهیا کرده، مجوز فعالیت می گیرند، تبلیغات می کنند و با بهره گیری از امکانات متعدد سعی دارند افراد بیشتری را دور خود جمع کنند و با گذشت زمان شاکلهی اصلی آنها به هم میخورد و ما می بینیم که در واقع یک فرقه بوده است که ما باید از همان اولین گام شکل گیری شان به مقابله می پرداختیم نه پس از اینکه در جامعه رخنه کردند.

وی گفت: ما باید سوال کنیم که چه عجب بزرگترین مجالس مذهبی ما توسط کسانی برگزار می شود که کمترین سواد دینی ندارند و نهایت تخصص آنها آرایشگری است؟ وقتی ما یک متر پارچهی خود را به دست خیاط ناشی نمی دهیم پس چطور مسائل دینی خود را به دست بی سوادان می سپاریم؟!
این نویسنده ادامه داد: بهتر است برخی دغدغههای اجتماعی طرح و برجسته شود تا مسائل دینی مهم، قبل از اینکه به شکافهای عظیم تبدیل شود، رفع شوند وگرنه غلبه بر آنها بسیار زمان بر، هزینه بر و چه بسا غیر ممکن خواهد بود.
خطر فرقه ها به مراتب بدتر از داعش است
وی با اشاره بر اینکه فرقه هایی چون شعور کیهانی به مراتب حطراتی بیشتر از داعش دارند، خاطرنشان کرد: ای کاش همان اندازه که به خطر و اهمیت مقابله با داعش پی برده ایم، در مورد تاثیر فرقه ها نیز به آگاهی برسیم چون اگر داعش سر می برد، فرقهها نیز مردم را از دین حقیقی جدا کرده و به سمت خود می کشانند که این بدتر از کار داعش است چون داعش با کشتن انسان ها زندگی آنان را به پایان می رساند اما اینها هرانسانی را که به فرقهای خاص متمایل میکنند در واقع بر تعداد طرفداران جبههی خود می افزایند.
این جامعه شناس با انتقاد از اینکه تا کنون فضای روشنگری در مورد فرق ایجاد نکرده ایم، اظهار کرد: فرقه هایی چون شعور کیهانی عقبه های فکری چون یهودیت، صهیونیسم، مسیحیت هندویی و غیره دارند که اینها همه نشان از اهمیت و هدفداری این مقوله است که مذهبی چون یهود همیشه خود را موظف به ایجاد فرقه ها و حمایت از آنها می کند تا بتوانند در بین جوامع بازار گرمی کرده و به قوت برسند.
وی ادامه داد: فرقه های یکی پس از دیگری به صورت هدفمند و سازماندهی شده ایجاد می شوند و قوت می یابند تا به هدف معین خود برسند و پس از آنکه جایگاه مطلوب را بین جوامع پیدا کردند سراغ شکل دهی به فرقه های دیگر می روند.
جوادی با انتقاد از عدم حمایت مسئولان و ارگان ها دولتی در راستای مقابله با فرقه گفت: متاسفانه برخی از مسئولان ما همیشه منتظرند یک تهدید خطر عینی از خود بروز بدهد تا با آن برخورد کنند غافل از اینکه جنگ نرم مقابله با همین مسائل است و اگر منتظر بروز خطرات عینی بمانیم دیگر نمی توانیم بر آن غالب شویم.
وی متذکر شد: به جای اینکه منتظر حوادث عینی باشیم، به حامیان این فرقه ها توجه کنیم و از خود بپرسییم چه علتی دارد که منافقان، بی بی سی، صهیونیسم و غیره از فعالیت هایشان حمایت و به طور منسجم از آن طرفداری می کنند؟
این نویسنده ادامه داد: بهتر است از خود بپرسیم که چطور در مورد شخصیت، فرقه و فعالیت های شخصی چون اوشو بیش از دویست کتاب در کشور ما منتشر شده و داخل نهادها توزیع می شود در حالی که انتشار یک کتاب نقد در برابر آنها کاری به وضوح دشوار تر است؟

لازمه ی مقابله با فرقه ها حرکت نهضتی است
وی تاکید کرد: پیشنهاد من این است که در مقابله با حرکت نهضتی فرقه ها، به صورت نهضتی اقدام کنیم و از تاریخ عبرت بگیریم قبل از اینکه به عبرتی در تاریخ تبدیل شویم.
جوادی بیان داشت: اگر ارگان هایی داخل کشور در ابتدا از به وجود آمدن شعور کیهانی حمایت کردند و ان را در نطفه خفه نکردند بهتر است برای جبران مافات حداقل اکنون که نوزادی بیش نیست و این همه خطرات به بار می آورد، به مقابله بپردازند.
پس از سخنرانی نویسنده، هرکدام از نقادان و خبرنگاران حاضر در جلسه به بیان نقدها و سوالات خود پرداختند که جوادی در پاسخ به سوالات ایشان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تخصص من در زمینه جامعه شناسی است لذا در بعد دینی مقولهی فرق و عرفان حلقه از پشتیبانی فکری چند نفر از مشاوران و کارشناسان دینی بهرهمند شده ام.
وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع اگر نگارش جلد دوم میسر شود در آن به تفصیل به مصادیق پرداخته و جنبه های متفاوت فعالیت های فرقه ها را مورد بحث قرار خواهیم داد.
وی با اشاره به مشکلات موجود در رابطه با انتشار و چاپ کتاب عنوان کرد: من جهت انتشار اثر خود به انتشارات متعددی مراجعه کردم اما هیچ یک به دلیل ترس از تبعات آن حاضر به چاپ کتاب من نشدند اما خوشبختانه در آخر آقای حجت الاسلام دکتر میکائیل صفایی چاپ کتاب را متقبل شده و آن را در نشر مائده منتشر کرد.
