تایید سخنان بیگی توسط رییس سازمان صنعت و تجارت استان

خصوصی سازی کارخانه را بابت تامین کسری تعهدات به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار می کنند

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان شرقی گفت: سال گذشته وزیر صنعت با حضور در تبریز از مجموعه ماشین سازی بازدید کرد و در گفتگو با رسانه ها خواستار اقاله ماشین سازی به سازمان گسترش شد اما سازمان خصوصی سازی علیرغم مکاتبات عدیده کماکان با بازگشت شرکت به ایدرو مخالف است.

به گزارش تبریز بیدار،حسین نجاتی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن وتجارت بر خروج ماشین سازی تبریز از لیست واگذاری ها مُصر است گفت: طبق آخرین جلسه در ۱۸ خرداد ماه جاری در حضور وزیر مقرر گردیده پس از موافقت و انجام فرآیند خروج ماشین سازی تبریز از فهرست واگذاری ها، حداقل به مدت ۵ سال گروه مذکور تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران« ایدرو» قرار گرفته تا نسبت به نوسازی و بازسازی خط تولید آن اقدام لازم به عمل آید. 

وی با بیان این مطلب خاطر نشان ساخت در همین راستا سال گذشته وزیر صنعت با حضور در تبریز از مجموعه ماشین سازی بازدید کرد و در گفتگو با رسانه ها خواستار اقاله ماشین سازی به سازمان گسترش شد اما سازمان خصوصی سازی علیرغم مکاتبات عدیده کماکان با بازگشت شرکت به ایدرو مخالف است اما وزارت صنعت نهایت تلاش خود را به کار گرفته تا ماشین سازی احیا شود.

• آغاز واگذاری در دولت نهم  و رد دیون به بانک صادرات در دولت قبلی انجام گرفت


رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت گفت: این شرکت در سال های ۸۳ و ۸۴ که مصادف با آغاز دولت نهم است با ارزیابی های مکرر در لیست واگذاری ها قرار گرفته است  و به دنبال آن طی چندین مرحله پشت سر هم در چند سال گذشته جهت واگذاری از طریق مزایده آگهی گردیده است و در این راستا در پایان سال ۹۰ که مصادف با دوره دولت دهم و مدیریت قبلی استان بود بر اساس مصوبه اسفند ماه سال ۹۰ هیات دولت بابت رد دیون به بانک صادرات ایران واگذار و عملا به علت امتناع بانک صادرات از تحویل شرکت و اصرار سازمان خصوصی سازی مبنی بر تاکید واگذاری به بانک صادرات، شرکت با معضلات اضافی تر نسبت به گذشته مواجه گردیده است و در این مدت بدهی های کلانی به شرکت بار شده است. طوری که تا پایان سال ۹۰ این شرکت ۱۸۷ میلیارد ریال بدهی بانکی داشته است. 

بهبود وضعیت ماشین سازی بین سال های ۹۲ تا ۹۴  

نجاتی در ادامه با بیان اینکه وضعیت ماشین سازی تبریز  از آغاز دولت یازدهم تدبیر و امید  بین سال های ۹۲ تا ۹۴ بهبود یافته است خاطر نشان ساخت: در طی این مدت شرکت توانسته است با پرداخت ۱۸۷ میلیارد ریال بدهی بانکی معوق را تا مهر ۹۴ به صفر برساند.

همچنین تا پایان مرداد ماه ۹۴ بدهی تامین اجتماعی را به روز کرده و تسویه مالیات های تکلیفی، عملکرد و حقوق را تا پایان ۹۲  و تسویه بدهی ارزش افزوده را تا پایان ۹۳ انجام دهد. 

علاوه بر این شرکت در بین این سالها توانسته با تولید ۱۴ محصول جدید، افزایش صادرات و فروش داشته و در کل وضعیت خود را بهبود داده است. 

 تشدید نابسامانی از نیمه دوم ۹۴ با انتشار آگهی فروش توسط سازمان خصوصی سازی 

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت در ادامه با تشریح وضعیت شرکت بعد از نیمه دوم سال ۹۴ گفت: سازمان خصوصی سازی در شانزدهم آذرماه ۹۴ مجددا با انتشار آگهی مجزا برای کارخانه ماشین سازی به مبلغ تقریبی ۲۵۵ میلیارد تومان و املاک منطقه ائل گلی به مبلغ ۳۲۶ میلیارد تومان  و ریخته گری ماشین سازی هم بعد از کسر بدهی ها به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان فروش آن را در دستور کار گذاشت که با آغاز این فرآیند وضعیت شرکت به نابسامانی کشیده شد و سازمان خصوصی سازی با اصرار به انتشار چندین مرحله آگهی فروش به صورت ۱۰ درصد نقد و قسط بندی ۸ ساله اقدام کرد اما مشتری نداشت که نهایتا در ۱۵ اسفند ماه کارخانه به همراه ریخته گری و املاک مربوطه به «موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد» بابت تامین کسری تعهدات به این موسسه واگذار شده است و نهایتا به منظور تسویه دین موسسه، سهام هر دو شرکت در اختیار خزانه داری کل کشور قرار می گیرد که هم اکنون مجددا در اختیار سازمان خصوصی قرار گرفته است تا با فروش مجدد شرکت دین خزانه را پرداخت کند.

• سازمان خصوصی سازی باید به حفظ برند ماشین سازی متعهد باشد 

نجاتی با تشریح وضعیت فعلی شرکت گفت: وزارت صنعت، معدن وتجارت پیرو جلسات برگزار شده، درخواست انتقال مجدد ماشین سازی و ریخته گری ماشین سازی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دارد و  در صدد است بعد از خروج این شرکت از لیست واگذاری با تعین تکلیف املاک مازاد غیر مولد خارج از محدوده شهرک نسبت به نوسازی کارخانه اقدام کند. لذا لازم است برای بهبود شرکت و نوسازی آن سازمان خصوصی سازی تدبیر نموده تا این شرکت به دست سازمان گسترش احیاء و نوسازی گردد.

وی افزود شرکت در طی چندین ماه بلاتکلیفی ۱۳ میلیارد تومان بدهی معوق به بار آورده که در صورت عدم تعیین تکلیف تا پایان سال این معوقه به ۶۰ میلیارد تومان افزایش می یابد از این رو لازم است هر چه سریع تر وضعیت شرکت تعیین تکلیف گردد.

نجاتی در خاتمه با تاکید براینکه بایستی نمایندگان و مدیران استانی در خصوص احیای ماشین سازی و حفظ برند جهانی آن یکصدا و متحد شوند گفت: بهره برداری رسانه ای از  موضوع ماشین سازی به نفع استان و کارخانه ماشین سازی نیست و مسئولین و نمایندگان بدون متهم کردن یکدیگر بایستی به رفع زودهنگام مشکلات این شرکت مبادرت ورزند و با همفکری و همراهی همدیگر همراه وزارت صنعت در حفظ برند ماشین سازی و احیاء و نوسازی آن بکوشند.

این گزارش می افزاید واگذاری ماشین سازی تبریز طبق برنامه پنجم توسعه از سال ۸۲ در لیست واگذاری قرار گرفته است و با وجود مخالفت ها مسئولین استانی و نمایندگان استان در مجلس سازمان خصوصی سازی مصر به واگذاری این مادر صنعت به بخش خصوصی است. واگذاری این کارخانه در دولت قبل با همکاری استاندار و نمایندگان وقت لغو گردید و در دولت فعلی هم با وجود مخالفت های مکرر نمایندگان سابق و فعلی و  حتی وزرای صنعت و اقتصاد سازمان خصوصی سازی خود را ملزم به کار ناتمام دولت قبل کرده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *