علی نوای باغبان در گفتوگو با تبریزبیدار، با اشاره به بحث و جدالهای چند هفته گذشته در شورای شهر تبریز پیرامون طرح جامع این شهر، اظهار داشت: فرآیند تصویب طرح جامع مسیری طی شده است که در کشور در جریان است و ما نیز نحوه کار مشاور، جمعبندی شورای عالی و سیاستهای کلی در توسعه مسکن و سکونتگاهها را شاهد هستیم، اما گویا شورای شهر ما از این مسیر بیاطلاع یا کماطلاع است.
وی افزود: در شورای شهر تبریز بهراحتی درباره این طرح اظهارنظر میشود و بنده این مصوبه را، حسابشده، دقیق و علمی ارزیابی میکنم که افق آینده توسعه تبریز را لحاظ داشته و آنگونه نیست که برخی همکاران تلقی منفی نسبت به آن داشته باشند.
عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه افق توسعه شهر تبریز در این طرح بر اساس اصول فنی مهندسی است، گفت: صاحبنظران توسعه شهر را ریل محور دانستهاند و در سراسر جهان نیز شهرها را بهراحتی به حومه مرتبط میسازند، توسعه شهر تبریز مساوی بزرگ کردن آن نیست، بلکه توسعه ایجاد ارتباط منطقی با مناطقی همچون سردرود است.
وی ادامه داد: با بزرگ کردن شهر، شهر توسعه رخ نخواهد داد؛ چراکه بزرگ کردن شهر هزینههای فراوانی همچون هزینه نگهداری و ارائه خدمات را در پی خواهد داشت و ارزیابی بنده ین است که این طرح جامع مصوب قابل دفاع است.
باغبان، با انتقاد سخن منتقدین طرح جامع مبنی بر عدم توسعه شهر تبریز به سمت غرب، یادآور شد: غرب شهر تبریز بهوسیله خط آهن محصورشده است و تنها محور توسعه، محور صوفیان باقی خواهد ماند که در طرح جامع پیشین مصوب در سال ۱۳۷۴ به دلیل گسل تبریز و عدم گرایش مردم به آن سمت منتفی شده است.
وی افزود: ما باید اصرار کنیم که ۷۰۰–۸۰۰ هکتار باقیمانده در شرق تبریز در محدوده باقی بماند، چراکه زمینهای فاصله میانی شهرک خاوران و باسمنج، اراضی کشاورزی وجود دارند که وزارت کشاورزی نیز به دلیل مرغوبیت خاک آن منطقه با آن منطقه نیز موافقت کنند.
