به بهانه انتخاب حامیان مالی یک لیست انتخاباتی؛

اسپانسرها؛ یار دیرین کاندیدها!/ وقتی اسپانسرها به خط می‌شوند!

سیاست انتخاباتی این تجربه را ثابت کرده است که هزینه مالی گسترده اسپانسرها برای کاندیداهای بالقوه و بالفعل، درنهایت به انتظار از عایدی و نتیجه ملموسی از کاندیداها برایشان تبدیل خواهد شد.

سرویس شهری تبریزبیدار؛

حدود دو سال پیش و در شرایطی که تنها یک سال به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی‌مانده بود، اظهارنظری جنجالی  از وزیر کشور دولت روحانی بهسرعت به خبر اولخبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری تبدیل شد.

رحمانی فضلی در اظهارات جنجالی خود در جمع روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور، با اشاره به ورود احتمالی پول‌های کثیف به انتخابات، اظهار داشت «ورود این پول‌ها به چرخه انتخاباتی متأسفانه باعث ایجاد شکاف، اعمال‌نظر و اعمال‌قدرت توسط برخی افراد شده است؛ تا جایی که اگر دقت لازم را نداشته باشیم، ورود این پول‌ها توانایی آن را دارد که قدرت‌ها را نیز آلوده کند.»

این اظهارنظر وزیر کشور سبب واکنش‌های فراوانی نسبت به سخنان وی شد تا جایی که او دو ماه بعد در مجلس، سخنان خود را صرفاًیک «هشدار» در این موضوع و تحریف آن از سوی «رسانه‌ها» قلمداد کرد.

از کجا آورده ای؟!
اما گذشته از تکذیب این موضوع توسط وزیر کشور، «هشدار» وی چراغ قرمزی است که برای سالیان سال در اشکال گوناگون و همراه بازتولیدهای به‌روز در انتخابات‌های مختلف شاهد بوده‌ایم. اگر از استفاده اصطلاح «پول‌های کثیف» در انتخابات‌های گوناگون بگذریم، بی‌شک به دلیل ماهیت هزینه زای انتخابات و خرج‌های انتخاباتی کاندیداها، نگاه‌ها به سمت محل ارتزاق و کسب این منابع دوخته خواهد شد.

بسیاری در جریان کوران رقابت‌های انتخابات این پرسش را از کاندیداهای انتخاباتی می‌کنند که حداکثر حقوق و مزایای یک نماینده یا عضو شورا در مدت ۴ سال ۲۰۰میلیون تومان است، چه اتفاقی افتاده که هزینه‌های میلیاردی و حتی ده‌ها میلیاردی به ترجیع‌بند شعارهای انتخاباتی تبدیل می‌شود؟

واقعیت مسئله نیز همین است، ماهیت انتخابات‌ها در ایران و جهان، تابع تأثیرپذیر و تأثیرگذارغیرقابل‌انکار از منابع مالی و هزینه‌های میلیاردی است، این وضعیت گرچه در انتخابات ریاست جمهوری (سطح ملی) و مجلس شورای اسلامی (محلی) دارای وزنه سبکی است، اما در انتخابات شوراهای شهر سنگین‌تر شده و اسپانسرهای مالی قدرتمندی وارد حمایت از کاندیداهای احتمالی می‌شوند.

نگارنده این سطور لزوماً درصدد برقرار ساختن ارتباطی قطعی و منطقی میان اظهارات وزیر کشور و اسپانسرهای کاندیداها نبوده و نیست، اما سیاست انتخاباتی این تجربه را ثابت کرده است که هزینه مالی گسترده این اسپانسرها برای کاندیداهای بالقوه و بالفعل، درنهایت به انتظار از عایدی و نتیجه ملموسی از کاندیداها برایشان تبدیل خواهد شد.

اسپانسرها وارد می شوند!
درحالی‌که
۳ ماه به برگزاری انتخابات شوراهای شهر باقی‌مانده، اخبار واصله به تحریریه تبریزبیدارحکایت از آن دارد که یکی از جناح‌های مطرح سیاسی، با انتخاب اسپانسرهای مالی خود برای پشتیبانی انتخاباتی، عزم خود را برای پروپاگاندای تبلیغاتی و حمایت از لیست مدنظر خود جزم کرده است.

از سوی دیگر، آبان ماه سال گذشته لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی به دلیل نزدیکی زمان انتخابات مجلس، از طرف دولت به مجلس ارائه شد اما با عدم تصویب دو فوریت این لایحه در جلسه آذرماه سال ۹۴، به بایگانی مجلس شورای اسلامی و دیگر خبری از آن نشد.

در صورت تصویب این لایحه، شفافیت مالی و هزینه‌های انتخاباتی می‌توانستبیش‌ازپیش به یاری روند انتخابات‌ها در کشور آید؛ اما با این اتفاق همچنان باید منتظر تأثیرگذاریاسپانسرهای مالی و پیمانکاران احتمالی در انتخابات آینده شورای شهر باشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *