استیضاح رای نیاورد

وزیر به « راه» خود ادامه می دهد/ سنگ تمام بهارستان برای آخوندی! / مخالفان و موافقان چه گفتند؟

دقایقی پیش جلسه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی با حضور نمایندگان به پایان رسید و آخوندی بار دیگر راهی آفریقا شد.

به گزارش تبریز بیدار ، بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

این استیضاح در پی حادثه قطار تبریز مشهد و مشخص شدن بی تدبیری ها در مجموعه وزارت راه در بروز این حادثه از سوی برخی نمایندگان نزدیک به دو ماه پیش استارت آغاز شد هر چند در این مدت حامیان دولت و مخالفان استیضاح با اتخاذ تمامی روشها در جهت لغو حضور دوباره آخوندی در مجلس تلاش کردند اما بالاخره این استیضاح هر چند با کاهش ۵۰ امضا به صحن رسید اما بالاخره وزیر آفریقا نشین دولت رحانی به بهارستان رسید.

گفتنی است که اسحقاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور ،سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات ،محمود واعظی وزیر ارتباطات،بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی،سیدرضاصالحی امیری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی،مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ،سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،بیژن نامدار زنگنه وزیرنفت برای حضور در جلسه استیضاح در پارلمان حضور یافتند.

اسامی نمایندگانی که در موافقت با استیضاح “عباس آخوندی”، وزیر راه و شهرسازی در مجلس سخنرانی می کنند را به شرح زیر است:

محمداسماعیل سعیدی ؛نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی

سیدمهدی مقدسی؛ نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی

محمدرضا صباغیان بافقی ؛نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی

اکبر ترکی ؛نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی

احمد علیرضابیگی ؛نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی

محمدحسین فرهنگی؛نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی

حسینعلی شهریاری؛نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی

تجمع مسکن مهری ها مقابل مجلس همزمان با استیضاح آخوندی در موافقت استیضاح

تعدادی از متقاضیان مسکن مهر همزمان با آغاز نشست استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی مقابل درب شمال شرقی خانه ملت تجمع کردند.

تجمع کنندگان درحالی که کارت های قرمز به دست دارند، تاکید می کنند این کارت ها به وزیر داده می شود و به منزله اخراج وی از وزارت راه و شهرسازی است.

برخی تجمع کنندگان هم دست نوشته هایی با مضمون «وزیر را استیضاح کنید»، «آقای آخوندی! مسکن مهر ما را چه کردی؟» و… در دست دارند.

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز که به عنوان یکی از نمایندگان استیضاح‌کننده آخوندی در صحن علنی سخن می‌گفت؛ اظهار داشت: متاسفانه وزیر راه در حادثه قطار تبریز-مشهد به جای عذرخواهی از مردم، گفتند نگران نباشید همه بیمه هستند.

آقای وزیر! چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات لازم نبود؟ چرا امدادگران دیر در صحنه حادثه حاضر شدند.

آقای وزیر! واگن های قطار یک و ساعت و نیم در حال سوختن بودند اما کسی برای کمک به مردم حاضر نشده بود.

آقای وزیر چرا سیستمی که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده است با خطای انسانی این فاجعه رو به بار آورد؟

اینکه می‌گویند آمارها چندین خطا از سوی سیستم ثبت شده، کذب محض است.

نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی مجلس قانون تصویب کرد و در پی آن شورای نگهبان آن را تایید کرد در این راستا نباید از بازنشستگان استفاده کرد ،اما در حیطه کاری شما چند صد بازنشسته مسئولیت سنگین دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما قبل از تصدی گری در وزارت راه تعداد زیادی شرکت داشتید که تولید ثروت می کردید که از این بابت از شما گلایه ای ندارم اما شما لیست اموالتان را به قوه قضائیه ارائه داده اید یا خیر؟

وی یادآور شد:از زمانی که وزیر شدید دوستان و شرکاء از جمله آقایان انصاری ها، محمدهادی احمد آخوندی، خانم ها نفیسه و ریحانه رسولی و سیدمحمد صدر هاشمی نژاد و باجناق آقای حمید همدانی به ویژه آقای اصغر فقید کاشانی به طور مستقیم یا دست دوم از کارهای عملیاتی استفاده کرده اند یا خیر.

قاضی پور افزود: عملکرد آقای فقید کاشانی در بانک مرکزی را یادتان نرفته است ایشان با شما شریک شده اند بدون آنکه از شرکت ها استعفا دهند شما در ۲۶ بهمن ۹۲ به عنوان رئیس هماهنگی طرح های سرمایه گذاری وزارتخانه به وی حکم مشاور دادید و بعد از آن ایشان چندین شرکت تاسیس کردند حال از وزیر اطلاعات نیز سوال دارم که چرا با این موارد برخوردی نکردید.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: افراد درجه یک وابسته به شما در وزارتخانه همگی چندین شرکت دارند و عضو هیأت مدیره آن شرکت ها فعالیت می کنند. در شرکت کمیسون سهامی خاص از معاونان و مدیرکل چندین نفر عضو هیأت مدیره هستند از سوی دیگر در کمیسیون فرمودید که فرزند شما هیچ شرکتی ندارد در حالی که شرکت های زیادی از سوی فرزند شما اداره می شود از جمله شرکت هایی همچون خانه شیراز به نام محمدهادی و احمد آخوندی به عنوان اولین مدیران شرکت و رئیس هیأت مدیره فعالیت می کنند که بگویید ایشان با شما چه نسبتی دارد.

وی یادآور شد: شما فعال اقتصادی هستید و حداقل به جای این همه شرکت های تجاری کارخانه تولیدی راه اندازی می کردید تا چندین کارگر مشغول به کار می شدند.

قاضی پور تاکید کرد: در خیابان قیطریه نبش جهانتاج بنیاد مسکن را به چه کسی داده اید. مسکن ۴۰ میلیاردی را به ۲۰۰ میلیون تومان داده اید آیا منزل فوق به آقای محمد هادی احمد آخوندی اختصاص یافته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: رئیس بنادر زیرمجموعه شما حدود ۱۵ هزار یورو برای ماموریت ۱۱ روزه خود به خارج را برنگرداند آقای صدری نژاد ۲۲۰ میلیون تومان حق ماموریت گرفته است؛ می گویند ساختمان بنادر که در سال ۸۲ خریداری شده در مدرس شمال با مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان بازسازی و شما آن را دفتر خارج از وزارتخانه کردید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار این استیضاح بیش از یک گونی اسناد آمده که متاسفانه همه آن دارای مسئله بوده است شرکت آریا بندر ایرانیان قرارداد ۴۳۰ میلیون دلاری بسته است که در اولین پرداخت ۱۱۰ میلیون تومان برای تاسیس شرکت پرداخت کرده است؛ آقای آخوندی لیسانس علوم قضایی به عنوان مدیرکل تامین نگهداری بنادر چه حکمی دارد؟ قرارداد اولیه در سال ۸۹ برای ۴۸ دستگاه ترانسفر با شرکت های خارجی، ۱۰۷ میلیون دلار بود که به علت تحریم لغو شد اما همچنان شرکت ها پابرجا است که همان قرارداد را با ۱۰۴ میلیون دلار تنها برای ۱۲ جلسه بسته شد.

وی افزود: سهل انگاری هواشناسی باعث شد میلیاردها تومان به کشاورزان مازندران و گیلان خسارت وارد شود چرا با هواشناسی برخورد نکردید. شما برای تهیه ریل ها سراغ شرکت های خارجی رفته اید.

قاضی پور گفت: در سیل اخیر سیستان و بلوچستان و فارس زیرساخت های زیادی آسیب دید از سوی دیگر در مورد مسکن نیز باید گفت ساز وکار درستی اندیشیده نشده است سازمان زمین و مسکن شما از زمین های دولتی دفاع می کند یا خیر. همچنین حدود ۱۲۰هزار میلیارد تومان بدهی مسکن مهر داریم حال برنامه شما برای مسکن مهر چیست؟

وی افزود: آقای عظیمیان چندین شرکت فعال در زمینه محصولات خود دارند و مدیرکل مدیریت و رسیدگی به پروژه ها نیز چندین شرکت فعال دارند آیا این خلاف نیست. آقای وزیر مقام معظم رهبری فرمودند اراضی شمال و شمال شرقی تهران را تعیین تکلیف و ساماندهی کنید حال نتایج کارهایی که در این زمینه انجام دادید چیست؟

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: چرا به فکر کارگران نیستید. شرکت البرز نیرو و الوند نیرو ماهانه ۱۰میلیارد تومان از راه آهن بی حساب و کتاب پول می گیرد؛ چرا پول سازمان مهندسی در بانک شهر بلوکه شد؟

قاضی پور افزود: بسیاری از مدیران راه آهن دارای شرکت هستند چرا با این موارد برخورد نمی کنید و زمانی که هنوز مهر وزارت شما خشک نشده با خرید زیادی از واگن های خارجی به تولید ضربه زدید.

،محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه این استیضاح از معدود استیضاح‌هایی است که کاملا فنی،عملکردی و نظارتی است و مقام مسئولی وادار به توضیح و پاسخگویی شده است.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی افزود:در این استیضاح متن و حاشیه و بررسی عملکرد بر مسائل سیاسی، شخصی، باندی و گروهی غلبه دارد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:حال علت اینکه بعضی از فراکسیون‌ها و شخصیت های مجلس عجله کرده و پیش از شنیدن استدلال‌ها اعلام نظر نموده‌اند،نمی‌دانم و امیدوارم که تجدیدنظر کنند.

فرهنگی با بیان اینکه از هیأت رئیسه مجلس تشکر می‌کنم که استیضاح در دستور کار هفتگی مجلس قرار گرفت، افزود: به حکم قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس عمل شد هر چند که تأخیری خلاف آیین‌نامه داخلی در اعلام وصول استیضاح رخ داد؛در حالی که در ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس حداکثر ۱۷ روز مهلت تعیین شده است ،در حالی که از ۱۴ آذرماه ۹۵ که زمان ارجاع به کمیسیون است تاکنون بیش از دو ماه و نیم یعنی ۱۰ هفته و دقیقاً ۷۶ روز گذشته است و در این فاصله تخلفاتی رخ داد که از تفصیل آنها می‌گذریم.

وی افزود:آنچه عنوان می‌شد که بررسی برنامه ششم مانع اعلام وصول استیضاح بوده توجه به صراحت بند «و» ماده (۱۸۴) آیین‌نامه داخلی مجلس مسموع نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بحث بنده عمدتاً متمرکز بر حادثه ریلی سمنان خواهد بود،ادامه داد: با توجه به وقت محدودی که برای موافقان استیضاح باقی مانده بود،عمده سخنان خود را پس از نطق وزیر ایراد خواهم کرد.

وی تأکید کرد:از هیأت رئیسه مجلس تقاضامندم برای صحبت‌های پایانی ترتیبی اتخاذ کنند که سخنان و استدلال محکم نمایندگان شنیده شود که اگر مسموع نباشد؛ممکن است برای مجلس خوب نباشد.

“عباس آخوندی” در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح، در دفاع از خود گفت: قطعاً این جلسه سخت و تاریخی به اینجا ختم نمی شود و در آینده نیز مورد قضاوت ملت ایران و نکته بینان تیزبین قرار خواهد گرفت و این می طلبد که من دقت در مطالبم را بیشتر کنم.

وزیر راه و شهرسازی با قرائت آیه “وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَـئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ” گفت:در ۳ ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد به طوری که حادثه تصادف دو قطار در ناحیه “هفت خوان” دامغان که جان ۴۹ نفر از هموطنان مان را گرفت و همچنین حادثه غم انگیز و تاسفبار آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران که باعث جان باختن ۴ هموطن و شهادت ۱۶ تن از آتش نشانان عزیز و دلیر کشور شد و از سوی مقام معظم رهبری و دولت این آتش نشانان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و آخرین آنها راهدار فداکار “مهندس طلوعی مقدم” بود که به هنگام خدمت در شرایط سخت برف و بوران در گردنه “مبارک آباد” به افتخار شهادت نائل شد.

آخوندی تصریح کرد: در اینجا ضمن ادای احترام و آرزوی غفران برای شهدا و جانباختگان عزیز و عرض تسلیت به خانواده این عزیزان و نزدیکان آنها و ملت ایران و همچنین نمایندگان آذربایجان، یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم و سایر دستگاه های اجرایی پوزش می طلبم. در اینجا نکته مهم این است که درباره ایمنی و تاب آوری سکونتگاه های ایران اعم از شهر و روستا در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی بازاندیشی باید صورت بگیرد.

“محمدحسین فرهنگی” در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات حادثه قطار سمنان گفت: بنده در حادثه ریلی ۵ آذر ۱۳۹۵ که به پرپر شدن و سوختن ۴۸ نفر از زائران امام رضا (ع) منجر شد، وزیر راه و شهرسازی را قاصر و بعضا مقصر می دانم و خلاصه دلایل و توضیح مشروح استدلال خود برای موافقت با استیضاح را عنوان می کنم.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه از نظر اینجانب وزیرمتهم است،افزود:در شرکت راه آهن هیات مدیره ای از سوی وزیر منصوب شده که اکثریت آن ها به دلیل غیرراه آهنی بودن فاقد صلاحیت قانونی بوده و این حادثه در تحت مسئولیت آن ها رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد:برخلاف قانون،مسئول کمیسیون سوانح هیات مدیره موظف تعیین شده که علاوه بر غیرقانونی بودن به طورطبیعی در پیشگیری در مواردی که مشابه آن درگذشته اتفاق افتاده بی توجه بوده است.

فرهنگی ادامه داد:ضعف نظارت کمی و کیفی در قطارهای مسافربری،آماده نبودن آن ها برای حمل و نقل ریلی،تکرار خرابی های همیشگی در مسیرها، به روز نبودن تعمیر،نگهداری که یکی از علل اصلی حادثه بوده و ضعف مستمر است به حوزه مدیریت وزیر متوجه است.

این نماینده مجلس افزود:همچنین ضدحریق نبودن واگن ها،مجهزنبودن قطار به امکانات ایمنی مانند امکان اطفای حریق،آموزش نداشتن پرسنل قطار در این زمینه کاملا به ضعف مدیریت برمی گردد.

فرهنگی با بیان اینکه درحوزه مدیریت وزیر سیستم نامناسبی برای ایمنی حمل ونقل ریلی با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده است،تصریح کرد: اتفاقا در این مورد درست عمل کرده اما تکرار عدیده خطاها نادیده گرفته شده و مورد توجه نبوده است؛درحالی که وزیر پیش از این گزارش کارایی سیستم را ارائه کرده و مسئولیت کارکرد بدون خطای آن را پذیرفته است.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ترتیبات اجرایی درستی برای دادن مجوز خاموش کردن ATC قطارها پیش بینی نشده است.

وی افزود:ماده ۱۴ قانون اساسنامه شرکت راه آهن که مصوب مجلس شورای اسلامی است ؛چنین می گوید که حداقل ۳ نفر از اعضای هیات مدیره باید از کادر رسمی و با سابقه راه آهن باشند در حالی که سوابق ۵ نفر از اعضای این هیات مدیره به این شرح است:

نفر اول عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت که راه آهنی نبوده و در حال حاضر به سازمان متبوع خود بازگشته است.نفر دوم نیروی بازخریدی سال ۸۷ بوده و عضو هیات مدیره شرکت پیمانکاری است که وی نیز کادر رسمی راه آهن محسوب نمی شود.

همچنین نفر سوم دارای شغل آزاد بوده و سرپرستی کارگاه را به عهده داشته است.

وی ادامه داد:نفر دیگر پرسنل بیمه بوده و پنجمین نفر نیز دارای شغل آزاد است و یکی از اعضا که در اواخر دوره تغییر کرده است و راه آهنی بوده در کمیسیون عالی سوانح مسئولیت داشته که آن نیز غیرقانونی است.

وی تصریح کرد:در اصلاح ماده ۵ آئین نامه اجرایی کمیسیون ها،جلوگیری از سوانح ریلی وزارت راه و شهرسازی مصوب شده که افراد مذکور یعنی افرادی که درکمیسیون عالی سوانح مسئولیت دارند؛در زمان عضویت دراین کمیسیون نباید مسئولیتی در راه آهن داشته باشند،اینکه مسئولیت دارند اثر آن کجا ظاهر می شود در تبصره همان ماده آمده است،هرماه باید بازدید و ثبت ایرادها دردفتر مخصوص ایستگاه به طورمنظم انجام شود و دبیر کمیسیون باید از رفع نواقص در بازدید بعدی مطمئن شود،درحالی که در حدود ۳ سال اخیر این اتفاق نیفتاده است و به نظر می رسد که آقایان مشغله های بسیار دیگری داشته اند.

فرهنگی افزود:همکاران و حقوقدانان محترم مواد ۵۳۳ و ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی جدید که مصوب سال ۱۳۹۲ است برتقسیم تقصیر استوار است؛در حالی که درگذشته اینگونه نبود و تقدم علت اخیر یا سبب آخر ملاک بود.

وی ادامه داد:براساس رابطه علیت و نظر کارشناس تمام عوامل به صورت خطی تحت تعقیب قرارمی گیرند ازجمله تسهیل کننده،دستوردهنده، مسئول اجرایی درصورت تقصیر محکوم می شوند.همچنین درماده ۵۱۰ این قانون عدم رعایت مقررات قانونی،انتصاب غیرقانونی به استناد ماده ۱۴۵ و بی مبالاتی تحت عنوان تقصیر قرارمی گیرد؛نه تحت عنوان قصور و کوتاهی بنابراین طبق دوماده ای که قرائت شد کسی که درانتصاب افرادی که در حوزه آن ها اتفاق می افتد،مستقیما مسئولیت دارد و تحقق جرائم غیرعمدی منوط به احراز تقصیر مرتکب است.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: در تبصره ماده ۱۴۵ قانون مجازات اسلامی آمده است؛تقصیر اعم از بی احتیاطی و بی مبالاتی،مسامحه،عدم مهارت، غفلت، عدم رعایت نظامات دولتی که یکی از مصادیق بارز آن انتصاب هایی است که در راه آهن اتفاق افتاده حسب مورد از مصادیق بی احتیاطی یا بی مبالاتی محسوب می شود و باید طبق این احکام باید فرد تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

،”عباس آخوندی” در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح استیضاح،در دفاع از خود گفت: آقای فرهنگی مطالبی در پشت تریبون مطرح کردند که بنده متهم به مسائلی هستم، به ایشان باید گفت که جای اتهام در دادگاه است نه در مجلس.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های محمدحسین فرهنگی مبنی براینکه هیأت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی متخصص نیست، افزود:آقای پورسیدآقایی ۲۵ سال سابقه فعالیت در راه آهن دارد، همچنین آقایان خدایی، فتحعلی راد، تقی‌زاده و آشوری بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در راه‌آهن دارند و در هیچ دوره‌ای همانند این دوره هیأت مدیره راه آهن تا این حد متخصص نبوده است،لذا باید حداقل یک بار از متهم پیش از آنکه به وی اتهام زده شود و از تریبون رسمی اعلام شود موارد اتهامی گزارش شود.

وی ادامه داد: در صحبت‌های دیگری موضوعی مطرح شد؛مبنی براینکه کمیسیون بررسی سوانح غیرقانونی بوده است و چرا رئیس کمیسیون سوانح مدیرعامل شرکت راه آهن است؟ آیین‌نامه اجرایی کمیسیون سوانح اعلام می‌دارد که مدیرعامل شرکت راه آهن،رئیس کمیسیون سوانح است لذا باید ابتدا در این خصوص مطالعه شود و سپس اظهارنظر شود.

پس از این صحبت ها رای گیری  از نمایندگان صورت گرفت که بر اساس آن نمایندگان دوباره به آخوندی اعتماد کردند

نتیجه رای به «عدم اعتماد» :۲۵۷ نفر حاضر ۷۴ رای مثبت ۱۷۶ رای منفی ۵ ممتنع  دو نفر رای ندادند بدین ترتیب علیرغم امضاها اولیه ۸۴ نفری برای استیضاح آخوندی بهارستان نشینان بار دیگر آخوندی را علیرغم انتقادات تندی که علی وی وجود داشت راهی ساختمان خیابان آفریقا کردند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *