سرویس فرهنگی تبریزبیدار؛
امتحانات درسی پایان سال تحصیلی افزون بر اینکه از نظر آموزشی برای دانشآموزان مهم است، خانوادهها را نیز به اندازههای متفاوتی تحتتأثیر قرار میدهد و در برخی خانوادهها امتحانات فرزندان در خردادماه به مهمترین موضوع تبدیل میشود.
در سالهای اخیر و پس از تصویب قانون تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور، امتحانات نهایی دانشآموزان حساسیت ویژهای پیدا کرده است. به طوری که مؤسسات آموزشی مختلفی پای کار آمده اند و تبلیغات گستردهای برای کمک به دانشآموزان جهت اخذ نمره بهتر در امتحان نهایی انجام می شود و برخی خانوادهها نیز وجوه زیادی در این مؤسسات هزینه می کنند.
امسال امتحانات نهایی دانشآموزان از روز سهشنبه دوم خرداد آغاز شده و بر این اساس امتحانات دانشآموزان سال سوم متوسطه و دوره پیش دانشگاهی به صورت نهایی در حال برگزاری است.
در این بین برخی از دانش آموزان در تماس با تحریریه تبریزبیدار از سخت بودن سوالات امتحانی گلایه داشته و معتقدند بیشتر سوالات از متن کتب درسی نیست. برای پیگیری این موضوع به یکی از مدارس که امتحانات نهایی در آن در حال برگزاری است، مراجعه کردیم.
اسماء عبدالهی، دانش آموزان سوم متوسطه رشته ریاضی فیزیک یکی از دانش آموزانی است که از سوالات امتحانی رشته خود ناراضی است و معتقد است اغلب این سوالات، خارج از مباحث کتابهای درسی است.
این دانش آموز می گوید: من امسال برای اینکه معدلم بالا برود و بتوانم از این شرط معدل در کنکور استفاده کنم، حتی در کلاسهای تقویتی و خصوصی ثبت نام کردم اما با این حال سوالات امتحانی به قدری سخت است که مطمئنم نخواهم توانست نمرات خیلی خوبی بگیرم.
زهرا کاظمی یکی دیگر از دانش آموزانی است که امسال امتحاناتش نهایی است اما او از نحوه سوالات امتحانی راضی است و در این ارتباط می گوید: دبیران ما در طول سال تحصیلی همواره تاکید داشتند که تنها به یادگیری صرف محفوظات درسی بسنده نکرده و سعی کنیم مباحث درسی را بصورت کامل یاد بگیریم چرا که سوالات امتحانات نهایی به صورت مفهومی طرح می شوند. بنابراین اکنون با عمل به توصیه های معلمانمان هیچ مشکلی در پاسخگویی به سوالات امتحانی نداریم.
به سراغ مدیر کل آموزش و پرورش استان می رویم. پاشایی در این خصوص با اشاره به حضور۶۱ هزار و۵۶۱ دانش آموز دوره دوم متوسطه استان گفت: در بازدیدی که از محل برگزاری امتحانات نهایی داشتم، دانش آموزان از سطح سوالات امتحانی اعلام رضایت می کردند.
وی ادامه داد: چند سالی است که وزارت آموزش و پرورش، سؤالات امتحانات پایانی دانشآموزان را بهصورت مفهومی از کتابهای درسی طراحی می کند لذا دانشآموزانی در این امتحانات موفقتر خواهند بود که کتابهای درسی منبع اصلی یادگیری آنها باشد و مطالب درسی را به دقت خوانده باشند.
پاشایی جداشدن از حافظه محوری صرف و توانایی تجزیه و تحلیل و ترکیب مطالب آموخته شده توسط دانشآموز را هدف وزارت آموزش و پرورش از مفهومی شدن سوالات امتحانات نهایی دانست و افزود: در هر صورت اطلاعات پایه برای پاسخ به سؤال مفهومی در کتاب درسی دانشآموز وجود دارد. در سؤالات دانشی معمولا عین جواب در بخش خاصی از کتاب وجود دارد ولی در سؤالات مفهومی ضمن اینکه جواب در کتاب وجود دارد ولی دانشآموز بر اساس فهم و درک مطلب و دانستههای خود باید ارتباط موضوعی مطالب مختلف کتاب را ایجاد کرده تا به جواب سؤال دست یابد.
