به گزارش تبریزبیدار، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی معتقد است که رویداد «تبریز ۲۰۱۸» میتواند عواید فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی برای این شهر، استان آذربایجان شرقی و به طور کلی کشور داشته باشد. «زهرا ساعی» بر نقش همه دستگاهها و تعاملشان با سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی امر گردشگری برای هرچه بهتر برگزار شدن رویداد «تبریز ۲۰۱۸» تاکید میکند. به ثمر نشاندن «فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی» از وعدههایی است که ساعی به موکلان خود در حوزه انتخابیهاش داد و مردم آذریزبان همواره با استناد به آن از او به عنوان نمایندهای برخوردار از دغدغه فرهنگ بومی یاد میکنند. زهرا ساعی در مورد رویداد «تبریز ۲۰۱۸» با خبرآنلاین گفتوگویی انجام داده است که در ادامه میخوانید.
سال آینده میلادی به واسطه رویداد «تبریز ۲۰۱۸» سال مهمی برای این شهر، استان آذربایجان شرقی و به طور کل صنعت گردشگری ایران است. به نظر شما این رویداد بینالمللی چه نقش و تأثیری در اقتصاد کشور و به طور اخص استان اقتصاد آذربایجان شرقی دارد؟
رویداد «تبریز ۲۰۱۸» یک نقطه آغاز تلقی میشود؛ شروع یک تحول برای استان آذربایجان شرقی با محوریت تبریز که میتواند نقطه عطفی برای گسترش صنعت گردشگری در کشور باشد. همانطور که میدانید، صنعت گردشگری یکی از ۳ صنعت بسیار پردرآمد جهان است و در بسیاری از کشورها یکی از صنایع کاربردی تلقی میشود. در واقع این کشورها برنامههای بسیار زیادی در حوزه گردشگری دارند و بسیاری از درآمدهای کشور خود را بر مبنای ورود گردشگران خارجی تنظیم میکنند. به همین خاطر بسیاری از زیرساختها در کشورشان مهیا است برای آنکه بتوانند گردشگران بیشتری را جذب کنند. ما در کشور خود و آذربایجان شرقی قابلیتها و ظرفیتهای بسیار قوی و قابلملاحظهای در بخش گردشگری داریم. در واقع آثار تاریخی و طبیعت بسیار بکر آذربایجان شرقی و منطقه ارسباران که به گفته خود گردشگران خارجی -که به اینجا آمدهاند و بارها از زبان خودشان شنیدهایم- به معنای واقعی کلمه «بینظیر» است، در هیچ جای دیگری از دنیا دیده نمیشود.
همانطور که میدانید، گردشگری انواع، ابعاد و بخشهای مختلفی دارد. به نظر شما کدام نوع از انواع گردشگری در تبریز بیشتر ظرفیت و قابلیت دارد و باید در اولویت باشد و بیشتر در کانون توجه قرار بگیرد؟
در مورد نوع ظرفیتها باید بگویم که آذربایجان شرقی چند نوع گردشگر را به موازات یکدیگر دارد و هرکدام در نوع خود قابل ملاحظهاند. در زمینه گردشگری تاریخی، گردشگری طبیعت، گردشگری پزشکی و گردشگری دانشگاهی، تبریز و آذربایجان دارای ظرفیتهایی هستند که میتواند موجب رونق صنعت گردشگری و باز شدن پای گردشگران خارجی زیادی به ایران و آذربایجان شرقی شود.
در اینکه تبریز بالقوه یکی از شهرهای گردشگرپذیر ایران و حتی منطقه است تردیدی نیست، اما پرسش این است که امکانات و زیرساختها تا چه اندازه با این ظرفیتها همخوانی دارد و نیازهایی که در بخش زیرساختی وجود دارد چطور و با چه سازوکاری باید رفع شود؟
همانطور که گفته شد، باید زیرساختهایمان را قوی کنیم. در واقع گردشگر از همان بدو ورود به کشور، نیازهایی دارد که باید تدارک دیده و تهیه شود. از جمله امکانات رفاهی و خدماتی که بسیار مهم هستند، چراکه وقتی گردشگر به تبریز میآید، باید بتواند با خیال راحت، محل اقامت و وسایل حمل و نقل و اماکن مورد نظر خود را انتخاب کند و رفاه و خدمات ویژه به او ارائه شود. اینکه تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام شناخته شده است فرصتی ویژه و مهم است. باید بتوانیم تبریز را برندسازی کنیم تا گردشگران بهویژه گردشگران مسلمان راغب شوند این شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. تبریز میتواند اقامتگاه بسیار خوبی برای گردشگران مذهبی و گردشگران اسلامی باشد. برای مثال، مصرف غذا، نوشیدنی و پوشاک حلال که برای مسلمانان بسیار مهم است نکتهای است که تبریز میتواند به صورتی پیشرو آن را داشته باشد و از آن با انگیزه و برنامه فرهنگی و اقتصادی استفاده کند. همانطور که گفتم، باید نوعی برَندسازی صورت بگیرد. گردشگر اسلامی میتواند تبریز را به عنوان یک پایگاه مهم برای خود در منطقه در نظر بگیرد. صنعت گردشگری علاوه بر آنکه ارزش افزوده زیادی برای کشور به همراه دارد در انتقال هویت اصیل ایرانی-اسلامی هم مطرح است. از سوی دیگر، ایران کشور قومیتهای مختلف است و آذریها در منطقه آذربایجان یکی از این اقوام هستند. میتوان از موقعیت تبریز برای معرفی اقوام ایرانی به ویژه آذریها که ساکنان تبریز هستند به گردشگران استفاده کرد. برای این کار باید برنامهریزی مدون و مشخصی انجام شود تا بتوانیم از این ظرفیت فرهنگی استفاده کنیم.
چطور؟ مثلاً در قالب محصولات فرهنگی؟
بله. شما میدانید که تبریز در زمینه صنایع دستی چه آوازهای دارد. ما میتوانیم از طریق صنایع دستی و بازارهای بسیار متنوعی که دارد و در نوع خودش در دنیا بینظیر است برای عرضه بخشی از فرهنگمان استفاده کنیم. این در نوع خودش میتواند متضمن ایجاد اشتغال هم باشد. انتقال هویت اسلامی ما جنبه مثبت دیگری است که رویداد «تبریز ۲۰۱۸» در بر خواهد داشت. ما باید از طریق این رویداد، صلحدوستی و فرهنگ مدارای اسلامی را به گردشگران معرفی کنیم.
