سرویس اجتماعی تبریزبیدار؛
سونامی ساختمراکز خرید لوکس از جمله موضوعاتی است که در سالهای اخیر شاهد گسترش آن در ایران و به تبع آن تبریز هستیم.
این مجتمع های تجاری و مراکز خرید مدرن و لوکس را می توان در اکثر مناطق شهر بویژه محله های بالا شهر تبریز مشاهده کرد، این مراکز در اندک زمانی به یکی از جاذبه های شهر تبدیل شده و طرفداران بسیاری پیدا کرده و باعث شکل گیری پدیده نوظهور پاساژگردی در بین نوجوانان و جوانان گشته است.
ساختمانهای چند طبقه با نورپردازی های مدرن و جذاب که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند، مطمئنا شما هم گذرتان به این پاساژها و مجتمع های تجاری جدید الاحداث افتاده و همان لحظه ورود، متوجه خیل عظیم جوانانی شده اید که بی هیچ هدفی و صرفا برای وقت گذرانی، مشغول پرسه زدن در طبقات مختلف اند.
گسترش قارچ گونه ساخت مراکز خرید مدرن تاثیرات بسیاری بر زندگی شهروندان گذاشته و علی رغم وجود برخی محسنات باعث بروز مشکلاتی نیز شده است. به عبارت دیگر چنین فضاهایی صرفا جنبه تجاری ندارند بلکه فضای فرهنگی و اجتماعی محسوب می شوند.
با توجه به اینکه اغلب اجناس عرضه شده در این مراکز لوکس، خارجی و متعلق به شرکت های معتبر و بقول معروف مارکدار و برند هستند، عرضه چنین اجناسی تبعات فرهنگی و اجتماعی بسیاری ایجاد کرده که تغییر در سبک زندگی، ترویج تجمل و اشرافی گری از آن جمله است.
در این میان زنان و دختران جوان جزو طرفدارن پرو پاقرص این فضاها هستند البته زنان بیشتر خرید ویترینی می کنند به این معنی که با نگاه کردن به کالاهای پشت ویترین از آنها الگوبرداری می کنند.
اغلب این افراد که به دنبال مد و مدگرایی هستند، به پاساژگردی روی می آورند تا با دیدن ویترین ها از آخرین مد پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایش، وسایل منزل و دیگر لوازم مورد نیاز خود اطلاع یابند.
مریم ۲۱ ساله و دانشجوی متالورژی یکی از طرفداران پروپاقرص پاساژ گردی است و بگفته خود در هفته دو یا سه روز به همراه دوستان و همکلاسی هایش به پاساژها رفته و چند ساعت از وقت خود را در آنجا سپری می کند.
علت را که جویا می شوم، نگاهی به همراهانش می کند و می گوید: من و دوستانم صرفا برای وقت گذرانی به این مراکز می رویم و کمتر اتفاق میفتد، خرید کنیم.
یکی از دوستان مریم ضمن تایید سخنان او، بیان می کند: اکثر اجناسی که در این پاساژ ها عرضه می شوند، مارکدار هستند و قیمت بالایی دارند و از آنجایی که قدرت خرید چنین اجناسی را نداریم، به تماشای آنها بسنده می کنیم.
از آنها که جدا می شوم، خانم میانسالی که مقابل مزون لباس مجلسی زنانه ایستاده، توجه مرا به خود جلب می کند.
با وسواس خاصی مشغول تماشای لباسهای پشت ویترین است. به او نزدیک شده و سر صحبت را باز می کنم.
خیاط است و قصد خرید ندارد و دلیل حضورش در این پاساژ را الگوبرداری از مدل لباس ها اعلام می کند و می افزاید: هر از گاهی برای آگاهی از جدیدترین مدلهای لباس به این پاساژ و سایر مراکز خرید می روم تا خدمات به روزتری را به مشتریان خود ارائه دهم.
برخی دلیل استقبال گسترده از این مراکز را کمبود فضاهای رفاهی و تفریحی در شهر می دانند لذا مدیریت شهر باید تدبیری بیاندیشند و با طراحی و اجرای فضاهای تفریحی بروز و متناسب با سلایق شهروندان، از گسترش پدیده های نظیر پاساژ گردی و آسیب های اجتماعی ناشی از آن جلوگیری کنند.
