همایونی در گفتگو با تبریزبیدار:

آیت الله سید علی قاضی قبل از استاد عرفان به عنوان مجتهد مسلم مطرح بودند/ ماجرای وصی شدن آیت الله قوچانی با وجود سید هاشم حداد

خطیب معروف تبریزی گفت: متاسفانه در سالهای اخیر با توجه به روند فزاینده تشکیل کلاس اخلاق و عرفان توسط افرادی که بدون تسلط کافی بر مبانی دینی مثلا اخلاق تدریس می کنند برخی ها عمدا یا سهوا با همین تصور به شخصیت مرحوم آیت الله سید علی قاضی خرده می گیرند در حالی که ایشان تنها یک استاد عرفان و اخلاق صرف نبوده اند چرا که ایشان قبل از این عنوان، یک مجتهد جامع الشرایط بودند

به گزارش تبریز بیدار ، حجت الاسلام اصغر همایونی در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری با اشاره به جایگاه اخلاق و عرفان در دین اسلام اظهار داشت: بر رعایت مسائل اخلاقی در دین مبین اسلام تاکید فراوانی شده که در قالب اصول و احکام بیان شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سالها در حوزه های علمیه به غلط تدریس اخلاق و عرفان  را معادل صوفی گری می دانستند گفت: در طول سالیان نه چندان دور چنان جو حوزه های علمیه بر علیه عرفان سنگین بود که آیت الله بهجت که در ابتدای حضورشان در محضر آیت الله سید علی قاضی حاضر می شدند از طرف پدر منع شده و ایشان تا زمانی که پدرشان زنده بود در درس آیت الله آقا سید علی قاضی شرکت نمی کرد و یا این خاطره معروف است که امام خمینی (ره) هنگامی که قصد تدریس فلسفه در حوزه نجف را داشتند برخی ها کوزه آبی که فرزند امام از آن آب نوشیده بودند را آب کشیدند!

این خطیب معروف تبریزی در ادامه با اشاره به سالروز وفات مرحوم آیت الله سید علی قاضی طباطبایی گفت: متاسفانه در سالهای اخیر با توجه به روند فزاینده  تشکیل کلاس اخلاق و عرفان توسط افرادی  که بدون تسلط کافی بر مبانی دینی مثلا اخلاق تدریس می کنند برخی ها عمدا یا سهوا  با همین تصور به شخصیت مرحوم آیت الله سید علی قاضی خرده می گیرند در حالی که ایشان تنها یک استاد عرفان و اخلاق صرف نبوده اند چرا که  آیت الله سید علی قاضی قبل از این عنوان، یک مجتهد جامع الشرایط  بودند و سالها در درس مرحوم آیت الله سید کاظم یزدی (صاحب عروه) و آیت الله سید محمد اصفهانی درس فقه و خارج فقه شاگردی کرده اندو بر ابواب مختلف فقه مسلط بودند.

وی افزود: علاوه بر این، ایشان در سالهای پایانی عمر پربرکتشان، با وجود تصریحشان به مقام عالی شاگردشان مرحوم سید هاشم حداد، آیت الله قوچانی را به عنوان وصی خود در امر شاگرد پروری در مقوله عرفان معرفی می کنند و این نشان از توجه شان به اهمیت تسلط بر اوصل فقهی در مسائل عرفانی دارد.

همایونی در ادامه به بخشی دیگر از حساسیت مرحوم سید علی قاضی به انجام امور فقهی در سیر و سلوک عرفانی پرداخت و گفت: آیت الله بهجت شاگرد مرحوم قاضی که مورد توجه جامعه قرار گرفتند هر بار که فردی خدمتشان می رسید راه و سلوک عرفان را در تنها دو مساله، انجام واجبات الهی و ترک محرمات خلاصه کردند که این مساله دقیقا منطبق بر سیره اهل بیت (ع) است.

وی افزود: مهمتر از همه به غلط در نجف شخصیت آقا سید علی قاضی را در مکتب صوفی گری ابو هاشم کوفی قرار می دهند در حالی که عرفان سید علی قاضی ترک دنیا و رهبانیت سر گرفته از گوشه گیری نبوده است. اتفاقا ایشان بر انجام وظایف در قبال اهل و عیال تاکید داشتند و این نبوده که ایشان به خاطر سیر و سلوک عرفانی زنان و فرزندان را رها کنندو هیچ گاه سفارش نکردند ازدواج نکنید.اتفاقا ایشان اهل و عیال فراوانی داشتند.

همایونی در پایان گفت: آقا سید علی قاضی نمادی از عظمت توحید بود که روایت است جوانی که هر روز در مسیرشان به ایشان ناسزا می گفت را با یک توصیه نماز شب خوان می کند و این نشان از تجلی عملی توحید در ایشان دارد. 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *