معاون سازمان خدمات موتوری شهرداری تبریز در گفت‌وگو با تبریزبیدار؛

جایگزینی محلول کلرید سدیم به جای نمک پاشی/ ۴۰دستگاه خودروی مستهلک شهرداری از رده خارج شد

معاون سازمان خدمات موتوری شهرداری تبریز گفت: با توجه به سطح گسترده معابر شهری تبریز، یک یا دو دستگاه محلول ساز نمی تواند جوابگوی این مسئله باشد و ما در سال ۹۴ و ۹۵ با روش آزمایشی بدین نتیجه رسیدیم که می توانیم محلول را جایگزین نمک پاشی نماییم.

رضا علیمحمدی سیابانیدر گفت‌وگو با خبرنگار تبریزبیدار،  با اشاره به اینکه در سال های گذشته شهرداری های کلانشهرهای ایران از جمله شهرداری تبریز به استفاده از رویکردهای نوین ترغیب شده اند، اظهار داشت:  از سال ۱۳۹۳، یک کمیته فنی با حضور صاحب نظران حوزه خدمات شهری و پژوهشگران دانشگاه تشکیل شد و به این نتیجه رسیدیم که تغییر رویه ای در قبال مدیریت پس از بارش برف و پخش نمک به همراه ماسه در سطح معابر شهری اعمال کنیم.

وی افزود: پیش از این پخش دستی نمک در سطح شهر توسط کارگران آسیب ها و نقاط ضعفی را دارا بود، اما پس از بررسی های تخصصی از سال ۹۴، ۱۲ دستگاه نمک پاش مکانیزه دو مخزنه ماسه و نمک خریداری کردیم که مقدار پاشش را به صورت خودکار با توجه به میزان بارش برف، طول و عرض پاشش را در سطح خیابان ها تنظیم می کند.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی سازمان خدمات موتوری شهرداری تبریز، با اشاره به اینکه در کنار این مسئله، تصمیم به جایگزینی محلول کلرید سدیم را به جای نمک پاشی گرفتیم، گفت: در این رابطه دو دستگاه محلول ساز کلرید دارای نمونه مشابه خارجی را در داخل خریداری کردیم که با تعبیه ۱۰۰ هزار لیتر مخازن ذخیره برای این محلول، در زمان بارش برف و یخبندان از این محلول ها به نحو احسنت استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به سطح گسترده معابر شهری تبریز، یک یا دو دستگاه محلول ساز نمی تواند جوابگوی این مسئله باشد و ما در سال ۹۴ و ۹۵ با روش آزمایشی بدین نتیجه رسیدیم که می توانیم محلول را جایگزین نمک پاشی نماییم.

علیمحمدی سیابانی، با اشاره به اینکه نظر آقایان زبردست و برزگر جلالی این بود که این روش را به صورت کامل اعمال کنیم، خاطرنشان کرد: پس از آن دستور داده شد تا در زمان بارش برف پخش نمک به صورت کامل قطع گردیده و برای هر منطقه شهرداری ۱۵۰ هزار لیتر مخاذن ذخیره محلول در نظر گرفتیم.

وی افزود: در فاز بعدی، ۴ دستگاه محلول ساز نیز تولید کرده و با برطرف ساختن معایب دستگاه های گذشته، تولید محلول را به ۲۵ هزار لیتر در هر ساعت افزایش دادیم.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی سازمان خدمات موتوری شهرداری تبریز، با اشاره به اینکه، فلسفه پخش محلول کلرید سدیم، جلوگیری از ایجاد لایه برف و یخ بر روی معبر است، یادآور شد: سیاست گذاری ما بر این بوده که با پر شدن تانکرهای معاونت خدمات شهری و استقرار در معابر اصلی، در اولین دقایق بارش برف این محلول در سطح شهر پخش شده و فلسفه این محلول نیز جلوگیری از یخ زدگی معابر است.

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود اصلی ترین فلسفه وجود سازمان موتوری شهرداری را پشتیبانی از خدمات موتوری شهرداری تبریز است، افزود: هرگونه خرید و فروش خودروی شهرداری از طریق سازمان موتوری انجام می شود.

علیمحمدی سیابانی، با اشاره به اینکه ۸۱۷ دستگاه خودروی فعال منهای خودروهای سازمان آتش نشانی و شرکت واحد در اختیار شهرداری تبریز است، گفت: در موضوعات خودرویی از سال ۹۳ انواع و اقسام خودروها وجود دارد که با ایجاد یک سازمان خدمات خودرویی، با از رده خارج شدن هر خودرو، یک تیپ خاص خودرو وارد بدنه شهرداری تبریز می شود.

وی ادامه داد: تا چند سال پیش خودروهای سنگین شهرداری واقعا مستهلک بوده است، براین اساس بود که با از رده خارج کردن ۴۰ دستگاه خودروی مستهلک، ۴۰ دستگاه خودروی کمپرسی ده چرخ و شش چرخ را خریداری کردیم و نزدیک دو سال است که بهره وری خودرویی ما را افزایش داد.

معاون سازمان خدمات موتوری شهرداری تبریز، پشتیباتی پروژه های عمرانی برای مناطق شهرداری را از وظایف سازمان موتوری دانست و گفت: هرگونه خاک برداری و خاک ریزی پروژه های عمرانی در سه شیفت کاری توسط سازمان موتوری انجام می شود و در سالهای اخیر خاکبرداری های یک فاز از اتوبان پاسداران، خاکبرداری پروژه دوکمال، خاکبرداری ۵۵ هکتاری خاوران توسط این سازمان انجام شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *