سرویس شهری تبریزبیدار؛
حدود ۱۰ سال پیش بود که شهردار وقت تبریز خبر از اجرای و تصویب پروژهای در شورای عالی ترافیک کشور در تبریز داد که به قول وی در سال ۸۹ وارد فاز اجرایی آن شدند.
ایجاد مسیر BRT در کمربند مرکزی شهری از میدان راهآهن تا میدان بسیج، پس از شهر تهران، به مدت ۱۸ کیلومتر افتتاح شد، اما هرچند که توانست که در این سالها گرههای کور ترافیکی خصوصاً در مرکز شهر تبریز را بگشاید و باعث دسترسی آسان و سریع شهروندان به امکانات سفرهای درونشهری شود، اما اجرای پروژه بی حاشیه نیز نبوده است.
اگر از اعتراض مغازهداران دو سوی خیابان امام، مرگ ۴ شهروند بر اثر تصادف با اتوبوسهای تندرو، نصب نردههای بلند و نازیبا، تعداد کم اتوبوسها و … بگذریم، عارضه جدیدی که در سالهای اخیر برای اولین بار گریبان گیر شهر اولینها شده است.
توگویی که این روزها بنابر ادعا و سخنرانیهای بیپایان و گفتاردرمانیهای مسئولین استانی و سیاست «لنگش کن، لنگش کن» مسئولین تهرانی در مدح تبریز ۲۰۱۸، قرار است تبریز در سال جاری با ۴ مکاه تعویق میزبان گردشگرانی باشد که سوارشدن آنان با اتوبوسهای شهری، برای آنان بهمثابه سوارشدن بر سفینههای فضایی پارکهای تفریحی کشورهای خودشان است.
گویی تپهها و چاله چولههای مسیر اتوبوسهای BRT تبریز خصوصاً در بخش مرکزی شهر که محل رفت آمد و آمد گردشگران است، پایانی ندارد. پایانی که برای شهروندان و ساکنین این شهر به یک آرزو تبدیلشده است.
وضعیت نامناسب مسیر اتوبوسهای تندروی تبریز از ایستگاه راهآهن تا سهراهی ولیعصر از زمان ایجاد این مسیر انتقاد شهروندان تبریزی را به دنبال داشته و جلوه بسیار نامناسبی را در این کلانشهر ایجاد کرده است. دیرزمانی نیست که ایران آهور عضو سابق شورای شهر مسیر اتوبوسهای BRT را به «جاده شوسه» تعبیر کرد تا برای مدتها در یادها بماند که این مسیر مهم حملونقل در چه وضعیتی به سر میبرد.
اجرای فناوری بتنغلتکی با اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی برای نخستین بار در ایران
پس از روی کار آمدن صادق نجفی در پاییز ۹۲، وی یک سال بعد از اجرای فناوری بتن غتلکی در روسازی مسیر ۱۶ کیلومتری بی.آر.تی شهر تبریز برای نخستین بار در کشور خبر داد.
شهردار وقت تبریز در حاشیه بازدید از مراحل اجرای این طرح با اشاره به مزیتهای این سبک روسازی اظهار کرد: بتن غلتکی با برخورداری از ویژگیهای خاص فیزیکی از قبیل استقامت بالا، رطوبتپذیری بسیار کم و تراکم فشرده ماندگاری به مراتب بیشتری از آسفالت خواهد داشت.
وی استفاده از این سبک روسازی را از جدیدترین فناوریهای روسازی جهان خواند و گفت: با به کارگیری این روش، معضل جمعشدن آسفالت که معمولاً در اثر ترمزهای ناگهانی در ورودی ایستگاههای بی.آر.تی به وجود میآید، رفع خواهد شد.
بتن غلتکی حلال مشکل مسیر بی.آر.تی تبریز
معاون عمرانی وقت وی یعنی محبوب عبداللهپور نیز در شهریور همان سال در گفتوگویی ابراز داشت که برای نخستین بار با به کارگیری بتن غلتکی در مسیر بی.آر.تی تبریز مشکل این مسیر برای همیشه حل میشود.
وی افزایش قیمت قیر، هزینه بسیار بالای آسفالت و جمع شدن آسفالت را از مشکلات مسیر بی.آر.تی تبریز عنوان کرد و افزود: کم بودن عرض و تردد متعدد چرخهای اتوبوس از نقاط ثابت به بارگذاری نقطهای و خطی مسیر بی.آر.تی تبریز باعث شد تا برای رفع مشکلات موجود از تکنولوژی جدیدی استفاده کنیم.
معاون عمرانی شهردار سابق تبریز، ادامه داد: با توجه به مشکلات فراوان مسیر از جمله ترافیک سنگین استفاده و به کارگیری بتن غلتکی در طول مسیر بی.آر.تی به طول ۲۰ کیلومتر توجیه اقتصادی بیشتری پیدا کرده و موجب صرفهجویی قابل توجهی نیز خواهد شد.
بتن، ضخیمتر از بتن باند فرودگاه میشود!
اما سعید حاجی زاده، عضو وقت شورای شهر نیز در همان سال در گفتوگویی ابراز داشته بود که در مرحله اول از طرح نوسازی مسیر بی.آر.تی، پس از برداشتن لایهای از آسفالت در محدوده ایستگاهها، از بتنی با ضخامت بیشتر از بتن باند فرودگاهها و با دانهبندی خاص استفاده میشود تا جلوی جمعشدگی آسفالت به ویژه در محل ایستگاهها گرفته شود.
سعید حاجیزاده اظهار گفت: از سالهای گذشته به علت عدم زیرسازی مناسب، شاهد جمع شدن آسفالت در برخی از نقاط مسیر بی.آر.تی به ویژه در محل ایستگاهها هستیم که این مشکلات با نوسازی اساسی مسیر، به کلی رفع خواهد شد.
وی گفت: در مرحله اول از طرح نوسازی مسیر بی.آر.تی، پس از برداشتن لایهای از آسفالت در محدوده ایستگاهها، از بتنی با ضخامت بیشتر از بتن باند فرودگاهها و با دانهبندی خاص استفاده میشود تا جلوی جمعشدگی آسفالت به ویژه در محل ایستگاهها گرفته شود.
حاجیزاده با اشاره بر اینکه بهرهگیری از تکنولوژی بتن غلتکی برای نخستین بار است که تجربه میشود، اظهار امیدواری کرد تا با بهرهگیری از این روش جدید همه مشکلات ناشی از جمعشدگی آسفالت حل و فصل شده و رضایت عمومی شهروندان فراهم شود.
اصلاح مسیرهای ناهموار BRT، از وظایف معاونت عمرانی شهرداری است
۳ سال از وعده های مدیریت وقت شهری گذشت و اینک در حالی که همگان از تبریز ۲۰۱۸ و زیباسازی شهری سخن می گویند، کمترین اثری را نمی توان از تغییر در وضعیت مسیر بی.آر.تی تبریز مشاهده کرد.
آذرماه امسال بود که فرخ جلالی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه، در رابطه با اظهار نارضایتی شهروندان تبریزی از مسیر ناهموار خطوط BRT تبریز، اظهار داشت: بنده عضوی از سازمان بزرگ شهرداری بوده و در خصوص مسائل و مشکلات مرتبط با حوزه اتوبوسرانی پاسخگوی شهروندان عزیز تبریز هستم، اما در رابطه با دستاندازها و مسیرهای ناهموار عمرانی در مسیر اتوبوسهای تندرو (BRT) این مشکلات در حیطه وظایف مستقیم معاونت عمرانی و مناطق تابعه شهرداری تبریز است.
وی ادامه داد: البته نامهنگاریهایی با معاونت عمرانی انجامشده و این سازمانها در راستای برطرف ساختن این مشکل، قدمهایی را برداشته است و در روزهای اخیر نیز مجدداً از این معاونت درخواست کردهایم تا آسفالت نیمهکاره این مسیر را تکمیل نمایند.
حال باید منتظر ماند و دید که مدیریت شهری حداقل برای گردشگرانی که مسئولین استانی از سفر آنان در «تبریز ۱۳۹۷» سخن میگویند، نسبت به اصلاح این مسیر که کمترین شباهتی به مسیر BRT و بیشترین شباهت به جاده شوسه دارد، اقدام کنند!!!
