به گزارش تبریزبیدار، هفته گذشته پس از دریافت انتقادات فراوانی از سوی شهروندان عزیز تبریزی در رابطه با وضعیت نامناسب آسفالت مسیر BRT تبریز، در گزارشی با عنوان «از رؤیای بتن غلتکی تا بتن ضخیمتر از باند فرودگاه!/ به جاده شوسه BRT تبریز خوشآمدید!» پرداختیم.
برای بررسی زوایای این موضوع و دیگر مسائل عمرانی و حملونقل شهری با رئیس کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر تبریز گفتوگویی ترتیب دادیم.
محمد اشرف نیا در گفتوگو با خبرنگار تبریزبیدار، با اشاره به اینکه تاکنون چندین بار مشکل آسفالت شهری تبریز و خصوصاً مسیر BRT تبریز در کمیسیون عمران شورا موردبحث و بررسی قرارگرفته است، اظهار داشت: تصمیم گرفتهشده تا در زمان بارندگی بههیچوجه آسفالتریزی و زیرسازی در خیابانها انجام نپذیرد؛ تا انشا الله با مساعد شدن هوا، نسبت به لکهگیری و ترمیم آسفالت خیابانهای شهر اقدام شود.
وی ادامه داد: تصمیم داریم انشا الله پس از مساعد شدن وضعیت آبوهوا، نهضت آسفالت را در سطح شهر تبریز آغاز کنیم تا در تمام نقاط شهری که نیاز به بازسازی و تغییر آسفالت وجود دارد، این نهضت اجرا شود.
ترمیم و اصلاح آسفالت مسیر BRT با مساعد شدن وضعیت آبوهوا
رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و حمل نقل شورای شهر تبریز، با اشاره به تصمیم کمیسیون در رابطه بااینکه تصمیم گرفتهایم که پیش از مرحله عملی آسفالتریزی، در انتخاب نوع آسفالت، حمل، زیرسازی، قیرپاشی، آستار و رویه استانداردها رعایت شود، تأکید کرد: از آزمایشگاه مکانیک خاک نیز درخواست کردهایم تا پس از نمونهگیری از نقاط مختلف و بررسی دقیق، زین پس آسفالتریزی غیراصولی در سطح شهر انجام نشود.
وی افزود: آسفالت مسیر BRT سطح شهر نیز شامل این تصمیم میشود و امیدواریم پس از مساعد شدن وضعیت هوای شهر تبریز با تغییرات ویژه در زیرسازی و نوع مصالح، اقدام به آسفالتریزی نماییم. 
معادله ۶۰-۴۰ بودجه عمرانی و جاری، برعکس است
اشرف نیا در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی عملکرد عمرانی مدیریت شهری تبریز در سال ۹۶، اظهار داشت: براساس چارچوب و قالب بودجهریزی موجود، بایستی ۶۰ درصد بودجه شهرداریها به بخش عمرانی و ۴۰ درصد دیگر به حوزه جاری اختصاص یابد که اکنون متأسفانه این معادله برعکس بوده و حتی تا ارقامی چون ۷۰ درصد تحقق بودجه جاری و ۳۰ درصد بودجه عمرانی نیز میرسد.
وی ادامه داد: رسالت شهرداری در مدیریت شهری، پرداخت حقوق به کارکنان خود نیست، بلکه دریافت عوارض از مردم و هزینه آن در بخشهای خدماتی، عمرانی، حملونقل و پیشرفت شهری است و خوشبختانه تاکنون در جلسات کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ این موضوع مدنظر قرارگرفته است.
پیشرفت کاری ۱۴ درصدی خط دو قطار شهری تبریز
عضو شورای شهر تبریز، با اشاره به اینکه اولویت اول عمرانی شورای شهر تبریز موضوع قطار شهری و تکمیل خط یک آن است، خاطرنشان کرد: این موضوع جزو اولویتهای ویژه اعضای شورای شهر و شهردار محترم قرار دارد و در کنار آن خط دو مترو نیز پس از سالها صرفاً ۱۴ درصد پیشرفت کاری داشته است که امیدواریم با استفاده از تسهیلات فاینانس این خط را نیز در سالهای آینده ادامه دهیم.
وی اولویت دیگر بخش عمرانی مدیریت شهری در سال آینده را بحث آسفالت خیابانها و جداول شهری دانست و یادآور شد: در کنار آن، اولویت سوم نیز تکمیل پروژههای مسیرگشایی خصوصاً در مناطق محروم است.
اشرف نیا، اولویت چهارم عمرانی را تکمیل پروژههایی مهم همچون مقبره الشعرا، مرکز همایشهای بینالمللی و اجرای پروژههای کمربندی شمالی و کمربندی دوم جنوب شهر تبریز دانست و گفت: در نظر داریم در صورت فراهم شدن امکانات، آببند و سدگیری در کرکج تبریز احداث نماییم تا در راستای استحصال آب شرق تبریز و عدم گلآلود شدن آب مهرانه رود در زمان بارندگی از آن استفاده نماییم.
وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم از امکانات بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنیم و به سمت شهر سالم و پاک و شهر در شان مردم عزیز تبریز حرکت کنیم.
پروژه میدان آذربایجان، در اولویتهای عمرانی و حملونقل تبریز قرار نداشت
رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و حمل نقل شورای شهر تبریز، در پاسخ به سؤالی درباره پروژه میدان آذربایجان، گفت: این پروژه را در کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر ازنظر ۳ بخش خود طرح، کیفیت اجرا و هزینه اجرایی بررسی کردهایم و پس از طرح در صحن علنی شورا به کمیسیون تحقیق و نظارت ارجاع دادهشده که در حال بررسی و پیگیری است.
وی ادامه داد: به نظر بنده اجرای این پروژه در اولویتهای عمرانی و حملونقل شهری تبریز قرار نداشت و تنها یک مسیر پاسداران-آذربایجان و آذربایجان-پاسداران توانسته جواب بدهد اما درباره سایر مسیر مسائلی وجود دارد که بایستی بررسی شود و به اصلاح ویژه نیاز دارد.
