به گزارش تبریز بیدار ، جلسه علنی امروز شورای شهر تبریز برای بررسی بودجه سال ۹۷، صبح امروز پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید به ریاست شکور اکبر نژاد آغاز شد.
در ابتدای جلسه، سونیا اندیش نایب رییس شورا با اشاره به اینکه شیوه نامه سرمایه گذاری که قبلا تصویب شده است رویه ای بسیار نادرست و غیر اجرایی است، گفت: اختیاراتی که به شهرداری داده شده بسیار مبسوط و بدور از نظارت شهرداری است.
شهرام دبیری اما با تاکید بر اینکه اتفاقا شیوه نامه ای که پیشتر تصویب شده است کاملا قاعده مند است، ابراز داشت: نظارت شورای شهر بر این شیوه نامه کاملا مشخص و تعریف شده است و اگر ایرادی بر این شیوه نامه وارد است می توان آن را اصلاح کرد ولی الغای کلی آن کارساز نخواهد بود.
غلامحسین مسعودی ریحان نیز با بیان اینکه گرچه کمیته سرمایه گذاری و ترکیب آن مورد انتقاد است اما شورای شهر می تواند ترکیب آن را تغییر دهد، گفت: اصلاحات لازم بر روی شیوه نامه سرمایه گذاری در کمیسیون اعمال شده و در انتظار طرح در صحن است.
وی افزود: نگاه های دولتی کاملا مانع سرمایه گذاری است و باید با جلوگیری از بروکراسی پیچیده موانع را از پیش پای سرمایه گذاران بر داریم.
با تصویب شورای شهر شیوه نامه فعلی سرمایه گذاری تا پانزدهم اردیبهشت ماه آتی جاری بوده و شیوه نامه جدید پس از تصویب در شورای شهر اجرایی خواهد شد و همچنین تبصره ۱۷ لایحه بودجه در ارتباط با ممیزی املاک توسط نیروهای موجود شهرداری تصویب شد.
در ادامه جلسه، بررسی فروش کشتارگاه صنعتی تبریز در قالب تبصره ۱۸ لایحه بودجه مطرح شد که عبدالله تقی پور در این رابطه، با اشاره به اینکه موضوع فروش کشتارگاه قبلا در کمیسیون خدمات شهری بررسی شده و کاملا با آن مخالفیم، افزود: در عین حال با واگذاری اداره آن به بخش خصوصی موافقیم.
شهین باهر؛ شهردار تبریز نیز با تاکید بر اینکه گرچه کشتارگاه تبریز کاملا برای شهرداری هزینه بر است، گفت: اما در عین حال برای سلامت مردم نباید از هزینه کرد پرهیز داشت و کشتارگاه تبریز در حال حاضر تنها مجموعه ای در استان است که ذبح دام در آن کاملا قانونی بهداشتی و شرعی است.
وی ادامه داد: با توجه به هزینه بالایی که در این مجموعه شده است حتی خصوصی سازی اداره آن هم برای شهرداری زیان بار است و علت عدم سوددهی کشتارگاه عدم جلوگیری از کشتار غیر قانونی است
سعید نیکو خصلت نیز پیشنهاد داد که با بهره گیری از متخصصین خارجی به مکانیزاسیون و افزایش بهره وری کشتارگاه اقدام کنیم.
فریدون بابایی اقدم با تاکید بر اینکه موضوع کشتارگاه یکی از نقاط کور نظارتی شورای شهر بوده است، گفت: این کشتارگاه کاملا سودده است اما تنها مشکلی که هست عدم نظارت می باشد.
وی افزود: با حفظ وضع موجود اداره کشتارگاه موافقم و پیشنهاد می کنم تبصره حذف و در قالب لایحه ای مجزا طرح شود
محرم محمدزاده نیز، وجود سرمایه گذاران و مشتریان دست به نقد کشتارگاه را نشانه سودده بودن آن دانست و یادآور شد: ضعف مدیریت در این مجموعه کاملا مشهود است.
سونیا اندیش نیز با اشاره به اینکه صحبت از سوددهی در زیرمجموعه های شهرداری کاملا ایده آل گرایانه است، خاطرنشان کرد: غیر از بنگاه دار بخش خصوصی کسی نمی تواند این مجموعه را به سوددهی برساند.
محمد اشرف نیا، با یادآوری اینکه بعد از انقلاب ثابت شد که دولت نمی تواند بنگاه دار موفقی باشد، گفت: زمان نگاه تنگ نظرانه نسبت به مسایل گذشته است و افراد متحجر و عقب مانده باید پای خود را از اعمال نظر بر روی موضوعات مختلف کنار روند. اعتماد به بخش خصوصی برای ما بسیار راهگشا خواهد بود
در نهایت، تبصره ۱۸ لایحه بودجه با رای اعضای شورای شهر حذف و تبصره جدید مبنی بر تکلیف شهرداری به تدوین لایحه ای با موضوع واگذاری نهادهای مربوط به وظایف خارج از چارچوب قانون؛ جایگزین شد.
با خروج شکور اکبر نژاد از نشست شورا؛ سونیا اندیش اداره جلسه را بر عهده گرفت و تبصره ۲۳ مبنی بر واریز در آمدهای فرا بودجه ای شهرداری به حسابی تحت عنوان حساب ذخیره؛ برای استفاده در پروژه های اقتصادی توجیه دار؛ تحت بررسی قرار گرفت که این تبصره مورد موافقت اعضای شورای شهر قرار گرفت
ایجاد شورای پژوهشی در بند ۶۷ لایحه بودجه برای مطالعات راهبردی در حوزه شهرداری با سیاست واحد و بصورت متمرکز در شورای شهر به تصویب نرسید!
