به پشتوانه تجربه ای موفق در حمل و نقل شهری؛

ایجاد وسیع‌ترین سامانه هوشمند اشتراک دوچرخه کشور در تبریز

مطابق آخرین مطالعات و تحقیقات انجام گرفته همچنین بررسی تجربه کلان‌شهر‌های دنیا، تمامی صاحب‌نظران ترافیکی، دوچرخه را به عنوان یکی از بهترین روش‌های حمل و نقل در شهر‌ها برای سفر‌های زیر ۵ کیلومتر می‌دانند.

به گزارش تبریزبیدار؛  با پیشرفت روز افزون علم و افزایش جمعیت و بزرگ تر شدن شهر ها و به وجود آمدن مادر شهر و کلانشهر ها، لزوم توجه به حمل و نقل عمومی بیش از پیش  احساس می شود، آلودگی شهر های بزرگ  و در نتیجه ارتباط مستقیم آن با سلامتی جسمانی جامعه، این را می طلبد که به فکر راه حل ساده و کم هزینه و در عین حال تاثیر گزار برای  حل این مشکل باشیم. آلودگی های زیست محیطی بشر  و برهم زدن نظم نظم طبیعت، به داخل زندگی شهری نیز کشیده شده است، کارخانه های بی در و پیکری که   آلودگی شان را باید مردم به ویژه کودکان و سالخوردگان تحمل کنند. 

کشورهای اروپایی چند دهه ای است که برای رفع این مشکل، اقدامات گوناگونی را انجام می دهند،  ترویج فرهنگ دوچرخه سواری  و دسترسی آسان به دوچرخه در همه نقاط شهر  از جمله این کارهاست، کشورهایی مانند سوئیس و فرانسه سرآمد این تجربه های موفق هستند.

در کشور ما ایران نیز، در سال های اخیر به فکر ایجاد چنین مراکزی و فرهنگ سازی در این زمینه افتاده اند، ورزش همگانی را شاید هم هزینه ترین روش پیشگیری از بیماری دانست که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد، وزارت ورزش و سازمان شهرداری،  از مهمترین نهاد هایی هستند که مستقیم با این قضیه سروکار دارند،  بی شک دوچرخه سواری نیز از  زیر مجموعه های ورزش همگانی تلقی می شود، استفاده از دوچرخه در سفر های شهری علاوه بر کاهش بار ترافیک و آلودگی، سلامتی مردم را نیز تضمین می کند. تشکیل گروههای دوچرخه سواری با شعار   طبیعت را زنده نگه داریم در سال های اخیر در تبریز رونق فراوانی یافته است.

در این میان شهرداری تبریز در نظر دارد  وسیع ترین سامانه اشتراک دوچرخه در کشور  را در شهر اولین ها بنا کند،  به همین منظور یوسفی معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تبریز با اشاره به بهره‌برداری از وسیع‌ترین سامانه هوشمند اشتراک دوچرخه کشور تا پایان سال گفت: شهر اولین‌ها شاهد یکی از بهترین سامانه‌های اشتراک دوچرخه در ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اساسی تبریز مسائل آلودگی زیست محیطیاست، افزود: مطابق آخرین مطالعات و تحقیقات انجام گرفته همچنین بررسی تجربه کلان‌شهر‌های دنیا، تمامی صاحب‌نظران ترافیکی، دوچرخه را به عنوان یکی از بهترین روش‌های حمل و نقل در شهر‌ها برای سفر‌های زیر ۵ کیلومتر می‌دانند.

 داشتن بستر مناسب  یکی از عامل های موفق در اجرای طرح های مختلف است . آذربایجان شرقی به ویژه شهر تبریز نیز بستر مناسبی برای اجرای این طرح است،   هم اکنون اگر در سطح شهر تبریز تردد کنیم شاهد استفاده مردم از دوچرخه های شخصی خواهیم بود. شهر بناب هم به عنوان شهر دوچرخه آذربایجان شهرت دارد که بیش از ۱۱ هزار دوچرخه در سطح این شهر تردد می کنند.

اشتراک دوچرخه در تبریز سابقه چندان طولانی ندارد و فقط به مدت۳ سال است که در تبریز اجرا می شود ولی در همین مدت کم،  شاهد تحول بزرگی در استفاده شهروندان از دوچرخه بوده ایم.  فلذا  سازمان حمل و نقل ترافیک شهری تبریز به پشتوانه همین تجربه می خواهد بزرگترین سامانه اشتراک دوچرخه را در شهر تبریز ایجاد کند.

گفتنی است توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در شهر های بزرگ علاوه بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا، صرفه اقتصادی نیز دارد و باعث کاهش مصرف بنزین  نیز می شود که هم اکنون کشور ما جزو وارد کنندگان بنزین در جهان به شمار می رود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *