شیادان اینترنتی بلای جان مردم؛

برباد رفته در پای عابربانک

اعتماد بی جا مردم برگ برنده کلاهبرداران تلفنی است؛ به گونه‌ای که شهروندان گاها نمی‌دانند که برای آنکه وجهی به حسابشان واریز شود، تحت هیچ شرایط، حضور آنان در پای دستگاه خودپرداز ضرورتی ندارد و واریز وجه به صورت تکمیل کردن فیش‌های واریز در داخل شعبه بانکی است.

سرویس اجتماعی تبریزبیدار؛

در کنار گسترش روز افزون کاربران اینترنت و همچنین تسهیل شدن امور عادی بشر بواسطه استفاده از اینترنت، همواره مجرمین با سو استفاده از اعتماد عمومی مردم و با تطبیق خود با ویژگی­های محیط و ابزار روز، در جهت اقدامات و اهداف مجرمانه حرکت می­کنند.در کنار سو استفاده ­ها و جرایم سایبری در حوزه اجتماعی و سیاسی، جرایم سایبری در حوزه اقتصادی پیشرفت­های قابلا توجهی به خود دیده است

هنگامی که صورت حساب از درگاه خروجی دستگاه بیرون می‌آید انگار تمام عالم بر سرت خراب می‌شود، قرار بود پولی به حسابت واریز شود اما برداشت چرا؟
حالا که متوجه شدی چه کلاه گشادی بر سرت رفته و با دستان خود سرمایه و پس‌اندازت را تقدیم آقا یا خانم کلاهبردار کردی،‌ چه می‌کنی؟ دست به دامان قاضی، پلیس و افسرپرونده می‌شوی اما خودت هم می‌دانی که چندان امیدی به بازگشت پول‌هایت نداری.

Image title

حضور فرد در پای دستگاه عابر بانک فقط و فقط برای پرداخت‌ها و برداشت وجه است و به هیچ عنوان وجهی به حساب واریز نمی‌شود و چنانچه که اکثر مالباختگان با وجود اینکه دستگاه عابر بانک در تمامی مراحل به خصوص مرحله آخر هشدار انتقال وجه از حساب آنان به کارتی دیگر را ارائه می‌دهد، اما متاسفانه وسوسه برنده شدن مبلغ قابل توجه در یک لحظه کوتاه باعث می‌شود که چشم مالباختگان هشدارهای دستگاه خودپرداز را نبیند و عملیات بانکی فرد یا افراد کلاهبردار ادامه پیدا کند.
با این حال جای سوال است که چگونه هنوز کلاهبرداران می‌توانند با وجود تمامی اطلاع رسانی‌های انجام شده؛ کلاهی میلیونی به سر مردم بگذارند و آیا زمان آن نرسیده است که مسئولان فکری به حال ساماندهی سیمکارت‌ها، زندانیان و افزایش آگاهی مردم کنند که با وجود آنکه بیش از دو سال است پلیس و سیستم بانکی کشور انواع و اقسام اطلاعیه و هشدارهای پلیسی ارائه می‌کند باز هم این شیوه مورد علاقه کلاهبرداران است و مردم فریب می‌خورند.

کلاهبرداری به بهانه برنده شدن در قرعه‌کشی 
این روش که جزو قدیمی‌ترین روش‌های کلاهبرداری است، هنوز هم قربانیان زیادی را می‌گیرد. در این روش کلاهبرداران سایت‌های قرعه‌کشی راه‌اندازی کرده و هر فردی را که به این سایت مراجعه کند، به عنوان برنده اعلام می‌کنند. سپس کلاهبرداران در تماس با قربانی خود مدعی می‌شوند او برنده صدها هزار تومان پول نقد در قرعه‌کشی شده و با گرفتن شماره کارت مدعی می‌شوند پول به حساب فرد واریز می‌شود. شیادان اینترنتی پس از چند روز با قربانی تماس گرفته و مدعی می‌شوند پول به حساب آنها واریز شده و در صورتی که پول در حساب نیست طعمه با آنها تماس گرفته تا مشکل رفع شود. 

Image title

 
هنگامی که قربانی برای بررسی حساب مراجعه می‌کند، متوجه می‌شود پولی در حسابش نیست و با کلاهبرداران تماس می‌گیرد. در این لحظه متهمان با چرب‌زبانی طعمه خود را پای دستگاه خودپرداز کشانده و به جای واریز پول به حسابشان از حساب آنها برداشت می‌کنند

۲/۵میلیون تومان در لحظه  از حسابم کسر شد

صبح که با تاکسی عازم محل کار خود بودم  یکی از مسافران در لابلای بحث های مختلف خبر از کلاهبرداری از حساب بانکی خود داد، وی که  ناراحتی و خشم از سراسر وجودش می بارید اینطور تعریف کرد که دو روز گذشته شب هنگام وقتی  در کنار خانواده بودم گوشی تلفنم زنگ خورد  گوشی را که جواب دادم یک  مرد با صدای ملایم و مهربانی بعد از سلام و احوالپرسی اعلام کرد که شما برنده جایزه سفر به کربلا و عتبات مقدسه شده اید.

مسافر مالباخته  اینطور ادامه داد که وقتی خبر برنده شدن را شنیدم هم شوکه شدم و هم خوشحال، گیج و مبهوت فقط به حرف هایش گوش می دادم . کلاهبردار پشت تلفن می گفت من از طرف رادیو جوان  زنگ زدم و هم اکنون صدای شما از طریق رادیو جوان  به صورت زنده پخش می شود، می گفت به مدت ۴۰ دقیقه با من حرف زد و چنان با اطمینان و صلابت حرف می زد که هر کس می شنید  کاملا باور می کرد،. 

مسافر بخت برگشته اینگونه ادامه داد: وقتی در میان حرفهایش گوشی را سمت پسرم گرفتم و داشتم به وی توضیح می دادم، مرد پشت خط تلفن اجازه نمی داد و مرا سرگرم حرف هایش می کرد، در نهایت گفت که یک شماره کارت عابر بانکی را برای من بفرس تا وجه  برنده شدن در مسابقه را  به حسابت واریز کنم، اول شماره کارت بانکی که موجودی ۶ هزار تومانی داشت به او ارسال کردم ولی گفت شماره دیگری بفرست این کار نمی کند برای بار دوم شماره کارت دیگری با موجودی ۱۰ هزار تومانی برایش فرستادم ولی باز هم گفت این هم کار نمی کند یکی دیگر بفرس، این مالباخته  بازنشسته  گفت شماره کارت دیگری که موجودی ۲ونیم میلیون تومانی را داشت برایش فرستادم البته قبلا گفت که در عابر بانک حاضر شو بعد شماره را بفرس تا من فورا به کارت تو واریز کنم، آن هنگام که در پای عابر بانک حاضر شدم و مراحل کاری را که گفته بود انجام دادم پیامکی به گوشی من آمد که نوشته بود مبلغ ۲/۵ میلیون تومان از حساب شما کسر گردید.

Image title

پولی که برای خرید دخترم  جمع کرده بودم  از دست دادم

وقتی این پیامک را خواندم انگار دنیا روی سرم خراب شد، آخر اندک پس اندازی بود که برایم باقی مانده بود و به دخترم قول داده بودم روز جمعه او را برای خرید به بازار ببرم، 

تا بدین جمله رسید صدایش لرزید و بغضی گلویش را فشرد، می گفت چاره ای ندارم باید از یکی از دوستانم پولی را قرض کنم تا در مقابل خانواده و دخترم شرمنده نشوم. می گفت خدارا شکر که این حادثه  ماه پیش اتفاق نیافتاد چون تمام داراییم را در یک حساب بانکی جمع کرده بودم و در فکر خرید خانه جدید بودم که اگر اینگونه می شد دیگر تمام هستی ام بر باد رفته بود.

در سال های اخیر بسیارند از این قبیل افراد، متاسفانه گستردگی فضای مجازی اطلاعات کاربردی مردم را افزایش نداده است، رسانه به عنوان آگاهی بخش در جامعه وظیفه سنگینی بر عهده دارد.

با گسترش و توسعه استفاده از کارت‌های اعتباری به جای پول نقد، روش‌های کلاهبرداری از این شیوه نوین بانکداری نیز جایگزین سرقت پول نقد از کیف دستی شده است، چرا که امروزه سارقان به خوبی می دانند که دیگر در کیف پول عابران به جز چند کارت بانکی خبری از پول نقد نیست؛ از این رو این افراد به شگردها و روش‌های عجیب و پیچیده ای متوسل می شوند که به راحتی بتوانند از اطلاعات حساب بانکی فرد مورد نظر خود اطلاع یابند، به طوری که فرد مالباخته حتی تصورش را نمی کرد که این قدر آسان و سریع فریب خورده باشد. مسلما اطلاع و آگاهی از ترفندهای این سارقین، کمک بسزایی در پیشگیری از اینگونه جرائم خواهد داشت.

کلاهبرداری از کارت های بانکی از طریق عابر بانک ها بسیار شایع است. با ترفندهایی نظیر اینکه شما در فلان برنامه تلویزیونی یا رادیویی و یا فلان قرعه کشی برنده شدید و با این شگرد فرد مورد نظر را به پای عابر بانک می کشانند و در آنجا با یکسری عملیات بانکی حساب بانکی آن فرد را خالی می کنند.حتی ممکن است خود را به عنوان مسئول خرید یک ارگان نظامی و دولتی معرفی کنند و سپس با استفاده از نا آگاهی افراد نیت شوم خود را عملی می کنند

مالباختگان چه اقداماتی انجام دهند؟

رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه شکایت در خصوص کلاهبرداری های اینترنتی و برداشت های غیر مجاز بیشترین موضوعات مطرح شده از سوی مردم بود، اظهار داشت: شهروندان قبل از هرگونه واریز وجهی دقت کنند، خرید خود را فقط از فروشگاه های دارای نماد الکترونیک انجام دهند.
وی تصریح کرد: مرکز فوریت های سایبری در طول شبانه روز آماده پاسخگویی به سوالات و خدمت رسانی به کاربران است و شهروندان با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس http://www.cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری می توانند موضوعات مهم مانند سایت‌های مجرمانه، کلاهبرداری و جرایم مشهود سایبری را در بخش «ثبت گزارشات مردمی» ثبت کنند

Image title

جرایم سایبری در آذربایجان شرقی

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی با اشاره به جایگاه آذربایجان‌شرقی در ارتکاب جرایم سایبری گفت: آذربایجان‌شرقی یکی از استان‎هایی است که جرائم سایبری در آن زیاد اتفاق می‎افتد، جرائم سایبری رایج در استان ما عمدتاً بر نشر اکاذیب، هتک حیثیت و برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی از حساب‌های بانکی متمرکز شده است.

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که امروزه کلاهبرداران از روش‌های مختلفی برای کلاهبرداری‎های اینترنتی استفاده می‎کنند، افزود: یکی از این روش‎ها شامل، ارسال نرم‌افزارهای مختلف از طریق رایانش‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی مانند کی لاگرهایی است که هم به صورت نرم افزاری و هم به‌صورت سخت‌افزاری از طریق فلش مموری و یا سایر حامل‎های داده انجام می‎شود، اما کاربران ما از این امکانات و نحوه‎ی استفاده‌ی کلاهبرداران اطلاعی ندارند و با وجود این که حاضر نیستند اطلاعات خصوصی و خانوادگی خود را به راحتی در اختیار دیگران قراردهند، اما رعایت نکردن مسائل امنیتی در برخی موارد باعث می‌شود این اطلاعات به وفور مورد بهره برداری کلاهبرداران قرار بگیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: کاربران باید تلاش کنند تا اطلاعات حداقلی در این زمینه و بسترهای مناسب دریافت کرده و با صرف زمان و هزینه، امنیت خود در فضای مجازی را حفظ کنند، در صورت وقوع جرم یا تشخیص بزه دیده‌گی لازم است تا کابران در اسرع وقت با مراجعه به یکی از شعبات دادگستری و ارائه شکوائیه نسبت به تشکیل پرونده‌های قضایی جهت رسیدگی پلیس فتا اقدام کنند.
 
وی گفت: ایمیل‎هایی که از طریق پست الکترونیکی فتا استان (az.sh_fata@police.ir ) دریافت شده و همچنین شماره تلفن ۲۱۸۸۷۵۵ (بدون نیاز به گرفتن شماره ۳ در اول آن ) نیز بسترهایی هستند که ارتباط و مشاوره‌ در خصوص جرائم سایبری و صیانت از جرائم سایبری امکان پذیر کرده و آموزش‌های لازم نیز ارائه می‎شود

Image title

۳۶۰ میلیون کارت بانکی در سراسر کشور توزیع شده است

برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی همچنان جزء بالاترین آمار جرایم سایبری کشور قرار دارد و در حال حاضر بیش از ۳۶۰ میلیون کارت بانکی در سراسر کشور توزیع شده است و در دست مردم به طور متوسط بیش از ۴ تا ۵ کارت بانکی وجود دارد ، بانک ها نقش بسیار اساسی در جلوگیری از بروز و کاهش وقوع اینگونه جرایم دارند و می توانند با پیاده سازی  آخرین استاندارد های امنیتی بستر بسیاری از سرقت ها و کلاهبرداری های صورت گرفته در این حوزه را کاهش دهد.

۳۴ درصد  پرونده های پلیس فتا تا کنون مربوط به برداشت های بانکی است

 بیش از ۳۴ درصد  پرونده های متشکله از بدو تاسیس پلیس فتا تا کنون مربوط به برداشت های بانکی است که برخی از این پرونده ها تا ۲۵۰۰ نفرمال باخته ( تنها در یک پرونده )داشته اند و این آمار بالای تشکیل پرونده ، نشان از ضرورت حساس شدن بانک ها به افزایش سطح استاندارد های امنیتی و ارتقاء سطح تعامل و همکاری با پلیس فتا را نشان می دهد که در این راستا همچنین افزایش ضریب دقت مردم در حفظ اطلاعات بانکی خود نیز مورد تاکید است.

اعتماد بی جا مردم برگ برنده کلاهبرداران تلفنی است؛ به گونه‌ای که شهروندان گاها نمی‌دانند که برای آنکه وجهی به حسابشان واریز شود، تحت هیچ شرایط، حضور آنان در پای دستگاه خودپرداز ضرورتی ندارد و واریز وجه به صورت تکمیل کردن فیش‌های واریز در داخل شعبه بانکی است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *