به گزارش تبریز بیدار ، احمدعلیرضا بیگی ، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر اظهار کرد: آزادراه سهند به تبریز از اول به عنوان بزرگراه طراحی شده بود و ما نیز سعی به اتمام آن به صورت بزرگراه بودیم.
وی افزود: البته اگر زلزله اهر-ورزقان رخ نمیداد، پروژه آزادراه سهند به تبریز در دوره استانداری بنده به اتمام میرسید ولی به علت این حادثه، تمام تمرکز خود را به تبعات ناشی از زلزله گذاشتیم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس خاطرنشان کرد: با به کار آمدن دولت یازدهم، منابع اعتباری لازم برای اتمام این پروژه تامین نشد و پروژه را از حالت بزرگراهی به آزادراهی تبدیل کردند.
وی اضافه کرد: با تبدیل پروژه از بزرگراهی به آزادراهی، علنا به یک پروژه سرمایهگذاری تبدیل شد تا به تبع آن مردم به خاطر تردد هزینه پرداخت کنند.
بیگی با اشاره به اینکه این تبدیل در پروژه منجر به تغییر نقش پیمانکار به سرمایهگذار جهت تامین مطالبات خود شد، افزود: در یک پروژه سرمایهگذاری باید دولت اندک آوردهای داشته باشد ولی متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم نتوانست چنین آوردهای را هم تامین کند که به همین منظور اختلاف اصلی بنده با وزیر سابق راه و شهرسازی و آقای پزشکیان سر همین موضوع بود.
وی با بیان اینکه وزیر جدید راه و شهرسازی یک فرد جهادی و عملگراست، گفت: در جلسات متعدد از آقای اسلامی اتمام این پروژه را درخواست کردیم و وی نیز قول رسیدگی و اتمام آن را دادهاند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد پروژه انجام گرفته است و قرار بر ساخت و اتصال دو دره به همدیگر است که به همین منظور پل اتصالی طراحی شده و سفارش داده خواهد شد.
مسوولان استانی از همان ماههای اولیه مکانیابی شهر سهند، ایجاد راه دسترسی کوتاهتر بین این شهر و تبریز را در دستور کار خود قرار دادند اما این مسئله زمانی با جدیت دنبال شد که در جریان سفر سوم هیأت دولت به استان احداث بزرگراه تبریز ـ سهند به تصویب رسید و با توجه به نیاز مبرم به این مسیر بلافاصله پس از اتمام مراحل مطالعاتی کارهای اجرایی آن آغاز شد.
با احداث این آزاد راه مسیری که شهروندان فاصله بین تبریز ـ سهند را در شرایط عادی در حدود نیم ساعت تا سه ربع ساعت طی میکنند به حدود ۱۰ دقیقه تقلیل خواهد یافت. ضمن اینکه با انتقال بخشی از تردد به این مسیر از ترافیک مسیر تبریز ـ آذرشهر نیز کاسته خواهد شد.
آزاد راه تبریز ـ سهند با ۲۲ کیلومتر در دو قطعه و به صورت چهار بانده در حال اجراست که ساخت قطعه اول آن به طول هفت کیلومتر از سمت شهر جدید سهند از سال ۸۹ و قطعه دوم آن با ۱۵ کیلومتر طول از سمت تبریز در سال ۹۰ آغاز شده است.
پروژهای که گفته میشود با بهرهبرداری از آن ساکنان سهند در کمتر از ۱۰ دقیقه به تبریز خواهند رسید و با توجه به عدم وجود مراکز بهداشتی ـ درمانی، آموزشی، رفاهی ـ تفریحی و … در این شهر، ساکنان آن خواهند توانست به این امکانات اولیه دسترسی داشته باشند اما متاسفانه تاکنون وعده و وعیدهای مسوولان در این رابطه به تحقق نرسیده است.
این پروژه یکی از طرحهای عمرانی نیمهتمام مهم استان است که بیش از ۱۳ سال از آغاز احداث آن سپری میشود و مردم منطقه منتظر تحقق این رؤیا هستند ولی هنوز خبری از تحقق آن نیست و در آستانه انتخاباتها بیشتر یاد مسوولان میافتد.
طولانی شدن این پروژه در بیش از یک دهه گذشته به یکی از دغدغههای اصلی مردم و مسئولان آذربایجان شرقی در حوزه حملونقل تبدیلشده است.
گفتنی است یکی از مصوبات دولت یازدهم در سفر استانی به آذربایجانشرقی، تصویب اعتبار، ساخت و تکمیل آزاد راه تبریز ـ سهند بود و مسئولین دولتی بارها تاریخ اتمام این پروژه را اعلام کرده بودند.
اسماعیل جبارزاده استاندار اسبق آذربایجانشرقی در سال ۹۴ در جمع فرمانداران با اشاره به مصوبات سفر استانی دولت درباره این پروژه گفت: آزاد راه تبریز ـ سهند تا پایان سال ۹۵ افتتاح خواهد شد.
رییس جمهور نیز در نشست خبری خود در سفر به تبریز بر همین موضوع تاکید کرده و از اتمام این پروژه تا پایان سال ۹۵ خبر داده بود.
آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی اردیبهشت سال ۹۳ طی بازدید از شهر جدید سهند، از تکمیل آزاد راه سهند ـ تبریز با مشارکت این شهر ظرف مدت یک سال خبرداده بود.
با توجه به وعده آخوندی، اردیبهشت سال ۹۴ و در جریان سفر استانی دولت به آذربایجانشرقی، باید شاهد قیچی خوردن روبان افتتاح این پروژه میبودیم اما عملاً نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه وعده اتمام این پروژه به پایان سال ۹۵ موکول شد.
