سرویس شهری تبریز بیدار / بهزاد شهلاچشم
بسیاری از مدیران شهری تبریز، وعده می دادند که اگر تبریز به توسعه برسد، ما می توانیم مشکلات را حل کنیم و به عدالت برسیم!
اکنون، تبریز به توسعه رسیده است! اما نه توسعه متوازن و مبتنی بر عدالت!
تبربز، به توسعه ناعدالتی رسیده است و وضعیت حاشیه نشینی، در مرحله ی خطرناکی قرار دارد(وضعیتی که در طول بیش از ۵۰ سال پدید آمده و تبدیل به پیچیده ترین مشکل و معضل شهر شده است!)
اما ما مسأله ای به مراتب بدتر و خطرناکتر در این شهر داریم! مسأله ای به نام “بحرانِ مدیریت”
جالب است که همین مدیریت شهری، عامل توسعه حاشیه نشینی را؛ مردم و متخصصان حوزه شهری می پندارد!؟
مدیریت شهری تبریز باید پاسخگوی ایرادات ذیل باشد، تا مشخص گردد که مقصّر اصلی توسعه حاشیه نشینی چه کسی بوده است…!
ایراد اول: در سال ۸۷ به موجب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، مقرّر گردیده بود که مناطق حاشیه نشین در محدوده قانونی شهر قرار بگیرند، ولی این مهم انجام نگردید! و در سال ۹۵ با ورود شورای عالی معماری و شهرسازی به قضیه، مصوب گردید که این مناطق در محدوده طرح جامع قرار گیرند! و تا آن زمان، اعضای شورای شهر و شهرداری با تمام قدرت و توان در مقابل به رسمیت شناختن و خدمات دهی به این مناطق ایستاده بودند!
ایراد دوم: طرح بازآفرینی شهری را بی سر و صدا کنار گذاشتید و اجرا نکردید! طرحی که قرار بود بافت فرسوده شهر را بازآفرینی کند و مسکن هایی برای زیست چندین هزار خانوار باشد! اما نتوانستید حریف سلاطین و رانت های مسکن شوید زیرا که صرفه اقتصادی سازندگان مسکن، مهم تر از نیاز و تقاضای محرومان و نیازمندان بود!
ایراد سوم: طبق وعده های انتخاباتی(دوره قبلی)، قرار بود کمیته ویژه رسیدگی به حاشیه نشینی تشکیل گردد و ردیف بودجه مناسبی در برنامه پنج ساله تعریف شود، اما هیچ کدام از وعده ها محقق نگردید!
در طول این پنج دهه، حتی اگر یک قدم (هر ساله) به سوی رفع حاشیه نشینی برداشته می شد، بسیاری از مشکلات رفع میگردید!
مردم و متخصصان شهری، مقصر نیستند!
این مدیریت شهری است که نه حرف و درد مردم را میشنود و نه حرف متخصصان را…
طبق ماده ۲۸ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع شهر تبریز، مورخه ۱۳۹۵/۰۹/۱۵ و ابلاغ آن به استاندار و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی، مقرر گردیده است که مشاور طرح با هماهنگی شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان نسبت به تعیین دقیق مناطق مذکور [بافت ناکارامد شهری-حاشیه نشینی] در سند کاربری اراضی پیشنهادی طرح اقدام و اسناد دقیق و شفاف حاوی احکام و الزامات کلی طرح جامع را در مناطق مذکور، در انطباق کامل با طرح جامع تهیه نماید. بدیهی است که این سند، به عنوان طرح فرادست مبنای اقدامات بازآفرینی شهری در محدوده های مذکور خواهد بود!
