سرویس شهری تبریز بیدار/ خیابان شریعتی تبریز در هسته مرکزی و تاریخی این کلانشهر به پیاده راه تبدیل میشود. این خبری بود که چندی قبل شهردار منطقه ۸ تبریز اعلام کرد.
علی مدبر با بیان این مطلب اضافه کرد: این طرح حداکثر تا یک سال آینده عملیاتی می شود و در امتداد آن معابر پیاده راهی حوزه استحفاظی شهرداری منطقه نیز توسعه خواهد یافت.
وی مدعی است این پروژه در جهت کاهش حجم چشمگیر خودرویی و تبخیر ترافیکی در مرکز شهر صورت می گیرد.
پروژه تبدیل خیابان به پیاده راه در تبریز مسبوق به سابقه بوده و بررسی فرجام آنها می تواند در آسیب شناسی پروژه های بعدی موثر باشد.
بازخوانی تجربه سنگفرش شهریار
سال ۱۳۷۸ بود که خیابان شهریار در منطقه ولیعصر تبریز تبدیل به سنگفرش و عابرگذر شهریار شد؛ این تغییر مزایا و معایبی را به ارمغان داشت.
بر اساس اظهارات اصناف این خیابان احداث این سنگفرش نزدیک به ۲ سال به طول انجامید.

آرام سازی یا ایجاد مانع؟
یکی از اصناف طلافروش خیابان سنگفرش تبریز در گفتگو با خبرنگار تبریزبیدار رضایت خود را از سنگ فرش شدن خیابان شهریار اعلام داشته و می گوید: بعد از سنگ فرش شدن این خیابان، اینجا از حالت پارکینگ بودن خارج شد و دیگر شاهد شلوغی ماشین های غیر اصناف نیستیم. این مساله برای اصناف خیلی خوب شد.
در ادامه آقای جواهرساز یکی از اعضای هیئت امنای سنگ فرش ولیعصر در پاسخ به اظهارات این مغازه دار، به مسأله کمبود جا برای پارک ماشین های مشتریان اشاره کرده و اظهار می دارد: پارکینگ خیابانی اینجا را حذف کردند و گفتند از پارکینگ میلاد نور استفاده کنید؛ در حالی که این پارکینگ برای اصناف این پاساژ کفاف نمیدهد.
وی احداث سنگ فرش در ولیعصر را خودسرانه و بدون جلب نظر اصناف دانسته و می گوید: باید در تبدیل خیابان شهریار به سنگ فرش، از اصناف این محل نیز نظر خواهی می کردند و شهرداری این کار را نکرد. ما همان زمان مخالفت خود را اعلام داشتیم. حتی برخی نمایندگان مجلس بازدید میدانی کرده و گفتند مشکل را حل میکنیم، ولی بعداً به ما خبر رسید که مسأله سنگفرش از چند جا امضا خورده و امکان لغو آن وجود ندارد.
وی از تبدیل شدن محل به پاتوق جوانان گلایه کرده و می گوید: اینجا مرکز خرید است نه پاتوق جوانان؛ باید محلی برای تفریح جوانان در نظر گرفت تا محل کسب به محل تفریح تبدیل نشود. ما آن زمان این مطلب را به مسئولین شهرداری آن زمان رساندیم ولی توجهی نکردند.
آقای جواهرساز ادامه می دهد: در صورت آتش گرفتن یکی از مغازه یا خانه ها در این محل، آتش نشانی نمی تواند به سهولت وارد این سنگفرش بشود و ماموران آتشنشانی باید بدون ماشین وارد این محوطه شوند. همچنین در صورت نیاز به آمبولانس، این ماشین نمی تواند وارد این محوطه شود.
اولویت ها رعایت نشده
وی در مورد پیشنهادات ارائه شده توسط اصناف نیز توضیح می دهد: شهرداری به جای پول خرج کردن برای المان ظاهری، در محل پارکینگ احداث کند اما اولویت ها را رعایت نکرده اند ما راضی هستیم که خودمان نیز هزینه خرج کنیم تا فضای ظاهری اینجا بهبود پیدا کند ولی شهرداری فقط گاهی برای فضای سبز اینجا گل بنفشه می کارد و چراغ های نامتناسبی برای این فضا به کار می برد.

در ادامه موضوع را با یکی دیگر از اصناف این سنگ فرش مطرح می کنم؛ او بحث حذف ترافیک ماشین ها را مطرح کرده و می گوید: ما اوایل مخالف سنگ فرش شدن اینجا بودیم ولی بعدا موافق شدیم. از محاسن این کار حذف شدن ترافیک ماشین ها از این گذرگاه بود.
وی می افزاید: احداث سنگ فرش کار خوبی است به شرط اینکه محوطه زیبایی در این سنگ فرش ایجاد شود. در حالی در اینجا هیچگونه خدماتی که در سنگ فرش های اروپا و برخی کشور ها دیده می شود، ارائه نشد. حوض ها و باغچه های این سنگ فرش به حالت ابتدایی است و رسیدگی به آن توسط مسئولین مربوطه صفر است. فواره های حوض ها خراب شد و کسی رسیدگی نکرد.

طعنه یک گردشگر اروپایی به مدیریت شهری تبریز
این مغازه دار با اشاره به خاطره ای که آبروی تبریز را برد، می گوید: سال قبل توریستی به اینجا آمده بود؛ او از اسم سنگ فرش گذاشته شده روی این خیابان تعجب کرد و به من با لحن کنایی گفت «واقعا سنگ فرش مدنظر شما اینه؟»
او بر لزوم مطالبه گری شهرداری از پیمانکار مربوطه تاکید کرده و می گوید: شهرداری باید روی سیما و منظر سنگ فرش نظارت داشته باشد و در صورت کوتاهی، شرکت مربوطه را توبیخ کند.
آنچه در انتظار خیابان شریعتی است
با بررسی میدانی فرجام سنگفرش ولیعصر، سمت خیابان شریعتی که سرنوشت مشابهی در انتظار آن است، می رویم.
خیابان با وجود یک طرفه بودن، بازهم مثل قبل شلوغ و پر سر و صداست و حتی هشدارهای کرونایی هم در کاهش تردد تاثیری نگذاشته است.

حرف تکراری به وسعت ۴۵ سال
آقای شهسواری ۵۳ سالی می شود که در این محل به کسب و کار مشغول است؛ او با شنیدن خبر سنگ فرش شدن خیابان شریعتی به خبرنگار می گوید: ۴۵ سال است که قرار است این کار را بکنند اما هنوز نتوانسته اند.

چندرغاز از درآمد کلان شهرداری به شریعتی نمی رسد
وی مزایای سنگ فرش شدن این محل را بیشتر از معایب آن دانسته و می گوید: این طرح بر میزان فروش تاثیر مثبتی خواهد داشت، همچنین از شر جولان اراذل و اوباش راحت می شویم.
این مغازه دار با انتقاد از عدم نظارت کافی بر تردد افراد لاابالی در محل می گوید: خانواده ها نمی توانند از این خیابان با خیال راحت عبور و مرور کند اما اگر سنگ فرش احداث شود وضعیت بهتر می شود البته در این صورت مساله پارک ماشین نیز پیش می آید.
وی گله مندانه اظهار می دارد: درآمد شهرداری منطقه ۸ از همه شهرداری ها بیشتر است ولی حتی چندرغاز هم برای این منطقه خرج نمی کند و سرمایه گذاری ها روی منطقه ای مانند باغمیشه با احداث مجسمه های گرانبها انجام می شود.
کافه های مختلط سوغات سنگفرش داش ماغازالار
آقای شهسواری به تجربه دیگر احداث سنگفرش در نزدیکی این منطقه اشاره کرده و می گوید: با وجود هزینه های زیاد در محله داش ماغازالار (مغازه های سنگی)، محل تبدیل به تردد افراد مساله دار و جولان کافه های مختلط شده است؛ همچنین حوض های آنجا تبدیل به زباله دانی افراد بی فرهنگ شده است. البته این موضوع تقصیر شهرداری نیست و به فرهنگ افراد مربوط است.
از شر موتورسیکلت های هنجار شکن راحت می شویم
فرزند این کاسب خیابان شریعتی بعد از شنیدن حرف های پدر خود، گله مندانه می گوید: آلودگی صوتی و تردد غیر قانونی موتورسیکلت ها در پیاده رو این خیابان ما را اذیت می کند و اگر سنگ فرش احداث شود این مساله نیز حل می شود؛ حتی می توان برای رفت و آمد موتورسیکلت ها جای مشخصی در این سنگ فرش تعیین کرد.

وی ادامه می دهد: در مورد پارکینگ نیز باید بگویم قرار نیست که هر شخصی برای خرید کردن، ماشین خود را به این خیابان بیاورد؛ بهتر اینست که اشخاص با وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد کنند.
در ادامه به یکی از اصناف کفش فروش در این خیابان می رویم؛ آقای صباغبا شنیدن مسأله سنگ فرش شدن خیابان شریعتی، مخالفت خود را با این کار اعلام کرده و می گوید: زمانی که این خیابان دوطرفه بود فروش ما بیشتر از الان بود ولی بعد از یکطرفه شدن فروش ما با افت مواجه شد. اگر اینجا تبدیل به سنگ فرش شود، فروش نه تنها افزایش نمی یابد بلکه کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از اصناف نیز درباره همین موضوع، نظر مثبت خود را مشروط به حاکم شدن آرامش در این محل دانسته و می گوید: از صبح تا شب چند صد موتورسیکلت از این پیاده رو رد می شود و امنیت و آرامش را هم از اصناف و هم از رهگذاران می گیرد.

آقای محسنی به اتفاقات مختلف به وقوع پیوسته در این خیابان اشاره کرده و اظهار می دارد: این موضوعات به فرهنگ مردم مربوط است؛ خودشان باید فرهنگ دوبله پارک نکردن اتومبیل یا نریختن زباله در جوی آب یا بسیاری از مسائل دیگر را دارا باشند.
پی نوشت: تصاویر مربوط به هفته قبل و پیش از بارندگی ها می باشد.
گزارش از امیررضا فرامرز
تنظیم: صابر عیسی پور
