به گزارش تبریز بیدار ، علیرضا صلواتی، مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ورود تکنولوژی قطار سریعالسیر جهان به کشور با اجرای پروژه قطار سریعالسیر تهران – قم – اصفهان گفت: تربیت کارشناسان خبره ریلی و بومیسازی جدیدترین فناوریهای حمل و نقل از جمله مهمترین مزیتهای ورود این فناوری به کشور به شمار میرود.
وی با اشاره به سابقه پروژه قطار سریعالسیر در کشور اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه از سال ۸۴ آغاز شده اما از سال ۱۳۹۸ و با نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این پروژه سرعت قابل توجهی به خود گرفته و تلاش میشود که با اجرای هرچه سریعتر آن، اقدامات جدی در این خصوص صورت گیرد.
صلواتی ادامه داد: از مزیتهای این پروژه میتوان به جابجایی حدود ۱۶ میلیون مسافر و همچنین کاهش مدت زمان سفر از ۶ ساعت با قطار معمولی به حدود ۱۰۰ دقیقه اشاره کرد.
مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه متأسفانه صنعت راهآهن در ایران بسیار قدیمی بوده و به این دلایلی آن چنان که باید، مورد استفاده مردم قرار نمیگیرد، ادامه داد: با محوریت شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، باید تلاش کنیم که فناوریهای جدید به حوزه قطار سریعالسیر ایران وارد شده و در این حوزه به تکنولوژیهای روز دنیا مسلط شویم.
وی با بیان اینکه پس از احداث قطار سریعالسیر تهران – قم – اصفهان، رویکرد به سمت احداث شبکه قطار سریعالسیر در کشور جهت پیدا میکند، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم که طراحی شبکه قطار سریعالسیر کشور پس از تهران – اصفهان، در مسیرهای تهران – مشهد، اصفهان – شیراز، تهران – تبریز و شیراز و سپس شهرهای یزد و بوشهر، اراک و اهواز انجام شده و شبکه قطار سریعالسیر و برقی کشور شکل میگیرد.
صلواتی گفت: قرار است که با احداث پروژه قطار سریعالسیر، ابتدا شمال تا مرکز کشور به تکنولوژی بهروز قطار سریعالسیر مجهز شوند و پس از آن، سایر خطوط ریلی سریعالسیر شامل تهران-مشهد، اصفهان-شیراز و تهران- تبریز عملیاتی شود.
وی گفت: تکنولوژی ساخت راه آهن در کشور به ۸۰ سال پیش باز میگردد اما عدم ارتقای زیرساختهای لازم ، فرسودگی بخشی از ناوگان موجود، هزینههای بالای تعمیر و نگهداری زیرسازی، روسازی، ساختمانها و ابنیه موجود و به سبب تحریمهای کمرشکن، اشکالات و هزینه های فراوانی را به صنعت حمل ونقل ریلی تحمیل کرده است.
انتهای پیام/
