حجت الاسلام نظری در گفتگو با تبریزبیدار؛

انتظار یعنی اعتراض به وضع موجود

حجت الاسلام نظری گفت: انتظار یعنی آماده شدن برای اهداف پیامبران و امامان و اعتراض به وضع موجود.

حجت الاسلام مجتبی نظری در گفتگو با تبریز بیدار ، با تأکید بر اینکه مهدویت از امور فطری بوده و در تاریخ بشر و در تمام ادیان بوده است، اظهار داشت: مهدویت حتی در ادیان غیرتوحیدی با نام آخرالزمان مطرح می‌شود.

وی ضمن برشمردن وظایف منتظران گفت: اولین وظیفه آنها اینست که از ادبیات مهدویت دفاع کنند. اگر از این ادبیات دفاع نشود واژه ها پژمرده می‌شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: یکی از این واژگان غیبت است. نمی‌گویم کلمه امام غائب را به کار نبریم اما این کلمه غائب در مقابل کلمه حاضر نیست بلکه این غیاب در مقابل ظهور است. یعنی امام حاضر است و ظاهر نیست.

حجت‌الاسلام نظری افزود: از دیگر واژگان انتظار است. انتظار در ذهن بعضی ها اینطور است که بنشینی تا امام زمان(عج) ظهور کند اما این معنای تحریفی است. انتظار در فرهنگ شیعه محرک است نه مخدر.

انتظار یعنی اعتراض به وضع موجود

وی با اشاره به اینکه انتظار یعنی آماده شدن برای اهداف پیامبران و امامان و اعتراض به وضع موجود گفت: انتظار یعنی می‌خواهیم قرآن و سنت را در جامعه منتشر کنیم. آن کسی که منتظر است قرآن را ختم کند آیا می‌ایستد؟ نه ! او باید قرآن را برداشته و بخواند.  

این کارشناس مسائل دینی افزود: انتظار یعنی حرکت کردن. امام زمان(عج) به مثال شجره طیبه و قرآن است. باید در مورد ادبیات مهدویت افکار مردم لایروبی صورت بگیرد. همچنین مباحث اصلی و فرعی رعایت شود. 

اصل جهاد تبیین در عقاید شیعه است

وی با تاکید بر اینکه جهاد تبیین فقط به مسائل سیاسی محدود نمی‌شود اظهار داشت: اصل جهاد تبیین، تبیین عقاید شیعه است و شاخه های اصلی جهاد تبیین مبانی معرفتی و اولویت دهی آنها است. 

وی ادامه داد: بعضی مباحث وجود دارد که اصلا نیازی به طرح آن وجود ندارد؛ مانند اینکه آیا امام زمان(عج) ازدواج کرده یا نه! ثمراه این بحث کجا ظاهر خواهد شد؟

تخریب مهدویت با تطبیق

حجت الاسلام نظری تصریح کرد: امام زمان(عج) را در خواب دیدن، این همه حجم از تعریف خواب ها، دم زدن ها، راه انداختن سید یمانی و خراسانی و تطبیق دادن ها، مهدویت را خراب کردن است.

وی با اشاره به اینکه در بحث مهدویت باید مباحث اصلی و امامت جلو انداخته شود گفت: همانطور که حضرت علی(ع) می‌فرماید سوالات تعنتی را کنار گذاشته و سوالات تفقهی بپرسید، در بحث مهدویت نیز باید مباحث اصلی و امامت را جلو بیندازیم. نه اینکه جمکران را آنقدر مطرح کنیم که بحث امامت به حاشیه برود. باید از مسجد جمکران بحث امامت را مطرح کنیم نه اینکه خدایی نکرده دشمن بیاید و از اینجا سوءاستفاده کند. 

وی افزود: ارتباط امام زمان(عج) با آن مرکز و سیره مستمره علما با آن مرکز برای ما بهترین دلیل است که با آنجا ارتباط داشته باشیم ولی جمکران باید برای جامعه شعور را ترویج کرده و امامت را تبیین کند. جمکران باید در سایه امامت ، ولایت فقیه را تبیین کند.

عقبه ولایت فقیه، مهدویت است

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه با بیان اینکه باید اثبات شود که عقبه ولایت فقیه مهدویت است گفت: فروعات را جلو انداختن و اصول را عقب انداختن یعنی دنده عقب رفتن.

وی بر ضرورت طرح بحث مهدویت تاکید کرده و تصریح کرد: مهدویت مکمل نرم افزار هدایت جهان است. خداوند توسط پیامبر قرآن و عترت را فرستاده و در عترت امام زمان(عج) را مطرح کرده است. ما باید امام زمان(عج) و مهدویت را بسیار شفاف مطرح کنیم.

نماد ها از اندیشه ها پیشی نگیرند

حجت‌الاسلام نظری بیان کرد: شاخصه اسلام ناب مهدویت است، بحث پایان تاریخ با مهدویت است. باید مراقب باشیم نماد ها از اندیشه ها پیشی نگیرند.

وی به عملیات دشمن علیه امام زمان(عج) اشاره کرده و گفت: مردم باید عملیات دشمن درباره امام زمان(عج) را بدانند. چقدر فیلم و کلیپ و بازی در این خصوص ساخته اند. چقدر هجوم همه جانبه در ماهواره و فضای مجازی وجود دارد.

زبان و نگاه یک منتظر، عادلانه است

این کارشناس مسائل دینی به دیگر وظیفه منتظران امام زمان اشاره کرده و گفت: منتظران در وهله اول باید در فردیت خودشان منتظر امام زمان(عج) بمانند. زبان منتظر امام زمان(عج) باید عادلانه حرف بزند و چشم منتظر امام زمان(عج) باید عادلانه نگاه کند.

وی ادامه داد: در وهله دوم خانواده ها باید منتظر باشند که این مقدمه ای برای جامعه منتظر باشد. از شاخصه های جامعه منتظر معرفت است. این یک آسیب است که الان در جامعه ما معرفت نمی درخشد،

حجت الاسلام نظری با تاکید بر اینکه مردم در جامعه منتظر باید امیدوار زندگی کنند اظهار داشت: متاسفانه به امید حمله می‌شود البته مشکلات اقتصادی باید حل شود.

وی افزود: از خودتان تعادل سازی نکنید. مردم از ارزش هایشان دفاع خواهند کرد. این حرف مردم حق است که اگر جامعه منتظر است حاکمان نیز باید عادل باشند. 

رابطه جامعه منتظر با فساد؟

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مردم حق دارند این سوال را بپرسند که چرا این همه فساد در کنار دریا ها درست شده بود و الان خراب می‌شود؟ چرا این همه فساد های مالی وجود داشت و کنترل نمی شد؟ چرا این همه ربا و حقوق های نجومی وجود داشت؟ مردم حق دارند که از حاکمان درخواست کنند که چرا این فساد ها صورت گرفته است؟ یا چرا در جامعه اسلامی یک نفر چهار میلیون حقوق می‌گیرد و یک نفر چهل میلیون؟

حجت‌الاسلام نظری خاطرنشان کرد: ظلم یک عده به اعتقادات مردم هم لطمه می زند. مردم از امام زمان(عج) و امام حسین(ع) جدا نشده اند. 

وی با تاکید بر اینکه منتظران در انتظار منتظر صلح، صفا، عقلانیت و عدالت هستند گفت: آمدید در جمهوری اسلامی قانون نوشتید که فرزند هیئت علمی می‌تواند پزشکی سیستان بلوچستان را بزند اما کنار پدرش زندگی خواهد کرد. این حکم اگر ظالمانه بود چرا ۳۰ سال ظلم کردید و اگر عادلانه بود چرا پاک کردید؟ 

دم زدن از انتظار یعنی خدمت به مردم

 حجت‌الاسلام نظری ادامه داد: سردار سلیمانی می‌گوید من خودم را برای مردم نذر کرده ام. کسانی که از انتظار دم می زنند خودشان را نذر مردم کرده و به آنها خدمت کنند.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *