معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز:

همکاری با صنعت برای بازاریابی محصولات دانش بنیان

نشست خبری جلال شیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز به‌مناسبت هفته‌ی پژوهش با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش تبریزبیدار ،جلال شیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با بیان اینکه دانشگاه تبریز در آخرین رتبه بندی وزارت علوم در بین دانشگاه های سراسری کشور در حوزه پژوهش رتبه ۶ و در بین کل دانشگاه ها رتبه ۹ را داشت، افزود: در اثرگذاری اقتصادی بین دانشگاه های جامع رتبه ششم را کسب کردیم و در حوزه های موضوعی وضعیت رتبه بندی خوبی داریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز به کسب مقام اول دانشگاه در رتبه بندی حوزه علوم اجتماعی اشاره کرد و گفت: دانشگاه تبریز در رشته آب نیز در سطح کشور رتبه یک را از آن خود کرده است.

شیری با اشاره به افزایش کمی شرکت های دانش بنیان و توسعه فیزیکی و کیفی پردیس علم و فناوری دانشگاه، خاطرنشان کرد: برای تحقق شعار سال با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، مجموعه معاونت پژوهش و فناوری، ساختار نظام جامعه، صنعت و دانشگاه را ایجاد و اقدامات مختلفی را در این زمینه انجام داده است.

تاسیس مدرسه اشتغال در دانشگاه

وی تاسیس مدرسه اشتغال با همکاری اداره‌ی کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در دانشگاه تبریز را از جمله اقدامات در این راستا ذکر کرد و گفت: دوره هایی برای دانشجویان یا فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می شود و کسانی که با موفقیت ارزیابی ها را تمام کنند، مستقیما جذب این مدرسه می شوند و در این راستا صد نفر جذب شده اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزدر خصوص بحث ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت نیز افزود: یکی از مشکلات ما و سایر دانشگاه‌ها در این طرح، برقراری اعتماد کامل بین دانشگاه، جامعه و صنایع است تا در اثر برقراری این اعتماد، ورود دانشگاه به نظام حل المسائلی مشکلات جامعه و صنعت تحقق پیدا کند. یکی از اقدامات ما تشکیل کمیته‌ی ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت در داخل دانشگاه و همچنین تشکیل دفاتر ذیل این کمیته در دانشکده‌ها است که ما از این طریق می‌خواهیم سطح فناوری را از حوزه‌ی ستادی به سطح دانشکده‌ها و در نتیجه به تمامی گروه‌های آموزشی در دانشکده‌ها برسانیم تا ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت از سطوح دانشکده‌ها آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۵۰ طرح در بحث ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت اجرا شده و به مراحل نهایی رسیده است. این طرح‌ها که تحت ‌عنوان طرح‌های کارفرمایی نامیده ‌می‌شوند، شامل موضوعات مختلفی از جمله زیست محیطی، علوم اجتماعی و فرهنگی، نفت و پالایشگاه، منابع آبی، کشاورزی، دامپزشکی و… هستند که بعد از اعلام نیاز از سوی کارفرمای طرح، با همکاری دانشگاه منتج به نتیجه شده است.

دانشجویان خارجی سفیران فرهنگی ایران در کشورهای خود

شیری با اشاره به امضای تفاهم نامه های متعددی بین دانشگاه تبریز و کشور همسایه و جذب داشنجویان خارجی، گفت: سعی داریم با کیفیت آموزش و پژوهشی مناسب میزبان این دانشجویان باشیم چرا که این دانشجویان سفیران فرهنگی ما در کشور خود خواهند بود و شایان ذکر است که ۱۴۰۰ دانشجوی خارجی فعال در دانشگاه تبریز مشغول تحصیل هستند و امسال ۲۲۰۰ تقاضای پذیرش داشتیم که بررسی شدند و ۸۰۰ نفر پذیرش شدند.

وی به جایگاه دانشگاه تبریز در حوزه نشر و علم سنجی اشاره کرد و افزود: در تمام حوزه های موضوعی کتاب هایی به قلم محققان دانشگاه و حاصل کار دانشجویان داریم و تا کنون ۲۱۷۰ مورد مقاله در پایگاه های معتبر منتشر شده است و کتب انتشار یافته نیز نزدیک به ۲۰ عنوان توسط انتشارات دانشگاه تبریز و نشر دانشگاهی چاپ شده است.

تلاش برای ارتقای دیپلماسی علمی

وی درباره تقویت پژوهش‌های بین رشته‌ای و اهتمام ویژه برای انجام تحقیقات بین رشته‌ای ادامه داد: یکی از اهداف کلی دانشگاه تبریز در این برنامه‌ی راهبردی، تقویت پژوهش‌های بین رشته‌ای و اهتمام ویژه برای انجام تحقیقات بین رشته‌ای است و برنامه‌ی بعدی ما نیز عبارت است از ارتقای دیپلماسی علمی و تلاش برای بین المللی کردن دانشگاه. ایجاد ساختار نظام‌مند ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت و همچنین افزایش کمی و توسعه‌ی فیزیکی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان و پردیس علم و فناوری از دیگر اهداف در این برنامه‌ی راهبردی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در این دانشگاه را ۳۳ شرکت برشمرد و گفت: رسالت اصلی دانشگاه حمایت و رشد این شرکت ها است و در این راستا دو رویکرد درون دانشگاهی و برون دانشگاهی برای تولیدات شرکت ها دارد.

همکاری با صنعت برای بازاریابی محصولات دانش بنیان

شیری خاطرنشان کرد: همپا با شعار سال ۱۴۰۱، دانشگاه قانونی مصوب کرد که محصولات مورد استفاده دانشگاه به شرطی از بیرون تهیه شود که مشابه آن در دانشگاه تولید نشود و همچنین برای بازاریابی محصولات دانش بنیان در خارج از محیط دانشگاهی، با صنعت همکاری شود، مراکز تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی نیز نیازسنجی بازار را از تولیدات دانش بنیان دانشگاهی بررسی کنند و فقط وظیفه تولید کیفی محصول را نداشته باشند.

وی بر الزام ورود اساتید دانشگاه به طرح جامعه‌ و صنعت تاکید کرد و گفت: یک دوره ۶ ماهه فرصت مطالعاتی برای اساتید برنامه ریزی شده است تا کلیدی برای نقطه شروع ورود آنها به صنعت باشد و اعتبارات ویژه ای برای اساتیدی که وارد طرح های صنعتی شوند در نظر گرفته شده است .

شیری در تشریح اقدامات دانشگاه در جهت ارتقای سطح دیپلماسی علمی دانشگاه تبریز گفت: اولین اقدام ما در خصوص بین المللی کردن دانشگاه، درخواست از معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم برای ایجاد دفتر جهت قطب شدن دانشگاه تبریز در این موضوع است تا بتوانیم بازار مشترکی را تعریف و ایجاد کنیم.

وی افزود: افق دید سه ساله‌ای با کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و ازبکستان تعریف کرده‌ایم و از نظر طرح‌های فعال اجرایی نیز بیش از ۶۵ طرح فعال مشارکتی علمی در حال اجرا است. فراخوان شمس تبریزی، ۴۵ طرح پزشکی و علوم غیرپزشکی، اعطاء نشان بین المللی شهریار برای دانشگاه‎‌هایی که بیترین تعامل را با دانشگاه تبریز دارند و ۴۵ طرح توبیتاک با ترکیه از دیگر اقدامات ما در راستای ارتقاء و حرکت به سمت بین المللی کردن دانشگاه‌ها است.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *