به گزارش تبریزبیدار، نشست تخصصی با عنوان «آلودگی هوای تبریز، علل و راهکار برون رفت از آن» توسط تشکل دانشجویی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز عصر دیروز در محل تالار شهید باکری این دانشگاه برگزار شد.
محیط زیست در اولویت دولتها نبوده / سمند آلاینده به قیمت مرسدس بنز!
احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه علت اصلی آلودگی هوا سازمان محیط زیست می باشد، گفت: سازمان محیط زیست بر خلاف وعده و شعار های دولت ها، در اولویت دولت ها نبوده است.
وی ادامه داد: مجلس برای حمایت از سازمان محیط زیست قانون هوای پاک را تصویب کرده ولی سازمان محیط زیست همچنان احساس می کند از پشتوانه کافی بر خودار نیست.
احمد علیرضا بیگی افزود: یکی دیگر علت های آلودگی هوا خودرو ها هستند؛ ما به مردم سمند می فروشیم با قیمت مرسدس بنز!
عدم فهم به موقع تهدیدهای زیست محیطی
در ادامه روح الله متفکر آزاد دیگر نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس گفت: مسائل زیست محیطی در بلند مدت خودنمایی میکنند و در کشور ما عموماً با عدم فهم به موقع تهدیدهای زیست محیطی مواجهیم و تا عارضهای رخ نداده است متوجه آسیبهای تخریب محیط زیست نمیشویم.
وی افزود: رسالت سازمان حفاظت محیط زیست این است که در جایگاه معاونت رئیس جمهوری قبل از همه دستگاهها متوجه آسیبهای زیست محیطی شده و با مدیریت صحیح از وقوع آنها جلوگیری کند.
آلودگی هوای تبریز فقط از مازوت نیست
وی ادامه داد: همه عوامل آلودگی هوای تبریز بخاطر مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز نیست و ماجرا تک فاکتوری نمی باشد و چند فاکتوری است.
ضرورت سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه در تبریز
متفکرآزاد با اشاره به مشکلات زیست محیطی نیروگاه حرارتی تبریز، گفت: نیروگاه تبریز، مدرن نیست و فرسوده است و با راندمان پائین و اتلاف منابع آب زیادی کار میکند و ضرورت دارد دولت نسبت به سرمایه گذاری جدید در ساخت نیروگاه در تبریز اقدام کند.
وی گفت: امسال سه ماه تاخیر در مازوت سوزی نیروگاه داشتیم و ۶ آذر امسال آغاز مازوت سوزی در نیروگاه بود.
در تهران هم مازوت سوزی است
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخبار منتشره در فضای مجازی در مورد اینکه درنیروگاه های تهران مازوت سوزی انجام نمی شود، گفت: این حرف اشتباه می باشد در نیروگاه تهران مازوت سوزی انجام نمی شود چون نیروگاه تهران بر پایه گازوئیل می باشد و در زمان قطع گاز از گازوئیل استفاده می کند.
نیروگاه تبریز اختیاری در انتخاب سوخت مازوت ندارد
سپس سید محسن موسوی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی در واکنش به انتقادها از آلایندگی زیست محیطی نیروگاه حرارتی تبریز، افزود: نیروگاه تبریز از سال ۸۲ با سرمایه گذاری جدید گازسوز شده و شرکت ملی گاز متعهد شده است ۸ ماه از سال را به نیروگاه تبریز گاز تحویل دهد و شرکت گاز بر عهد خود پایبند بود و حتی بعضی مواقع بیشتر از عهد خود گاز به نیروگاه می دهد.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی تاکید کرد: در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان برای بهینهسازی واحدهای مختلف نیروگاه حرارتی تبریز هزینه شده است و شرایط نیروگاه تبریز بهتر از نیروگاه های حرارتی کل کشور می باشد.
وی افزود: نیروگاه تبریز اختیاری در انتخاب سوخت مازوت ندارد و اتفاقاً مصرف سوخت مازوت هزینه نگهداری بیشتری برای تاسیسات و تجهیزات نیروگاه تبریز وارد میکند.
موسوی با توجه به توقف شدن طرح های توسعه نیروگاه حرارتی تبریز افزود: متاسفانه از زمان واگذاری نیروگاه تبریز به بخش خصوصی طرحهای توسعه و سرمایه گذاری جدید متوقف شد و مالک جدید نیروگاه توان سرمایه گذاری کلان برای توسعه آن را ندارد، هر چند نیروگاه تبریز هر چقدر سود کرده برای خود نیروگاه هزینه کرده است.
وی ادامه داد: راندمان نیروگاه حرارتی تبریز مطابق سیکل رانکین بوده و با اورهال صورت گرفته به ۳۴ درصد رسیده و نزدیک روزهای اولیه بهره برداری آن است.
منکر آلایندگی نیروگاه نیستیم اما چرا از سیکل ترکیبی محرومیم؟
موسوی ادامه داد: مازوت سوزی نیروگاه تبریز آلودگی دارد و ما منکر آن نیستیم، اما مساله مهم این است که چرا مردم تبریز از نیروگاههای سیکل ترکیبی جدید محروم مانده اند؟ معتقدم مطالبه اصلی مردم و رسانهها باید ضرورت سرمایه گذاریهای جدید در صنعت تولید برق تبریز و آذربایجان شرقی باشد، چرا که نیاز امروز برق استان ۱۷۰۰ مگاوات و میزان تولید ما ۱۲۰۰ مگاوات است و ما ۵۰۰ مگاوات کسری تولید داریم.
باید به داد صنعت تولید برق تبریز رسید
وی افزود: از سال ۸۰ نیروگاه حرارتی جدیدی در کشور ساخته نشده است و آخرین نیروگاه حرارتی در کشور ساخته شده نیروگاه حرارتی بناب می باشد و نیروگاههای سیکل ترکیبی جدید راندمان بالا، مصرف آب و انرژی کمتر و همچنین آلودگی زیست محیطی ناچیزی دارند، در حالی که نیروگاه بخار تبریز مصرف انرژی و آب بسیار بالایی دارد و لذا ضروری است برای سرمایه گذاری جدید در بخش نیروگاهی استان متمرکز شویم.
دانش فنی و عملیاتی فیلتراسیون خروجی نیروگاه وجود ندارد
موسوی در خصوص فیلتراسیون آلودگی نیروگاه تبریز گفت: در کشور فعلا دانش فنی و عملیاتی فیلتراسیون خروجی نیروگاه وجود ندارد، هر چند ما در این رابطه بارها تلاش کرده ایم، اما تا کنون موفق نشده ایم. من از همین فرصت استفاده می کنم از کلیه افراد و شرکت های فعال در این زمینه دعوت می کنم اگر طرح عملیاتی برای فیلتراسیون دودکش های خروجی نیروگاه حرارتی تبریز دارند ارائه کنند و ما قطعاً از چنین طرح هایی استقبال خواهیم کرد.
مجبور بودبم گاز نیروگاه را قطع کنیم
در ادامه نادر کمالی مدیر عامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی بیان کرد: بیشترین مصرف گاز را در بخش خانگی داریم و ۵۸%درصد می باشد و اخیرا به ۶۴%درصد رسیده است و سعی داریم بخش خانگی همیشه گاز داشته باشد.
وی افزود: سال ها قبل در بخش زیر ساخت خوب کار نشده و تولید گاز نسبت به سال های قبل کمتر شده ولی مصرف زیاد شده است، مجبوربم بخاطر مدیریت گاز در استان محدودیت هایی را اعمال کنیم و گاز نیروگاه های حرارتی را قطع کنیم اما در تلاش هستیم که نیروگاه تبریز از سوخت گاز استفاده کند.
کمالی تاکید کرد: ما باید دنبال این برویم که مصرف بهینه داشته باشیم. کشور ما در زمنیه گاز بد مصرف است و بعد از آمریکا، چین و روسیه رتبه چهارم در مصرف گاز در دنیا را داریم.
منابع آلودگی هوای تبریز کدامند؟
در ادامه شهنام اشتری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربابجان شرقی با توجه به منابع آلودگی تبریز افزود: آلودگی هوای تبریز شامل ۸% منابع ساکن و ۹۲% منابع متحرک می باشد و در سال جاری تبریز ۶۷ روز هوای پاک داشت که تبریز را از نظر هوای پاک در بین کلانشهر ها جزو شهرهای دارای هوای پاک قرار می دهد.
وی افزود: دریافت عوارض واحد های آلاینده هوا بر عهده محیط زیست نمی باشد و فقط تشخیص آلایندگی واحد های صنعتی برعهده سازمان محیط زیست می باشد.
جا انداختن اتوبوس های بازسازی شده به اسم اتوبوس های نو
سپس احد صادقی رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر تبریز با توجه به آلودگی هوای تبریز گفت: یکی دیگر از عوامل آلودگی هوای تبریز مسئله ترافیک و ناوگان عمومی فرسوده بخصوص اتوبوس های شهری می باشد و ما در سال های گذشته ناوگان حمل و نقل عمومی را رها کرده بودیم چرا که ما نمی توانیم سرانه حمل و نقل شهر هارا ثابت کنیم.
وی افزود:اتوبوس های بازسازی شده را به اسم اتوبوس های نو در چند سال گذشته وارد ناوگان شهر کرده اند و در ۱۰ سال گذشته فقط ۱۰۰ اتوبوس نو وارد ناوگان اتوبوس رانی شهری تبریز شده است.
صادقی تاکید کرد: سرمایه های کشور را به بهانه های خصوصی سازی به باد فنا داده ایم و سیاست گذاری ها سلیقه محور شدند.
وی در ادامه به بهره برداری خط دو تبریز از قراملک تا جلوی استانداری تا دوسال دیگر خبر داد و افزود:ما در مدیریت شهری باید به سراغ مدیریت محله محور در برویم تا شهروندان اقلام مورد نیاز خود را در محله های خود تامین کنند و مراجعه شهروندان به مرکز شهرو مراکز خرید به حداقل برسد.
هدر دادن هزینه ها در مدیریت ترافیک
رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر تبریز بیان کرد: شهرداری ۱۲۰میلیارد افتتاح پل ارتش هزینه کرد ولی برای بیمارستان امام علی (ع) هم مجوز ساخت درمانگاه تخصصی داده است یعنی تمام هزینه هایی که کردیم هدر می رود و دوباره آن منطقه با ترافیک سنگین روبرو خواهد شد.
وی ادامه داد: شهر تبریزحتی طرح جامع ترافیکی ندارد و این در حالی است که در بعضی شهرها در دومین طرح ترافیکی خود هستند.
انتهای پیام/
