مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی:

۷۰ درصد خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به جامعه کارگری ارائه می‌شود

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: بیش از ۷۰ درصد اقشار تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی، فعالان و پیشقراولان عرصه تولید و کارگران هستند و ۷۰ درصد خدمات این سازمان به جامعه کارگری ارائه می‌شود.

به گزارش تبریز بیدار ، ۵۰۰ میلیارد تومان رسانده‌ایم و همچنان این مسیر را ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به برخی گلایه‌های نمایندگان شرکای اجتماعی در مورد افزایش هزینه‌های دارو و درمان افزود: پدیده‌های ناصواب در هیچ بخشی از درمان به‌خصوص در درمان مستقیم قابل پذیرش نیست. خدمات درمانی و دارویی سازمان در مراکز درمانی ملکی کاملا رایگان است و پدیده ناصواب اخذ وجه در این بخش یا ارجاع بیماران به بخش خصوصی، خط قرمز ماست و اگر چنین اقداماتی در بخش درمان ما اتفاق افتد، باید تا اخراج افراد متخلف پیش برود.
موسوی در عین حال با ابراز امیدواری نسبت به بهبود شرایط صندوق تأمین‌اجتماعی گفت: آمارها و برآوردهای نشان می‌دهد متأثر از بهبود شرایط اقتصادی کشور، وضعیت سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری قطعاً از سال پیش بهتر خواهد بود و جای نگرانی نیست. با این حال بحث توانمندسازی و اصلاح صندوق را باید از یک جایی آغاز کنیم تا در آینده برای استمرار تعهدات و خدمات دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.
وی افزود: باید مثل اتفاقی که در زمینه بیمه کارگران ساختمانی اتفاق افتاد و با اصلاح قانون، منابع پایدار برای بیمه این گروه از کارگران تأمین شد، سراغ سایر حوزه‌ها هم برویم تا به نقطه مطلوب برسیم و این با همراهی حداکثری شرکای اجتماعی اتفاق می‌افتد. باید در قالب کارگروه‌های تخصصی نشست‌هایی را برگزار کنیم و تصمیم‌های راهبردی بگیریم؛ چنان‌که تا امروز هم تعامل ما با همه بدنه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی مثبت بوده است. رفاه و توانمندسازی صندوق آمال و آرزوی ماست و این آرزو هر چقدر محقق شود به همان اندازه در آینده می‌توانیم رفاه نسبی را برای جامعه رقم بزنیم.

اقتدار اقتصادی کشور به دست شرکای اجتماعی تأمین‌اجتماعی رقم خواهد خورد
ضرغام صادقی معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست، گفت: یکی از ضرورت‌ها در کشور تغییر نگاه به جامعه کارگری و بازنشستگان است. گاهی به نظر می‌رسد مواجهه جامعه با کارگران و بازنشستگان از جنس تقابل است که برخی قوانین نیز چنین برداشتی را القا می‌کنند. در حالی که اگر «دستمزد» به «کارمزد» تبدیل شود و کارگر خود را در کار نتیجه کار سهیم ببیند، این رویکرد تغییر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ایمنی کار یکی از نکات بسیار مهم در این حوزه است، گفت: اگر ایمنی کارگران مورد توجه قرار گیرد، آثار مثبت آن متوجه همه طرف‌ها یعنی کارگران، کارفرمایان و دولت خواهد شد. اگر ایمنی باشد دیگر نیاز به پرداخت غرامت یا بیمه بیکاری و امثالهم در کار نخواهد بود و منابع عمومی نیز حفظ خواهد شد. همچنین اگر طبقه‌بندی مشاغل اتفاق بیفتد و این مسائل را در دل قانون بگنجانیم، رویکرد تقابلی نسبت به کارگران تبدیل به تعامل و منافع مشترک می‌شود.
صادقی با تأکید بر اینکه مهمترین جنبه تکریم کارگران، تکریم غیرلفظی است، گفت: برای تکریم کارگران باید موانع تولید را برداریم، از قاچاق کالا ممانعت کنیم و رونق کسب و کار را در دستور کار قرار دهیم. در حوزه انسجام ملی و قدرت منطقه‌ای مقتدریم، اما در حوزه اقتصادی مشکلاتی داریم. باید حوزه اقتصادی را تقویت کنیم و شرکای اقتصادی ما در تأمین‌اجتماعی هستند که می‌توانند اقتدار اقتصادی ایجاد کنند.
معاون حقوقی وزیر کار با تقدیر از سازمان تأمین‌اجتماعی، از اقدامات تحولی انجام‌گرفته در دوره جدید مدیریت سازمان تشکر کرد و افزود: کارهای بزرگی تحت عنوان «مگاپروژه» در دوره جدید مدیریتی صورت گرفته که رفع نواقص بیمه کارگران ساختمانی، تسویه بدهی بانکی، تأدیه بدهی دولت و پروژه‌های بزرگ عمرانی در حوزه درمان برخی از این اقدامات است که حقیقتاً جای تقدیر و تشکر دارد و اقدامات بزرگ دیگری نیز در راه است.

وظیفه اصلی ما فرهنگ‌سازی در زمینه بیمه‌پردازی است
احمد اسفندیاری، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در جمع نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی ضمن تقدیر از زحمات آنها بر اهمیت نقش و جایگاه کارگر از نظر اسلام تأکید کرد و گفت: پیامبر (ص) فرموده‌اند عبادت ۱۰ جزء دارد که ۹ جزء آن کار و تلاش برای کسب روزی حلال است.

واقعی خود قرار می‌گیرند که نوع نگاه دولت و مجلس نسبت به تأمین‌اجتماعی در عمل تغییر کند. اگر سازمان تأمین‌اجتماعی امروز با مشکلاتی مواجه است به خاطر نوع تفکر دولت‌ها و مجالس گذشته نسبت به جایگاه و مأموریت این سازمان است.

وی افزود: متأسفانه دولت‌ها و مجالس عموماً سازمان تأمین‌اجتماعی را یک سازمان دولتی در نظر گرفته‌اند که هر تصمیمی بخواهند می‌توانند درباره آن بگیرند؛ در حالی‌که سازمان تأمین‌اجتماعی باید تابع قواعد صندوق‌داری باشد. بنابراین زمانی می‌توانیم امیدوار به تحول در سازمان تأمین‌اجتماعی باشیم که نگاه دولت و مجلس نسبت به این سازمان متحول شود.

شورای عالی تأمین‌اجتماعی احیا شود

همچنین آرش فراز، دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در این نشست گفت: در سال‌های اخیر، پیگیری موضوع احیای شورای عالی تأمین‌اجتماعی به جاهای خوبی رسیده بود؛ اما مدتی است که مغفول مانده و ظاهراً در کمیسیون اجتماعی دولت متوقف شده است. از این جهت از مسئولان دولت، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی انتظار داریم پیگیر این موضوع باشند.

فراز، با تقدیر از اقدامات خوب سازمان تأمین‌اجتماعی، به اقدام مدیرعامل این سازمان در جهت تسویه بدهی بانکی اشاره کرد و گفت: تسویه بدهی‌های کلان بانکی کار بسیار بزرگی بود که امیدواریم با همین روند ادامه پیدا کند. تسویه بدهی ۹۰ هزار میلیاردی یک اقدام بی‌سابقه بود که سازمان تأمین‌اجتماعی را چند قدم پیش برد.

وی با انتقاد از طرح واگذاری بانک رفاه گفت: اجازه ندهید این سرمایه بزرگ، از ید صاحبان آن خارج شود. بانک رفاه متعلق به ۴۵ میلیون بیمه‌شده سازمان تأمین‌اجتماعی است. با این حال اگر این تصمیمی است که در سطح کلان حاکمیت گرفته شده، باید تلاش کنیم که دست کم بازنشستگان و کارگان و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در اولویت واگذاری سهام قرار گیرند.

سازمان تأمین‌اجتماعی قانون الزام را جدی بگیرد

بر اساس این گزارش، سمیه گلپور رییس کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی طبق قانون الزام، باید صفر تا صد درمان بیمه‌شدگان و بازنشستگان را بر عهده بگیرد و شرایطی فراهم کند که هیچ بیمه‌شده‌ای دغدغه درمان نداشته باشد. انتظار داریم در مورد اجرای کامل این قانون و رفع مشکلات درمانی بیمه‌شدگان اقدامات جدی انجام شود.

وی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی خدمات درمانی خوبی ارائه می‌دهد، اما متأسفانه یکی از اشکالات عمده این است که بسیاری از بیمه‌شدگان از این خدمات و نحوه دریافت آن مطلع نمی‌شوند. امروز بسیاری از خدمت‌گیرندگان این سازمان به دلایل مختلف به اینترنت و خدمات برخط دسترسی ندارند و سازمان باید فکری به حال این موضوع کند.

گلپور با انتقاد از اینکه عنوان شغلی کارگران در لیست‌های حق بیمه، گاه به صورت یک راز تلقی شده وبه کارگران اعلام نمی‌شود، گفت: کارگزاری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی از اعلام عنوان شغلی دقیق کارگران در لیست‌های حق‌بیمه امتناع می‌کنند؛ در حالی که این از حقوق اولیه این قشر زحمت‌کش است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای جامعه کارگری و بازنشستگی برای به دست گرفتن بخشی از سازوکار نظارت بر امور درمانی گفت: قطعا سازمان تأمین‌اجتماعی نمی‌تواند تعداد زیادی نیرو برای نظارت بر ارائه درست خدمات درمانی و مبارزه با تخلفات احتمالی به‌کار بگیرد. اما این ظرفیت در نیروهای داوطلب تشکل‌های کارگری و بازنشستگان وجود دارد که در این امر به کمک سازمان تأمین‌اجتماعی بیایند.

واگذاری بانک رفاه، تضییع منافع کارگران و بازنشستگان است

محمد اسدی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی نیز در مراسم گرامیداشت هفته کار و کارگر اظهار داشت: درمان نیاز اولیه جامعه بازنشستگان است؛ از این جهت که به اقتضای افزایش سن این عزیزان، دائم درگیر بیماری هستند و این مستلزم ارائه خدمات خوب درمانی به بازنشستگان است.

وی با انتقاد از خروج برخی اقلام دارویی از شمول بیمه گفت: امسال ۴۵۰ قلم دارو از دایره شمول بیمه خارج شد. آن هم داروهایی که نیاز روزمره و حیاتی بازنشستگان است و این مساله آنها را دچار مشکل می‌کند. بسیاری از داروهایی که برای غیر بازنشستگان چندان مورد استفاده نیست، برای بازنشستگان بسیار حیاتی است.

اسدی با انتقاد از طرح واگذاری بانک رفاه گفت: دارایی‌های سازمان تأمین‌اجتماعی خط قرمز بازنشستگان است و از این حیث، واگذاری بانک رفاه به هیچ عنوان برای بازنشستگان پذیرفتنی نیست. بازنشستگان، بزرگترین مشتری بانک رفاه هستند و وجود این بانک به بازنشستگان درباره دریافت حقوق و تسهیلات اطمینان خاطر می‌دهد. از این جهت حتی اگر بنا به واگذاری باشد، سهام این بانک باید به بازنشستگان واگذار شود.

رییس کانون عالی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، درباره اجرای طرح نسخه الکترونیک نیز گفت: با وجود نسخه الکترونیکی، بسیاری از بازنشستگان در دریافت خدمات درمانی دچار مشکل شده‌اند و سازمان باید فکری به حال این موضوع کند. پیرمرد یا پیرزن بازنشسته نمی‌تواند برای دریافت خدمت این مقدار به زحمت بیفتد و تدبیر این موضوع به عهده سازمان است.

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *