یادداشت تبریزبیدار: طاهرخیری / ساده زیستی، ولایتمداری،تکریم خانواده، دشمن شناسی، اخلاق نیک، عدم دلبستگی به امور دنیوی، تکریم نهاد خانواده و ارادت به ائمه اطهار کلید واژه هایی هستند که شهدای انقلاب اسلامی در زندگی خود به آنها پایبند بوده اند و در وصیت نامه هایشان نیز توصیه کرده اند مردم به این امور پایبند باشند.
یکی از نیازهای مهم نسل امروزی آشنایی با فرهنگ شهادت است و ترویج این مؤلفههای مهم و معرفی آن به جوانان و نوجوانان رسالت اصلی رسانه هاست. رسانهها باید در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدام به الگوسازی، اندیشهپروری و فرهنگسازی کنند و با ابتکارهای نو در جهت ترویج این فرهنگ حرکت کنند.
فرهنگ شهادت ارتباطی تنگاتنگ با آموزه های دینی ما دارد و این فرهنگ همچنان بعد از گذشت سالها از جنگ تحمیلی با جان و دل مردم ایران عجین شده است.ضرورت دارد نسل کنونی که دوران دفاع مقدس را ندیده اند با این فرهنگ آشنا شوند. رسانه این ظرفیت را دارد که فرهنگ شهادت را در جامعه نشر و نهادینه کند. رسانه به عنوان کانال هدایت گر فرهنگ جامعه این توانایی را دارد از طریق فرهنگ سازی، افزایش آگاهی و ارتقای باورهای دینی مردم فرهنگ ایثار و شهادت را زنده و پویا نگه دارد.
بی تردید رسانه ها، نقش برجسته ای در انتقال فرهنگ، هنجارها و ارزشها ایفا می کنند. و علاوه بر بازتاب دادن فرهنگ جامعه، قدرت چشمگیری در شکل دهی به عقاید و باورها، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بر عهده دارند. از این رو در جامعه اسلامی یکی از رسالت های اصلی رسانه ها، باید نشر فرهنگ شهادت و پاسداری از آن باشد.در این خصوص امام خمینی (ره) با تشریح نقش رسانه های جمعی، از آنها به عنوان دانشگاه عمومی یاد می کند.
واقعیت این است که اصحاب رسانه در خط مقدم ترویج فرهنگ شهادت قرار دارند. آنها بهعنوان سفیران و مروجان ترویج فرهنگ شهادت باید با روحیه انقلابی و جهادی پای در میدان گذاشته و در این زمینه نقشآفرینی کنند. خبرنگاران مانند دیگر اقشار جامعه خالصانه و ایثارگرانه در ادوار تاریخ انقلاب اسلامی همچون دوران دفاع مقدس، خون خود را در راه حفظ ارزشهای نظام اسلامی تقدیم انقلاب کردند و تصویری شجاعانه از خود برجای گذاشتند و در تاریخ این مرز و بوم جاودانه شدند.
رسالت و مسئولیت اجتماعی رسانه ها ایجاب می کند که آنها نه تنها در برابر هجمه به ارزشها از جمله فرهنگ شهادت خنثی و بی تفاوت نباشند بلکه وظیفه دارند با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان نقشی محوری در ترویج و فرهنگ سازی مقام والای شهید و شهادت طلبی ایفا کنند.
رسانه ها می توانند از طریق انتشار بخشی از وصیت نامه های شهدا در صفحات خود مخاطبان را نسبت به اندیشه و سخنان آنان آشنا سازند تا بدانند که شهدا مردم را به چه چیزهایی سفارش کرده اند. رسانه ها همچنین با نشر گزارش از سبک زندگی و خلق و خوی شهدا مردم و به خصوص نسل امروزی را با رفتار و کردار آنان آشنا کنند.
دشمن در سالهای اخیر با تهاجم فرهنگی و به راه انداختن جنگ نرم تلاش می کند فرهنگ شهادت را به عنوان یک ارزش والای اسلامی در جامعه کمرنگ کند. بنابراین رسانه متعهد باید بتواند بر بصیرت و آگاهی مخاطب خود بیفزاید. برای این منظور، باید رسانه های داخلی تلاش برای دشمنشناسی را در اولویت کار خود قرار دهد، تا مخاطب با ارتقای سواد رسانه ای، توطئه ها و حربه های دشمن را بشناسد.
انتهای پیام/
