شهنام اشتری در گفتگو با تبریزبیدار در رابطه با منشا آلودگی هوای این روزهای تبریز گفت: منشا آلاینده های تبریز منابع ساکن و منابع متحرک است، طبق مطالعات دانشگاه های معتبر حدود ۸۰ درصد آلایندگی در تبریز ناشی از عوامل سیار و ۲۰ درصد آن منابع صنعتی، خانگی و تجاری است.
وارونگی هوا در فصول سرد
وی ادامه داد: در فصول سرد سال با موضوع وارونگی هوا مواجه می شویم و عدم امکان جریان هوای آلوده به سایر نقاط عامل این اتفاق است، اما در فصل تابستان این آلایندگی ها همزمان با تولید در سطح مناطق پخش می شوند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در رابطه با تعطیلی مدارس نیز گفت: در شرایط فعلی و با آلودگی هوای به خاطر آسیب ندیدن دانش آموزان مدارس تعطیل شده و آموزش غیرحضوری پیگیری می شود.
تاثیر سبک زندگی در آلودگی هوا / کودکان و سالمندان از فضای آزاد دور باشند
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: بحث حفاظت از محیط زیست صرفا رویکرد های فنی نیست که به طور مثال کیفیت ماشین ها و سوخت های غیر استاندارد تنها عامل آلودگی هوا باشند و باید به رویکرد اجتماعی هم توجه شود. به طور مثال لزومی ندارد اتاق هایی که در خانه ها استفاده نمی شود در سطح گرمایشی بالایی باشند، همچنین بحث تک سرنشینی نباید صورت بگیرد و مردم باید از سفرهای غیر ضروری جلوگیری کنند.
وی با اشاره به مخاطرات آلودگی هوا گفت: در این روزها از حضور افراد حساس مثل کودکان و سالمندان در فضای آزاد جدا جلوگیری شود و همچنین ورزش در فضای باز انجام نشود.
کارخانجات باید با حداقل ظرفیت فعالیت کنند / مجوز مازوت سوزی به نیروگاه داده نشده
اشتری در رابطه با ظرفیت تولید کارخانجات و تاثیر آن بر آلایندگی هوا نیز گفت: در وضعیت کنونی آلودگی هوا کارخانه ها باید با حداقل ظرفیت تولید فعالیت خود را ادامه دهند همچنین فعالیت های عمرانی در کلانشهر ها نباید انجام شود.
وی در خصوص مازوت سوزی در نیروگاه تبریز اظهار داشت: هم اکنون در نیروگاه حرارتی تبریز از سوخت مازوت استفاده نمی شود و فعلا مجوزی به این نیروگاه داده نشده که از مازوت استفاده کند. در شرایط فعلی که این نیروگاه از مازوت استفاده نمی کند وضعیت خروجی نیروگاه مطابق استانداردها است اما اگر از مازوت استفاده شود از طریق افزایش عنصر گوگرد و نقش بسیار مخرب آن موجب افزایش آلایندگی در تبریز و شهر های نزدیک خواهد شد.
تناقض یا سوءتفاهم؟
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در پاسخ به شائبه دقیق نبودن شاخص های اعلامی آلایندگی تبریز و ارقام متناقض گفت: متاسفانه بله این واقعیت است. باید حداقل آمار دقیق یکی از ایستگاه های سنجش آلایندگی ما در غرب تبریز در محدوده راه آهن و کوجوار قابل دید تمام آحاد مردم قرار می گرفت که سوءتفاهمی پیش نمی آمد، ما از کارشناسان خود برای رفع این معضل استفاده خواهیم کرد تا ظرف یک هفته الی ۱۰ روز این مشکل حل شود.
اشتری ادامه داد: مساله اصلی ما این است که در ایستگاه راه آهن شاخص pm2.5 وجود ندارد و امروزه اصلی ترین عامل آلایندگی در تبریز شاخص pm2.5 است. الان در ایستگاه های ما شاخص co و سایر شاخص ها نشان داده می شود که بطور مثال با کم شدن میزان آن از عدد ۵۰ رنگ آن سبز می شود. همچنین در محدوده ایستگاه راه آهن تا هتل مرمر عدد ۱۲۰ را نشان می دهد و عدم اطلاع دقیق و مقایسه آن با مناطق دیگر موجب سوءتفاهم در بیان اطلاعات واقعی توسط سازمان محیط زیست می شود.
وی با بیان اینکه عامل اصلی آلایندگی ما در تبریز pm2.5 است، افزود: برای اینکه سوءتفاهم پیش نیاید در ایستگاه های ما شاخص pm2.5 از معرض دید عموم برداشته شد. بطور مثال مثلا ایستگاه راه آهن تبریز شاخص pm2.5 را نمی تواند ارزیابی کند بجای آن غلظت عنصر co را نشان می دهد و به دلیل کم بودن این شاخص در منطقه این شاخص به رنگ سبز در می آید. وقتی در همان لحظه با مقایسه ایستگاه آبرسان که دارای شاخص pm2.5 است و این شاخص عدد بالاتری را در شهر نشان می دهد به رنگ قرمز در می آید و مردم فکر می کنند که عدد ها دست کاری شده است. الان می خواهیم شاخص pm2.5 را در ایستگاه راه آهن تبریز فعال کنیم تا سوءتفاهمی پیش نیاید.
انتهای پیام/
