به گزارش تبریزبیدار، جلسه نقد و بررسی مصوبه اخیر شورای شهر تبریز پیرامون تصویب فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی متروی تبریز با عنوان «به بهانه مترو، ساخت آینده یا آینده فروشی» در دانشگاه تبریز با حضور دو عضو موافق و مخالف طرح برگزار شد.
تصویب ظرف ۵ دقیقه!
روح الله رشیدی عضو شورای شهر و مخالف طرح طی سخنانی گفت: در شورای پنجم کلیت فاینانس تصویب شده اما بعد از ارجاع به شورای اقتصاد محقق نشده بود. در قانون فایناس ۱۵ درصد سهم شهرداری و ۸۵ درصد سهم دولت است.
وی افزود: در جلسات شورای شهر در خصوص هبه عوارض شهروندان بیش از نیم ساعت گفتگو می کنیم اما یک بحث مهم همچون فاینانس در ۵ دقیقه آخر جلسه شورای شهر بصورت دو فوریتی مطرح می شود.
آیندگان خواهند گفت شما چه غلطی در شورای شهر می کردید
رشیدی اضافه کرد: بعنوان عضو شورای شهر باید خود را به آب و آتش بزنم چرا که آیندگان خواهند گفت شما چه غلطی در آنجا می کردید، همچنان که همین حرف به میدان آذربایجان هم مطرح می شود.
وی ادامه داد: برخی از اعضای شورای شهر بیان می کنند عضو کمیسیون فرهنگی بودیم و از پروژه های عمرانی سطح شهر مطلع نبودیم، در حالی که ما می گوییم شما به عنوان چشم بینای مردم در شورای شهر نباید از کنار این موضوعات به سادگی عبور می کردید.
از ایرادات فنی تا عدم حضور پیمانکاران
عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه بحث فاینانس ایرادات زیادی از جمله ایرادات فنی دارد، گفت: تاکنون پیمانکاران این پروژه در صحن شورای شهر حاضر نشده اند.
وی در خصوص یکی از دلایل مخالفت خود اظهار داشت: ۳۵۷ میلیون دلار شهرداری تبریز از فاینانس می گیرد و ۴۹۲ میلیون دلار بازپرداخت می کند. برای ۴ سال اول آنچنان مشکلی مطرح نیست و در حالت کل فشار این بازپرداخت به سال پنجم، ششم و هفتم می افتد.

رشیدی در ادامه گفت: شهرداری تبریز سال گذشته با شرکت اسنا گروه بهمن قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس با ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را داشت و تا پایان سال ۱۴۰۱ در بازه زمانی مختلف به تدریج با تحویل اتوبوس قرار بود شهرداری این هزینه را در پرداخت کند. اسفند ماه سال ۱۴۰۱ بدلیل تغییرات مدیریتی و برخی مشکلات، شهرداری تبریز نتوانست هزینه مالی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کند.
وی افزود: به خاطر تاخیر در تادیه که در قرارداد هم نوشته شده بود شهرداری تبریز باید امروز ۵۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند البته ناگفته نماند تاخیر در تادیه بیشتر از این مبلغ بود اما بصورت کدخدامنشانه مبلغ کم شد.
خط یک مترو مطابق با نیاز شهری طراحی نشده
رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شهری شورای شهر تبریز گفت: امروز بررسی ها نشان می دهد خط یک مترو مطابق با نیاز شهری طراحی نشده و کارشناسان معتقدند این حجم از تلاش و هزینه های مالی ای کاش به خط دو مترو در همان ابتدا اختصاص می گرفت. خط دو قطار شهری شیراز از طریق منابع مالی داخلی سه شیفت کار می شود و در ۲۲ بهمن امسال با هزینه ۷۰ هزار میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار می گیرد.
شهرداری توان بازپرداخت فاینانس را ندارد
وی ادامه داد: کارشناسان مترو در یکی از جلسات با صدای بلند گفتند ما این پول (فاینانس) را می گیریم اما بازپرداخت را هم زیاد پیگیر نیستیم، اجازه بدهید ببینیم در آینده به چه شکلی پرداخت می شود.
رشیدی تاکید کرد: شهرداری توان بازپرداخت فاینانس را ندارد و این موضوع را خود سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز اذعان می کند.
وی همچنین گفت: در جلسات کمیسیون ها، مدیرعامل، کارشناس و کارمندان سازمان حمل و نقل ریلی هر کدام در میان صحبت های یکدیگر به جهت اقناع، یک حرف جدیدی مطرح می کردند پس با این اوضاع می بینیم بحث فاینانس یک موضوع دیمی است.
عضو شورای شهر تبریز اظهار داشت: در فاینانس شهردار تبریز برای پیمانکار یک ال سی تعهد کرده که شرکت مختار است بدون اطلاع خریدار و بانک عامل تجهیزات مورد پسند خود را تحویل دهد.
وی با بیان اینکه فاینانس در شورای چهارم و پنجم خیز برداشته بود اما موفقت نشده بود، گفت: کشور ما پول بلوکه شده در چین دارد و به خاطر تحریم های موجود امکان ارجاع این پول به کشور وجود ندارد و سهم ۵۰ درصدی دولت در فاینانس از همین پول های بلوکه شده پرداخت می شود.
در طول ۴ سال اول مبلغ کمی پرداخت می شود
در ادامه احد صادقی دیگر عضو شورای شهر و موافق طرح فاینانس گفت: دولت گذشته پای کار نیامده بود و بحث تأمین مالی حوزه حمل و نقل مترو و اتوبوس فراموش شده بود. شهرداری دو منبع مالی دارد تامین مالی داخلیاز جمله منابع مالی مستقیم، وام و اوراق
و تامین مالی خارجی که یک نمونه آن فاینانس است.
وی افزود: امروزه در کشور ما تامین مالی برای پروژه ها یک بحث چالشی است و برای مصارف پروژه ها باید از تامین مالی خارجی استفاده کنیم. کشورهایی که در تامین مالی مشکل دارند از تامین مالی خارجی استفاده می کنند.
عضو شورای شهر با بیان اینکه از ۱۷۸۵۰, ۲۴ هزار سهم شهرداری و ۱۳ هزار سهم دولت است، افزود: در طول ۴ سال اول مبلغ کمی پرداخت می شود اما از سال پنجم اصل و سود را باید باهم پرداخت کنیم.
وی اضافه کرد: شهرداری تبریز ۵۰۰ هزار مجوز اوراق گرفته که بعد از کسر ۳۲ یا ۳۳ درصد اصل اوراق را می گیرد اما در فاینانس ۹.۲ (نه و دو دهم) درصد هزینه اصل و سود سر بار می شود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر گفت: تغییرات تورمی ارز نسبت به پروژه های عمرانی توسط کارشناسان سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز بررسی شده که از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۲ یووان چین ۲۲ درصد افزایش یافته اما در مقابل از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۲ هزینه های عمرانی در کشور ما ۳۷ برابر افزایش یافته، در نتیجه می بینیم هزینه های عمرانی ما از تغییرات تورمی بیشتر شده است.
تنها حسن فاینانس خرید تجهیزات است
وی با تاکید بر اینکه تنها حسن فاینانس خرید تجهیزات است و در شورای اقتصاد بخاطر وجود همین موضوع بحث فاینانس مطرح می شود، افزود: متروی شهر تبریز هرچقدر زودتر تمام شود به نفع مردم است.
صادقی بیان داشت: حوزه حمل و نقل عمومی در کنار دولت وظیفه اصلی شهرداری است و تامین مالی خط دو مترو از طریق فاینانس باید صورت می گرفت.
انتهای پیام/
