سرویس ورزشی تبریزبیدار/ هواداران پرشور تیم فوتبال تراکتور در بازی هفته هجدهم لیگ برتر یکی از معدود فضاهای مثبت فصول اخیر لیگ برتر در ورزشگاهها را ایجاد کردند و با طرح موزائیکی آنا (ANA) به معنای مادر روی سکوها در واکنش به حواشی بازی هفته قبل برابر پرسپولیس و همچنین تکریم از مقام مادر شهید، فرهنگ بالای هواداری؛ همان ایدهآلی که در حال حاضر در بسیاری از ورزشگاه ها از آن دور هستیم؛ را به منصه ظهور گذاشتند.
پرشورها در این بازی همچنین علیرضا بیرانوند و مادرش را حسابی تشویق کردند و ورزشگاه یادگار امام تبریز با واژه ناب «مادر» رنگ زندگی گرفت.
تبریزبیدار در گفتگو با یک جامعه شناس به بررسی جامعه شناختی این حرکت بدیع و ناب و تاثیر آن بر جو ورزشی پرداخت کرده است.
وحید زاد شم پور به تبریزبیدار می گوید: مادر یا «آنا» در تمامی فرهنگ های دنیا جایگاه ویژه ای را در ساختار جوامع به عنوان «محبت پاک» دارا می باشد در فرهنگ و تمدن سومری حتی آنویا همان آنا به عنوان خدا در نظر گرفته می شود. همانگونه که در جوامع کنونی مادر و پدر به عنوان برترین مخلوقات خدا برای خلق و هدایت افراد(فرزندان) بر فرار قلل انسانیت ایستاده اند. از طرفی ورزش به طور عام و فوتبال به طور خاص نقش ویژه ای در ظهور و بروز و کنترل هیجانات انسانی داشته و هواداران همیشه از فرهنگ ها و خرده فرهنگ های گوناگون در کنار دسته یا تیم ورزشی خود تعریف شده اند.
این جامعه شناس ادامه می دهد: معمولا جایگاه هواداری بسته به فرهنگ و خرده فرهنگ، نوع رقابت، آگاهی و آموزش ها در نهاد خانواده و محیط، رفتار جمعی و تاثیر و تاثرات هیجانی گروهی می باشد.
او تصریح می کند: حال می توان خیال کرد که با کنار هم قرار گرفتن نام مادر (آنا) و تیم ورزشی میلیون ها هوادار و تکرار مکرر این نام چه حلاوت و آشوب زیبایی حکم فرما می گردد. بلی این خیال در بازی تیم های ترکتور و هوادار تهران به واقعیت بدل گشت و هواداران تیم محبوب تراکتور آذربایجان بار دیگر ثابت کردند که ورزش و تیم شان را در کنار حفظ ارزش های معنوی خود و به نوعی جایگاه والای مادر را دوست دارند.
انتهای پیام/
