۱۸ مهر ۱۳۹۴ 0:00 ق.ظ شناسه خبر: 1050701
فراز و نشیب های زندگی دانشجویی؛
به گزارش تبریز بیدار، پایان دبیرستان، آغاز آرزوی بزرگ راه یافتن به دانشگاه است. خیلی ها مسیر رسیدن به فردایی مطلوب تر، شغل بهتر و عزت و موقعیت اجتماعی را در ورود به دانشگاه می دانند. اما این مسیر بی شک دارای فراز و نشیبهایی نیز می باشد. گذر از سد کنکور و قبولی در رشته مورد علاقه، تأمین هزینه های دانشگاه و … برای آنهایی که به دانشگاههایی دور از شهر و استان خود راه می یابند، مشکلاتی به مراتب بیش از سایرین ایجاد می کند.
دانشگاه مثل هر گروه اجتماعی دیگر دارای ویژگیهای خاص خود است واز ابعاد مثبت و منفی برخوردار است. در این میان دختران نسبت به پسران به دلیل روحیاتی که دارند در برابر آسیبهای اجتماعی شکنندهترند. آسیبهایی که در روند زندگی اجتماعی ایجاد میشود.
دختران در ورود به دانشگاه، تحت تاثیر الگوهای تازه اجتماعی قرار میگیرند. جذابیت و زرق و برق دنیای مدرن چشم نوازی میکند. به جای پوششهای سنتی خانواده، مدهای رنگارنگ را میبینند که هم باعث زیباتر دیده شدن آنها شده و هم به نظرشان شادی و نشاط بیشتری برایشان به ارمغان میآورد. امکان ارتباط با جنس مخالف، درس و بحث و تحقیقهای گروهی و دوستیهایی که در ادامه اتفاق میافتد همه و همه به تدریج، از دختر چشم و گوش بستهای که وارد دانشگاه شده انسان دیگری میسازد.
هدف اول از ورود به این مکانها، تحصیل بوده، اما حاشیههای این محیطها گاهی مهمتر از اهداف اولیه بروز پیدا میکند. تحقیقات جامعهشناسی نشان داده است دو گروه از دختران بیش از سایرین در معرض تهدیدات اجتماعی قرار دارند:
• دختران با تربیت باز
دخترانی که بدون قید و بند از سوی خانواده تربیت شده و نظارتی بر رفت و آمد آنها نیست و به هر گونه روابط و معاشرتی آگاه داشته و حتی ممکن است در معرض آن هم قرار گرفته باشند.
•دختران با تربیت بسته
دخترانی که بیش از حد در بیاطلاعی نگاه داشته شده و از خوب و بد ارتباطات بیرون از خانه و خطرات آن هیچگونه آگاهی ندارند.
دختران گروه اول با تربیتِ بازی که از سمت خانواده مواجه هستند خیلی زودتر از آنچه اقتضای سنشان است با مسائل روبرو شده و به یک اقناع زودهنگام میرسند. دیگر مسائل، روابط و معاشرتهای صحیح و عرفی برایشان ارزش و جذابیت نداشته و خود را از هرگونه مراعات و حفظ شئونات مبرا میدانند. اما دختران گروه دوم با خانوادههایی درگیرند که عقیده دارند هر چه اطلاعات کمتری به فرزندان خود بدهند احتمال در دام افتادن آنها کمتر است. بنابراین میخواهند با بیخبری به خوش خبری برسند!
خطر در کمین دختران چشم وگوش بسته
جذابیت مهمانیهای دوستانه برای خوشگذرانی، دعوت به کشیدن سیگار به طور تفننی، مسافرتهای چند روزه به خانههای ویلایی با صاحبان نامعلوم و دوستیهای ظاهرا عاشقانه با سودای ازدواج که عاقبت خوشی ندارد، به دختری که تاکنون در ممنوعیتهایی بوده، احساس بزرگ شدن میدهد. احساسی که هرگز حاضر به از دست دادن آن نخواهند بود.واین زنگ خطری است برای خانواده ها که ارتباط درست با فرزندانخود داشته باشند.
بحران هویت در کمین دانشجویان سال اولی
امروز نوجوانان و جوانان تحت تاثیر فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای دچار تزلزل، بحران و گسست هویت شدهاند، تقابل با والدین و فرهنگ خانواده، هنجار گریزی و سرپیچی از قواعد اجتماعی اصلیترین عوارض بحران هویت است.
برخی از این دانشجویان تلاش میکنند که از دوستان خود الگوبرداری و از آنان تقلید کنند. متأسفانه نهادهای فرهنگی و متولی به ویژه در دانشگاهها برای کاهش بحران هویت دانشجویان سال اولی کار عملی و سودمندی نکردهاند. سیگار کشیدن، تقلید از پوشش حتی استفاده از گفتمانهای شهری و خیابانی و نفی زادگاه و قومیت برای نشان دادن امروزی بودن از عوارض دیگر این بحران می باشد.
مجید ابهری روان شناس ، در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای تقویت هویت جوانان دانشجوی سال اول میتوان انجام داد، اظهار می کند: رسانههای مجازی و مکتوب در کنار خانوادهها، نهادهای متولی،تشکلهای دانشجویی و صنفی بهترین نهادها برای تقویت هویت ملی و آموزش مهارت خودداری از خودبیگانگی فرهنگی و از دست دادن هویت هستند.
فرزانه محمدی روان شناس ومشاور درخصوص مدیریت بهتر زندگی خوابگاهی ودانشجویی در گفت وگو با تبریز بیدار اظهار کرد: جمع شدن دانشجویان درکنار یکدیگر، فی نفسه نه خوب است نه بد این اقدامات و عملکرد ما آدم هاست که این تجربه را به تجربه ای مثبت یا منفی تبدیل می کند.
وی افزود: استفاده از شیوه هاى تحکمى و دستورى در تربیت فرزندان باعث می گردد تا آن ها نتواند عقاید وباور های خود را ابراز کنند وهمین مساله باعث می گردد در محیط های جدید نیز تاثیر پذیر ی بیشتری از اطرافیان داشته باشند.
این روان شناس خاطر نشان کرد: آگاهی از خطرات جامعه و انحرافات فکری به تشخیص این خطرات در جوانان کمک فراوانی می کند وآسیب پذیری آن ها را در برابر این خطرات کاهش می دهد.
محمدی افزود: خانواده ها باید در ارتباط صمیمی با فرزندان خود و دادن حق اظهار نظر به آن ها در کنار راهنمایی دادن سبب شکل گیری هویتی مستقل در فرزندان خود شوند.
وی ادامه داد: مجهز کردن دختران به مهارت های لازم برای زندگی در محیط خوابگاه می تواند در کاهش آسیب های زندگی دانشجویی وخوابگاهی موثر باشد.