همکاری فرانسه برای توسعه فرودگاه‌های تهران،مشهد،اصفهان در غیبت معنا دار تبریز؛

سفر روحانی به اروپا و نادیده گرفتن تبریز ۲۰۱۸!

در سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اروپا، درحالی قرارداد توسعه ی فرودگاه های تهران، مشهد و اصفهان به امضای طرفین رسید که نامی از فرودگاه تبریز به میان نیامد!

به گزارش تبریز بیدار، در سفر اخیر دکتر روحانی به فرانسه، بدون توجه به توسعه ی فرودگاه تبریز، توافقنامه توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره)، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با شرکت ADP فرانسه امضا شد.

در این دیدار، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه ۲۰ سند همکاری در زمینه های انرژی، صنعت، گردشگری، بهداشت و درمان، آموزش عالی، ارتباطات، کشاورزی، کشتیرانی، محیط زیست و حمل و نقل هوایی امضا کردند که سهم آذربایجان شرقی از این تفاهمات دیده نشد.

فرودگاه تبریز؛ دومین فرودگاه کشور

برای اولین بار در سال ۱۳۲۶ دفتری با عنوان بی‌سیم هوایی در شهر تبریز فعالیت خود را آغاز کرد، در سال۱۳۲۸ بی‌سیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان داد و باند پروازی خاکی و محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در سال ۱۳۲۹ با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه، ایستگاه هوایی به نام فرودگاه تبریز تغییر نام داد.

در سال ۱۳۳۷ عملیات ساخت برج کنترل در محوطه فرودگاه شروع شد و در سال ۱۳۳۸ به عنوان دومین فرئودگاه کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت. سپس قسمت اداری از شهر به خود فرودگاه منتقل و سرویس هوایی بین تبریز ـ تهران و بالعکس با هواپیماهای DC3 هفته‌ای دو پرواز توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران برقرار شد.

در سال ۱۳۵۶ پرواز حجاج نیز آغاز و از سال ۱۳۷۰ رسما با تصویب هیات دولت، فرودگاه تبریز به عنوان فرودگاه بین المللی تعیین و با تجهیز آن در حال حاضر ظرفیت روزانه ۸۰ پرواز را دارد.

این فرودگاه بین المللی که در ۱۲ کیلومتری شهرستان تبریز واقع شده، به صورت ۲۴ ساعته عملیاتی است و به جهت واقع شدن در مرز و کریدور هوایی ایران به اروپا و آسیای میانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنای فرسوده ای که نوسازی شد

تا چند سال قبل، فرودگاه تبریز که معلوم نبود بر اساس چه معیارهایی پسوند “بین المللی” را با خود به یدک می کشید، با سالنهایی فرسوده و بسیار کوچک، به یک بنای متروکه در منطقه ای بی آب و علف شبیه بود.

این روند ادامه داشت تا اینکه در نهایت اواخر دهه ۸۰ پروژه ی نوسازی فضای فرودگاه تبریز اجرایی شد. حال، گرچه مجموعه ی فرودگاه تبریز همینک نسبت به وضعیت پیش از آن بهبود یافته اما به اعتقاد کارشناسان، در حد و شان نام این خطه نیست.

سالنهایی که سالن نیستند

درحالی شمار سالن های ترمینال فرودگاه تبریز به ۵ می رسد که به غیر از یک سالن با سازه ی فضایی که ورودی اصلی فرودگاه تبریز را شامل می شود، بقیه به خصوص سالن های ورودی حجاج به سوله های انباری شبیه تر است!

امکانات رفاهی و مدرن؛ شاید وقتی دیگر!

مسافران پروازهای مقصد تبریز به ویژه در ایام سرد سال باید قبل از پیاده شدن از هواپیما، خود را محکم بپوشانند چراکه مجبورند مسیر هواپیما تا ترمینال خروجی را با پای پیاده طی نمایند!

البته گاهی دیده شده که اتوبوس های تغییر شکل یافته ی شرکت واحد که مورد استفاده ی برخی شرکت های هواپیمایی است، وظیفه ی حمل مسافر را بر عهده می گیرند!

با این اوصاف، نه تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در فرودگاه های کم تراکمی چون کرمان نیز تونل های مخصوص برای سوار و پیاده شدن مسافران تعبیه شده و مورد استفاده قرار می گیرد اما نصب این سیستم در فرودگاه تبریز به عنوان یکی از مهمترین شهرهای کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

نمای کامپوزیت، فریاد معماری بی هویت

معمولا بناهای مهم شهری چشم اندازهایی از هنر معماری کشور بوه و غنای فرهنگی منطقه را به رخ می کشند.

با اینحال اما، نمای ساختمان های جدید فرودگاه تبریز از یکسو اسیر تعجیل مسئولان و از سوی دیگر فدای موج مدرنیزه شدن بی هویت طراحان سخت افزاری قرار گرفته است.

بنای این مجموعه با نمای کامپوزیت و سازه ی سبک به نظر نوعی سمبل کردن یک پروژه را در ذهن تداعی می کند تا ساخت فرودگاهی در شان و خور مردم!

توسعه فرودگاه تبریز در اولویت نیست!

در همین حال، مصطفی صفایی مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی گفت: توسعه ترمینال های فرودگاه تبریز در اولویت نیست!

وی در گفتگو با خبرآنلاین، در پاسخ به اینکه چرا در توافقنامه ی اخیر ایران و فرانسه، نام فرودگاه تبریز در لیست عنوان نشده است گفت: این امر خارج از اختیارات استانی است.

صفایی با بیان اینکه شرکت فرودگاه های ایران وظیفه ی اولویت بندی و توسعه ی ترمینال فرودگاه های کشور را بر عهده دارد اظهار داشت: در این مرحله ظاهرا توسعه فرودگاه تبریز در اولویت نبوده است.

این مقام مسئول در فرودگاه های آذربایجان شرقی در پاسخ به اینکه آیا مجموعه ی فعلی فرودگاه تبریز در شان عنوان پایتختی گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ خواهد بود گفت: قطعا باید برای این منظور چاره اندیشی کرد لذا این موضوع از سوی استانداری آذربایجان شرقی درحال پیگیری است.

***

پر واضح است که هرگونه تغییر و توسعه در فرودگاه تبریز از حیطه ی مسئولیت استان خارج است اما لزوم پیگیریهای مسئولان ارشد آذربایجان شرقی و نمایندگان تبریز در مجلس نسبت به امر توسعه فرودگاه این کلانشهر امری انکارناپذیر است.

منبع: خبر آنلاین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.