وقتی اعتدال، مست برجام می‌شود؛

پشت پرده تقسیم بندی امام به ” بهاری و زمستانی”

تعابیری همچون “بهار” و یا “زمستان” و تاکید بر اینکه به حق نیست مرتباً تصویر زمستانی اندیشه امام را نشان داد، نشانگر رهیافتی مخالف با رهیافت مقام معظم رهبری از اندیشه‌های امام(ره) است.

سرویس سیاسی تبریزبیدار؛ 

از جمله موضوعاتی که به سنت سالیانه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های روز ۱۴ خردادماه، سالروز وفات امام خمینی (ره)، تبدیل شده است، بازخوانی اندیشه‌ها و راهبردهای امام راحل درباره نظام اسلامی و سیر حرکتی انقلاب اسلامی است.


آنچه در میان سخنرانی‌های رهبری در سال‌های اخیر توجه همگان را به خود جلب کرده است، سخنرانی امسال رهبر معظم انقلاب در قالب”تحریف شخصیت امام” است که ایشان با تاکید بر اینکه “همه اینها بر می‌گردد به تحریف شخصیت، شخصیتی که الگو، امام و پیشواست” فرمودند: «رفتار و گفتار او برای نسل‌های بعد از خود او، راهنما و رهنمود است و اگر تحریف شود زیان بزرگی به وجود خواهد آمد.»


مدعیان خط امامی!

به جرأت می‌توان گفت یکی از مصداق‌هایی که رهبر معظم انقلاب، ان را به عنوان تحریف اندیشه‌های امام مطرح کرده‌اند، بحث استحاله نیروهای دوم خردادی مدعی خط امام است.


 پس از رحلت امام خمینی (ره) در سال ۶۸، چپ‌هایی که یک دهه در ۳ قوه مهم کشور، عرضه اندام می‌کردند، با روی کار آمدن هاشمی راست‌گرا و کنار رفتن ۳ موسوی از نهادهای حکومتی ، زمستان سرد چپ‌های سنتی آغاز شد.


مهجوریت چپ سنتی از قدرت، در ابتدای دهه ۷۰، به قول سعید حجاریان فرصتی برای این بود که” به گذشته خود و راهی که آمده‌ایم نگاهی بیندازیم”. نزدیکی این جناح به طیف روشنفکر مآبان دینی، باعث دوری آنان از اندیشه‌های امام و برافتادن حجاب‌هایی در نگاه‌های سیاسی و دینی به انقلاب اسلامی شد.


محصول کاشت همزمان اندیشه‌های روشنفکری با اصلاح طلبان، منجر به برداشتی در دوم خرداد ۷۶ شد که محصول آن را در رنگین نامه‌های روشنفکری و اصلاح طلبان تجدید نظر طلب دیدیم. نمونه بارز این استحاله فکری، خود را در سخنان اکبر گنجی که «ما تلاش می‌کنیم [امام] خمینی را به گونه‌ای تفسیر کنیم که مخالف دموکراسی نباشد. خمینی دیگر وجود ندارد آنچه وجود دارد فقط برداشت‌های ما از سخنان اوست.» نشان داد.


استحاله از اندیشه امام!

اما پیروزی
احمدی نژاد در ۳ تیر ۸۴، منجر به استحاله دوم این جریان و اتمام آن در فتنه سال ۸۸ شد. دیگر اصلاح طلبان، از امامی که در ظاهر خود را مدعی پیروی از اندیشه‌های ایشان می‌پنداشتند، عبور کرده و اندیشه‌های وی را قابل تفسیر و محدود به دوره جنگ می‌پنداشتند.


با پیروزی حسن روحانی این شکاف از ادعا تا عمل پیروی از امام تشدید شد و بالاخره خود را در قالب مذاکره و نه مبارزه با استکبار جهانی نشان داد.


موافقت مشروط رهبر معظم انقلاب با جریان مذاکره با آمریکا، آب سردی بر فتنه انگیزی های بعدی جریان تجدید نظر طلب اصلاحات بود که در نهایت این مسائل با تعابیر دیگری از سوی آنان همراه گشت.


گویی پس از اجرای برجام و عدم تائید صلاحیت سید حسن خمینی، به دلیل شرکت نکردن در امتحان مجلس خبرگان، دکتر روحانی را به سخنان دیروز در حرم امام راحل (ره)، رساند که “از سخنان امام خمینی (ره) نباید به عنوان ابزار جناحی و گروهی استفاده شود” و در تعبیری عجیب بگوید «افکار و اصول امام به مانند درخت طیبه و مثمر ثمری است که همه ایام و روزهای آن باید مورد توجه باشد. اگر مرتباً تصویر زمستانی از این درخت نشان داده شود این به حق نیست. این درخت طیبه، بهار و تابستان دارد.»


این سخنان تعجب برانگیز رئیس جمهور، این مسئله را به ذهن آدمی تداعی می‌کند که گویی اندیشه‌های امام یک کل واحد و منقح نیست که برداشتی واحد از آن داشته باشیم.

تعابیری همچون “بهار” و یا “زمستان”  و تاکید بر اینکه به حق نیست مرتباً تصویر زمستانی اندیشه امام را نشان داد، نشانگر رهیافتی مخالف با رهیافت مقام معظم رهبری از اندیشه‌های امام است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.